• Anonym (sur?)

Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!

Jag tror att många av mina hälsoproblem kommer sig av att kroppen blivit försurad. Så nu ska jag basgöra den. Är det någon som har testat bikarbonat och lönnsirapsmetoden som kan berätta vad jag har framför mig?

• Svar på tråden Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!
  • Anonym (syrra)
    Estelle skrev 2012-08-29 17:29:36 följande:
    pH-stickor? pH-balansen i kroppen mäts med artärblod.
    Ph kan även mätas med urinstickor....
  • Pallas
    Anonym (syrra) skrev 2012-08-29 17:33:11 följande:
    Ph kan även mätas med urinstickor....
    Urinets pH, ja, inte blodets.
  • Anonym (syrra)
    Pallas skrev 2012-08-29 17:35:55 följande:
    Urinets pH, ja, inte blodets.
    Men det speglar ju också saker! Urinen är ju slaggprodukter, är det för mkt/för lite av nåt syns det ju även där!
  • Pallas
    Anonym (syrra) skrev 2012-08-29 17:38:38 följande:
    Men det speglar ju också saker! Urinen är ju slaggprodukter, är det för mkt/för lite av nåt syns det ju även där!
    Men alltså, urinets pH-värde kan variera medan blodets samtidigt är konstant. Om jag fattat det rätt. Därför verkar det inte vara någon bra idé att laborera med urinstickor hemma till höger och vänster. Ett problem är att det inte går att Googla på detta utan att få upp en massa ovederlagt trams.
  • Anonym (sur?)
    Fannypack skrev 2012-08-29 15:53:42 följande:
    Fast det jag hävdar är ju att det inte finns något, utom allvarlig sjukdom, som kan ändra ph-värdet i kroppen, oavsett hur vad man äter. Visst bryts olika mat ner på olika sätt, syror bildas etc, men det påverkar fortfarande inte ph-värdet i blodet.  Kroppens buffersystem reglerar det. Jag har läst på . Om du kan visa en enda vetenskaplig artikel där en männiksa med i övrigt "normala" värden har för lågt phvärde i kroppen så ändrar jag gärna uppfattning.

Visst kan vara kritisk till resursbrister etc i den vanliga vården, men det gör inte "försurad kropp" till mindre bogus.
    Aldrig hört talas om urinsyra?

• Anonym (sur?)
    Estelle skrev 2012-08-29 17:29:36 följande:
    pH-stickor? pH-balansen i kroppen mäts med artärblod.
    Urinen funkar lika bra.
  • Anonym (syrra)
    Pallas skrev 2012-08-29 18:01:20 följande:
    Men alltså, urinets pH-värde kan variera medan blodets samtidigt är konstant. Om jag fattat det rätt. Därför verkar det inte vara någon bra idé att laborera med urinstickor hemma till höger och vänster. Ett problem är att det inte går att Googla på detta utan att få upp en massa ovederlagt trams.

Laborera? Vad spelar det för roll om man väljer att äta mer frukt och grönt och mindre mjöl? Och mår bättre? Om några urinstickor är vägen till bättre hälsa, vad är problemet?

Jag tycker det är problem när läkare massproducerar recept med Tramadol och Citalopram istället för att göra nåt åt grundproblemet.... 
  • Pallas
    Anonym (syrra) skrev 2012-08-29 18:17:30 följande:

Laborera? Vad spelar det för roll om man väljer att äta mer frukt och grönt och mindre mjöl? Och mår bättre? Om några urinstickor är vägen till bättre hälsa, vad är problemet?

Jag tycker det är problem när läkare massproducerar recept med Tramadol och Citalopram istället för att göra nåt åt grundproblemet.... 
    Nä, det är klart att man kan ändra sin kost, men nu är jag intresserad av vetenskapliga belägg för att det skulle ha någon inverkan på blodets pH-värde. Jag kan inte hitta några, kan du?
  • Anonym (sur?)
    Pallas skrev 2012-08-29 18:20:59 följande:
    Nä, det är klart att man kan ändra sin kost, men nu är jag intresserad av vetenskapliga belägg för att det skulle ha någon inverkan på blodets pH-värde. Jag kan inte hitta några, kan du?
    Testa googla på urinsyra så blir du kanske mer upplyst.
  • Pallas
    Anonym (sur?) skrev 2012-08-29 18:22:02 följande:
    Testa googla på urinsyra så blir du kanske mer upplyst.
    Eh, nä. Jag får bara upp hundratals blajsidor utan källor.
Svar på tråden Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!