• Orpat

6 åring får ej äta i skolmatsalen.

Jag har en 6 åring som har börjat på skolan.Nu är det som så att hon får inte äta i skolmatsalen bara därför att hon inte går på fritids.
    Det är bara hon i klassen som inte får äta, resten av barnen går på fritids. 
    Hur är det i andra kommuner runt om i landet?

Det här med att få gå och äta är ju halva grejen med att börja i skolan och hon är jätteledsen och känner sig utanför när jag hämtar henne, när alla andra står i kö i väntan på att få gå och äta.

Tycker det här känns som mobbing!
    Vad tycker ni?

Det är ju så få barn som inte går på fritids. Förra året gick alla på fritids så då fanns inte det här problemet.          

• Svar på tråden 6 åring får ej äta i skolmatsalen.
  • Orpat

Läraren tyckte själv att det skulle vara mest praktiskt om alla barn åt lunch och sen så kunde fritids ta vid efter lunch. Det jag reagerar över är att man kan låta ett barn inte gå med dom andra till maten. Det är ju så viktigt att alla barn ska vara lika viktiga i skolan och inte ska känna sig utanför.

• doggy

Men det är ju efter skoltid , barnen slutar skolan , dom som ska gå hem går hem o dom som ska på fritids går på fritids o får lunch där !

• Hannah76
    EllanEriksson skrev 2012-08-23 18:27:02 följande:
    Men.. Spelar verkligen skoltiderna roll? När jag hade lektioner från 12 till 15 på dagarna, alltså att vi började 12 vissa speciella dagar så var våran lunch 11:30 och vi fick äta ändå. Bara vart och fundera på en kommentar som skrevs..
    Fast detta gäller en förskoleklass.
  • Hannah76
    Orpat skrev 2012-08-23 18:38:04 följande:

Läraren tyckte själv att det skulle vara mest praktiskt om alla barn åt lunch och sen så kunde fritids ta vid efter lunch. Det jag reagerar över är att man kan låta ett barn inte gå med dom andra till maten. Det är ju så viktigt att alla barn ska vara lika viktiga i skolan och inte ska känna sig utanför.

Fast det är ju inte förskoletid då utan fritids, som ni har valt bort? Hon är då helt oförsäkrad om hon skulle följa med bla.
  • EllanEriksson

Hannah; Ska det göra skillnad på klasser? Trodde det va generellt med alla klasser. För som jag fattar går TS barn i 0an och den räknas in bland grundskolan.

• doggy

6 års är frivillig lika så fritids , dom andra barnen går inte till matsalen utan till fritids

• Hannah76
    EllanEriksson skrev 2012-08-23 18:49:07 följande:
    Hannah; Ska det göra skillnad på klasser? Trodde det va generellt med alla klasser. För som jag fattar går TS barn i 0an och den räknas in bland grundskolan.
    Nej inte förskoleklassen, den ligger inte under skollagen.
  • Tom Araya

Enkelt...
    Mat på skoltid för skolelever.
    På fritidstid mat för fritidsbarn.

• Pink0610

Jag tycker det låter märkligt. Kan ju bli väldigt svårt för henne att komma in i gruppen om hon bara är där så få timmar, plus att inte ens lunchen ingår. 

Som många skriver så  Borde det vara så att själva 6 års verksamheten pågår fram tills efter lunch och att då fritids tar vid.

Vi bor i stockholm och här pågår 6 års mellan 8.00-12.. sen är det fritids.

Du skulle inte kunna ha henne på fritids då? Kanske till 14? :)      

• Indianica

Jag tycker du ska skriva in henne på fritids. Mina barn äter i princip bara mellanmål på fritids, men trots att vi betalar fulltaxa tycker jag det är värt det, för det kostar ju även flera hundra per månad att köpa hem mat och mellanmål till dem om de inte äter på fritids, plus att det är en rolig grej för dem att äta med sina kompisar

Svar på tråden 6 åring får ej äta i skolmatsalen.