• Anonym (sur?)

Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!

Jag tror att många av mina hälsoproblem kommer sig av att kroppen blivit försurad. Så nu ska jag basgöra den. Är det någon som har testat bikarbonat och lönnsirapsmetoden som kan berätta vad jag har framför mig?

• Svar på tråden Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!
  • Anonym (syrra)
    Pallas skrev 2012-08-29 18:20:59 följande:
    Nä, det är klart att man kan ändra sin kost, men nu är jag intresserad av vetenskapliga belägg för att det skulle ha någon inverkan på blodets pH-värde. Jag kan inte hitta några, kan du?

Nä, jag har inget intresse av det. Jag har kommit på att vetenskapen skriver vad vetenskapen känner för och det krävs en hel del tid och säkert pengar för att verkligen få fram vad studier visar! Om man nu nånsin får det! Så jag har valt att behandla min egen kropp utifrån vad jag känner att MIN kropp vill ha. Läser och tar till mig nyfiket och med öppna sinnen och har i bakhuvudet lite fysiologi. En del är humbugg men vissa saker tror jag eller rättare sagt vet jag funkar, på mig...det kan inte vara helt fel att använda sig av saker som ändå använts i många många år före oss?
  • LivS

Jag undrar över en sak. Magsyran är ju och ska vara mycket sur. Hur hanteras "basisk" mat då? Har den någon "basgörande" effekt på kroppen verkligen, när de mindre beståndsdelarna tas upp av blodet?

• Sanussi

Rekommenderar "Fitline" som tillför den försurnade kroppen alla vitaminer och mineraler kroppan behöver!!

• Baginbox
    Anonym (syrra) skrev 2012-08-29 18:25:35 följande:

Nä, jag har inget intresse av det. Jag har kommit på att vetenskapen skriver vad vetenskapen känner för och det krävs en hel del tid och säkert pengar för att verkligen få fram vad studier visar! Om man nu nånsin får det! Så jag har valt att behandla min egen kropp utifrån vad jag känner att MIN kropp vill ha. Läser och tar till mig nyfiket och med öppna sinnen och har i bakhuvudet lite fysiologi. En del är humbugg men vissa saker tror jag eller rättare sagt vet jag funkar, på mig...det kan inte vara helt fel att använda sig av saker som ändå använts i många många år före oss?
    Hoppas inte syrra i ditt nick betyder att du är sjuksyster. Vetenskapen är inget homogent väsen som försöker jävlas med folk. Vetenskapen ser till att kunskaper hela tiden är färska och studierna görs på ett kontrollerat sätt. De resultat man får fram kontrolleras sedan av en stor mängd forskare och har man inte gjort sitt jobb rätt så sågas det. Det är ett avsevärt säkrare sätt än att labba med sin egen kropp och tro en massa. Vad en enskild individ upplever visar inte på något sätt vad det är som orsakar upplevelsen och inte varför.

Det är vetenskap som lett fram till att vi kan byta hjärtan på folk, rädda för tidigt födda barn, bota cancer etc etc. Kvacksalvare och ormoljeförsäljare har inte gjort det.
  • Anonym (syrra)
    Baginbox skrev 2012-08-29 18:39:55 följande:
    Hoppas inte syrra i ditt nick betyder att du är sjuksyster. Vetenskapen är inget homogent väsen som försöker jävlas med folk. Vetenskapen ser till att kunskaper hela tiden är färska och studierna görs på ett kontrollerat sätt. De resultat man får fram kontrolleras sedan av en stor mängd forskare och har man inte gjort sitt jobb rätt så sågas det. Det är ett avsevärt säkrare sätt än att labba med sin egen kropp och tro en massa. Vad en enskild individ upplever visar inte på något sätt vad det är som orsakar upplevelsen och inte varför.

Det är vetenskap som lett fram till att vi kan byta hjärtan på folk, rädda för tidigt födda barn, bota cancer etc etc. Kvacksalvare och ormoljeförsäljare har inte gjort det.
    Nu syftade jag på forskning av mer basic saker som ex kostens betydelse, ledsen att inte det framgick! Var väl så inne i trådens ämne så jag inte tänkte att nån kunde relatera till hjärtbyten och cancer...
    Min basala kunskap räcker dock en bit för att lätt kunna ifrågasätta studiens relevans, syftet och resultatet...När jag har lust att läsa...
    Och jo...jag är sjuksyster så nu kan du väl tycka det är hemskt också  
  • Selfish Geene
    Anonym (syrra) skrev 2012-08-29 18:17:30 följande:

Laborera? Vad spelar det för roll om man väljer att äta mer frukt och grönt och mindre mjöl? Och mår bättre? Om några urinstickor är vägen till bättre hälsa, vad är problemet?

Jag tycker det är problem när läkare massproducerar recept med Tramadol och Citalopram istället för att göra nåt åt grundproblemet.... 
    problemet är att några urinstickor inte är vägen till en bättre hälsa
  • Anonym (...)

Det där är bondfångeri!

• Anonym (syrra)
    Selfish Geene skrev 2012-08-29 19:09:45 följande:
    problemet är att några urinstickor inte är vägen till en bättre hälsa
    Du säger det du...andra tror absolut att det är vägen! Men vad är hälsa då?
  • Baginbox
    Anonym (syrra) skrev 2012-08-29 19:08:24 följande:
    Nu syftade jag på forskning av mer basic saker som ex kostens betydelse, ledsen att inte det framgick! Var väl så inne i trådens ämne så jag inte tänkte att nån kunde relatera till hjärtbyten och cancer...
    Min basala kunskap räcker dock en bit för att lätt kunna ifrågasätta studiens relevans, syftet och resultatet...När jag har lust att läsa...
    Och jo...jag är sjuksyster så nu kan du väl tycka det är hemskt också  
    Nej det är kanske inte hemskt så länge du i yrket ägnar dig åt vård i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. Men samtidigt blir man ju lite förundrad över hur liten respekt du har för ditt yrke. Du kan jobba i vetenskapens namn men om du själv blir sjuk så tar du till kvacksalverier. Du tror mer på anekdoter än på evidensbaserad forskning? Jag får inte ihop det men det är säkert inte meningen heller.
  • Anonym (humbug)
    Anonym (syrra) skrev 2012-08-29 19:17:34 följande:
    Du säger det du...andra tror absolut att det är vägen! Men vad är hälsa då?
    Hälsa är förvisso en subjektiv upplevelse. Med placebo, med känsla av en meningsfull tillvaro, med psykiskt välbefinnande och annat så kan man uppleva hälsa. Tyvärr är den här typen av hängivenhet kring rätt kost och en massa annat alternativt en fråga om religion. På ett sätt kan man se det som harmlöst. Hade de inte gjort anspråk på att ha vetenskapliga förklaringar så hade det inte stört lika mycket. Allra värst är att de förvanskar den kunskap som finns och underkänner det man vet om kroppen genom att använda påhittade mekanismer, ord som konkurrerar med den vetenskapliga arenan och låtsas att kroppen fungerar på ett sätt den inte gör. 

Det går bra att tro på både Jesus och kreationism. Men det går inte bra att börja baktala och förvanska evolutionsteori.

Det går bra att tro på kostens magi, att tarmsköljningar gör en glad med mera men det går inte bra att hitta på förklaringar om kroppen som talar emot det man hittils vet om kroppen. Det är att fara med osanning, att vilseleda människor och att motverka den vetenskap man lånar kläder av för att verka trovärdig. 

Ägnar man sig åt religion och ideologi ska man stå för att det är det det handlar om.  
Svar på tråden Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!