Fannypack skrev 2012-08-29 13:53:47 följande:
Mitt argument är att det finns noll (0) vetenskapliga belägg för att försurad kropp är något som drabbar andra än svårt sjuka (i kohl, diabetes...). Du få gärna presentera belägg för motsatsen.
Hälsokostkedjan Life omsätter nära en miljard om året så visst är alternativmedicin big business!
Basbildande livsmedel låter minst sagt hokus pokus eftersom jag läst mig till att skratt gör mat basbildande.
Jag tycker det är synd att att personer som mår dåligt av olika skäl inte får den hjälp de behöver av den vanliga sjukvården och istället lägger tid och pengar på grejer som inte funkar, eller ännu värre, stressar upp sig över hittepå-diagnoser. Gå till vårdcentralen istället, TS!
Fast jag vill ju vända på det. Att en kropp som varit försurad under lång tid KAN VARA en av orsakerna till att man får dessa (följd)sjukdomar, diabetes, cancer, hjärtkärlsjukdomar osv. Men vetenskapliga belägg får vi nog vänta på och är nog inte helt lätt att bevisa heller.
Alternativmedicin är definitivt big business fast läser man på om det vi diskuterar här, hur man ska basa kroppen, så behövs knappast några tillskott alls utan man kan göra det helt och hållet genom att ändra sin kost. Det är det jag menar med att det ingen som tjänar några pengar på att sälja in det här hos folk... det finns liksom inget vinstintresse.
Att det finns basbildande och syrabildande mat är dock inget hokus pokus, utan fakta. Där får du läsa på lite. Problemet är alltså att folk i allmänhet får i sig för mycket av syrabildande mat och dryck och till slut blir kroppen "sur". Är inte det ganska logiskt? Och försurningen i sig ANSES leda till en massa besvär och i längden även sjukdomar. Vore det inte toppen om vi med vår egen kropp kunde hjälpa oss själva i stället för att stoppa i oss en massa syntetiska medel som ger biverkningar och kostar samhället miljarder och åter miljarder. Vad har man att förlora på att försöka??
Självklart är väl grundtanken att alla ska få hjälp av "den vanliga vården", men måste man tänka så smalt? Och problemet är väl också att i den vanliga sjukvården är det inte alltid helt lätt att ställa en diagnos vid "diffusa" besvär såsom trötthet och värk. "Nu har jag ont i huvudet så jag tar en tablett som tar bort huvudvärken". Bra, men varför fick jag ont i huvudet i första taget? Man inriktar sig för det mesta på symptomet istället för orsaken anser jag. Sjukvården idag har ej heller varken tid eller resurser att utreda alla diffusa symptom utan måste inrikta sig på mer akuta fall och utvecklade sjukdomar. Förstår du vart jag vill komma?