-
-
Svar på tråden Varför börjar man knarka?
-
tror att vissa kan hantera det o vissa inte .Ripper500 skrev 2012-08-28 18:23:57 följande:Har testat några få tillfällen och det har varit underbart och man vill ha mer,mer,mer.
Av den anledningen tar jag inget och tänker aldrig ta mer.
Trots att det var i 20 års ålder, 9 år sedan kan kag vara sugen.
Så svaret är att man inte kan motstå -
Det sa jag inte. Eller?kittah skrev 2012-08-28 20:14:40 följande:Aha, så att använda droger är synonymt med missbruk?
Då vet vi var du står i frågan men dom flesta drogbrukare missbrukar inte
Men varför läser ni in saker jag inte skrivit? Jag har väl aldrig skrivit något om personer som "nyttjar droger ansvarsfullt"?Anonym skrev 2012-08-28 20:27:19 följande:Vad har missbrukare att göra med den stora massan som nyttjar droger ansvarsfullt?
Inbillar du dig denna lilla grupp ska vara representativ för?
De orsaker du känner till är mer signifikativt för den grupp du intervjuat.
och inte för de andra.
Och även är tidiga psykiska problem före drogdebuten något som är överrepresenterat bland missbrukare.
-
Det har du definitivt inte gjort, verkar som du inte vill erkänna som att den missbrukande gruppen är i klar minoritet eftersom du bara pratar om missbrukare.Din mamma skrev 2012-08-28 21:34:09 följande:Det sa jag inte. Eller?
Men varför läser ni in saker jag inte skrivit? Jag har väl aldrig skrivit något om personer som "nyttjar droger ansvarsfullt"?
Som om dessa vore i massor mot de som nyttjar droger ansvarsfullt.
Precis som att prata om alkohol och bara prata om de som sitter på parkbänken.
Blir lika snedvridet detta. -
Det råder kanske delade meningen om huruvida man kan nyttja droger ansvarsfullt eller ej.Anonym skrev 2012-08-28 23:45:54 följande:Det har du definitivt inte gjort, verkar som du inte vill erkänna som att den missbrukande gruppen är i klar minoritet eftersom du bara pratar om missbrukare.
Som om dessa vore i massor mot de som nyttjar droger ansvarsfullt.
Precis som att prata om alkohol och bara prata om de som sitter på parkbänken.
Blir lika snedvridet detta. -
Anonym (varför) skrev 2012-08-28 15:21:09 följande:Jag undrar varför man börjar knarka har flera vänner som knarkat innan. Men jag vet inte varför... Den ena påstod att han t.o.m fick knarka för sina föräldrar för de ansåg att han skulle prova sig fram. Men jag tycker det lät konstigt...
Ja en del är helt enkelt självdestruktiva, en del anser att det inte är farligare än att dricka alkohol och kanske börjar med hasch, blir fast och testar tyngre grejer, Mia Törnbloms önskan om att bli smal var starkare än hennes motvilja mot droger när hon var i övre tonåren så hon började med bantningstabletter som innehöll amfetamin när hon var i Spanien, andra vill bara testa för testandets skull och en del blir fast på en gång av ruset. Någon kanske mår dåligt så denna tar till droger för att orka med livet. Amfetamin har tyvärr en bra effekt på personer som har ADHD, amfetaminet har något i sig som gör att de fungerar bättre i samhället och får dem ingen hjälp av läkarna så är det rätt vanligt att de börjar självmedicinera. Jag har fått höra att de flesta som sitter inne för amfetamin har adhd. Det finns säkert ännu fler anledningar till att folk börjar knarka men det var dessa jag kom på på rak arm -
Väldigt många som missbrukar självmedicinerar mot svår ångest eller andra saker som tex kaos i huvudet pga adhd. Att de kunde få riktig hjälp inom vården vore det bästa men det kan vara svårt.
-
Varför ska det råda delade meningar om det för?Anonym skrev 2012-08-29 06:57:23 följande:Det råder kanske delade meningen om huruvida man kan nyttja droger ansvarsfullt eller ej.
Jo, såklart en del har sina moraliskarullgardiner nere.
Då är ju det svårt att greppa skillnaden mellan ansvarsfullt och missbruk.
Men när man raljerar om och om igen om missbruk.
Så tyder det på att man inte kan ägna en tanke på att det är denna grupp är mycket liten i förhållande till de som konsumerar droger utan ens komma nära epitetet missbrukare. -
På vilket sätt det självdestruktivt att röka cannabis?Helle333 skrev 2012-08-29 07:10:49 följande:
Ja en del är helt enkelt självdestruktiva, en del anser att det inte är farligare än att dricka alkohol och kanske börjar med hasch, blir fast och testar tyngre grejer, Mia Törnbloms önskan om att bli smal var starkare än hennes motvilja mot droger när hon var i övre tonåren så hon började med bantningstabletter som innehöll amfetamin när hon var i Spanien, andra vill bara testa för testandets skull och en del blir fast på en gång av ruset. Någon kanske mår dåligt så denna tar till droger för att orka med livet. Amfetamin har tyvärr en bra effekt på personer som har ADHD, amfetaminet har något i sig som gör att de fungerar bättre i samhället och får dem ingen hjälp av läkarna så är det rätt vanligt att de börjar självmedicinera. Jag har fått höra att de flesta som sitter inne för amfetamin har adhd. Det finns säkert ännu fler anledningar till att folk börjar knarka men det var dessa jag kom på på rak arm
Cannabisen i sig har för låg toxicitet för att fysiskt skada, så kan itne var detta du menar med självdestruktivt.
Gateway teorin är stendöd, finns ingen stöd i statistiken för detta.
Varför är det tyvärr att ADHD blir hjälpta av amfetamin för?
Verkar som att du tycker dom ska må dåligt.
Saken är att cannabis är minst lika effektivt mot ADHD, och finns begynnande diskussioner att dom ska få Sativex som snart kommer på marknaden.
Faktum de flesta som tar droger, är för ge sig lite guldkant i tillvaron vid valda tillfällen.
Precis som de som tar sig ett par glas vin. -
Men det är just av denna anledningen att de faktiskt självmedicinerar, som folk tror att droger skapar sjukdomar.Höghus skrev 2012-08-29 07:11:50 följande:Väldigt många som missbrukar självmedicinerar mot svår ångest eller andra saker som tex kaos i huvudet pga adhd. Att de kunde få riktig hjälp inom vården vore det bästa men det kan vara svårt.
Det är ju så att många av denna grupp, har redan dokumenteras för detta före drogdebuten.
Anser vården vänder ryggen på denna grupp, hade dom fått tillräckligt hjälp i tid.
Så hade man bespara många människor ett missbruk och vad det nu innebär.
Men jag siar om mer personer kommer i missbruk pga dålig sjukvård i detta område.
Har själv märkt att läkare är mer och mer ovilliga att ta och se till denna grupp ska få hjälp pga de är styrda av att de inte ska skriva ut "narkotiska" preparat.
Och slänga SSRI på allt och alla, skapar misstro och missbrukare.
Självändamålet är att ingen ska äta tabletter, men deras agerande tvingar folk till annat.
Väldans ironi, där en aktion ska minska på dessa substanser, men sen ökar dom istället.
Humor av den värsta och tråkigaste sorten. -
Jo precis Anonym. Det finns idag inom vården en enorm rädsla för att människor ska bli beroende. Därför vill man inte skriva ut vissa preparat. Problemet är ju att människor mår så dåligt att de då skaffar dessa (eller ofta värre substanser) på olagligt vis. I valet mellan att må skit och knarka väljer de som mår dåligt det senare.