• Anonym (Osäker)

"akta dig för honom!"

Hej,

Jag är en tjej på snart 25 år som har lite beslutsångest just nu.
    Det är så att jag börjat snacka med en kille från en dejtingsida på facebook och telefon som jag verkligen blivit intresserad av. Alltså riktigt intresserad. Han verkar vara min "typ" helt enkelt.

Men sen igår skrev en vän till honom på facebook (tjej) till mig att jag ska akta mig för honom, att han är farlig osv.  Jag frågade vad hon menade och du svarade hon bara "tro mig du vill inte åka till honom! för ditt eget bästa...".

Jag frågade honom om det här och han bara skrattade och sa att det var nåt psykfall som han dejtat förut men glömt att ta bort från facebook. Jag valde att tro på honom.

Till saken hör att han har gjort lite grejer han inte är stolt över tidigare i sitt liv...suttit 6 år i fängelse. Han har inte velat gå in allt förmycket på detalj utan ville bara att jag skulle få veta det och så. Jag sa att det var okej. Tänkte fråga han mer sen.

Nu vill han att jag åker till honom över en helg. Han bor runt 50 mil från mig så jag kommer isåfall ta tåg så han får plocka upp mig på järnvägsstationen där han bor.

Som sagt jag gillar honom verkligen så har egentligen redan bestämt mig för att åka innerst inne men ville ändå höra här vad ni andra har att säga. Råd eller så från tidigare situationer? Tack!!

• Svar på tråden "akta dig för honom!"
  • Anonym
    Anonym (xx) skrev 2012-08-29 10:06:26 följande:
    Jag träffade min nuvarnade pojkvän på nätet och vi mailade ett antal veckor innan vi tillslut pratades vid i telefonen. Han berättade då att han hade suttit inne i 8 mån för att ha misshandlat sin förra flickvän. Jag blev såklart paff men kände ändå att det var ärligt av honom och skönt att slippa höra det ifrån ngn annan. Vi sågs första gången hemma hos mig och har sedan den dagen varit tillsammans nästan varje dag, i snart 1 år, han är underbar och visar inga tendenser till att vara våldsam.
    Gå på din magkänsla och vågar du så ge honom en chans, alla människor har rätt att förändras och han har uppenbarligen redan sonat sitt brott.
    För din skull hoppas jag att han blivit bättre. Däremot säger din erfarenhet hittills inte så mycket eftersom att i många fall börjar inte misshandeln förrän efter något eller några år.

En positiv sak är att han själv valde att tala om att han blivit dömd. 
  • skoladan

Ta reda på hans namn. Om inte namnet är allt för vanligt så kan Du få fram personnumret via skattemyndigheten. Sen är det bara att kolla med tingsrätten. Du kan gå dit och läsa domen och se exakt vad han är dömd för. Det är officiella uppgifter. Man behöver inte ha något skäl för att få se domen. 6 år är lång tid. Antingen rör det sig om narkotikabrott eller något våldsbrott.

Åk INTE!

• Anonym
    InfinityPoint skrev 2012-08-29 12:32:48 följande:
    Nä - vem som helst kan inte få ett ryck på fyllan och göra nåt dumt. Det är dom som saknar spärrarna som gör sånt. Spärren kommer inte tillbaka efter ett fängelsestraff.

Väljer du en fängelsekund till partner, så vet du att du har kille som saknade spärrarna en gång, och kan göra det fler gånger.

Instämmer helt. "Vem som helst kan få ett ryck på fyllan"? Nej nej nej nej... herregud nej.
  • Anonym
    Anonym (Osäker) skrev 2012-08-29 10:24:13 följande:
    Angående fängelsestraffet måste ju alla förtjäna en ny chans eller hur? Han har redan sonat för sina brott. Sen är jag såklart nyfiken på vad exakt han gjort men huvudsaken för mig just nu är att han är ÄRLIG. Att jag vet var jag har honom. Han har sagt att han inte är som han var då och att han aldrig skulle kunna göra de grejer som fick honom i fängelse tidigare. Det måste jag lita på om jag vill att relationen ska gå framåt.

Han är jättesnäll och mysig när vi pratar i telefon. Inget konstigt alls. Ibland har man fått vissa "vibbar" som att han sagt grejer jag blivit paff över att han vågat säga till mig såhär tidigt (tex kallade kläderna på en tjej han sett för "horutstyrsel" men när det kommer till kritan uppskattar jag verkligen hans uppriktighet.

Jag vill inte ta hit honom till mig utan isåfall åker jag till honom så jag är där rimlig tid på dagen säg 17-18. Inte mitt i natten då iallafall OM det skulle bli nåt typ att han inte är där.
    Tyvärr fungerar inte fängelse som straff. En mycket stor andel av de intagna begår brott igen när de är ute.
  • Tiamay

En kamrat till mig blev varnad ang killen hon började träffa, att han inte var snäll mot sina flickvänner och att han var svartsjuk. Hon lyssnade inte heller och idag är hon död efter att han slog ihjäl henne, trots att han var jättesnäll mot henne den första tiden.

• Anonym (, t.ex. orolig,)

Hej TS!
    Jag har inte läst alla svar du fått, en del kloka, andra säkert lite mindre insiktsfulla, utan bara din trådstart.
    Men innan jag tar mig tid att ge dig råd och tips och åsikter tänkte jag be att få ställa en
    liten fråga till dig, här kommer den:

Är du helt jävla dum i huvet?

• Anonym (Misshandlad)

Jag kan berätta om en vän till mig. Vi gick i skolan tillsammans.

Hon träffade en kille, blev kär och tyckte verkligen väldigt mycket om honom. 
    Hon visste vad han hade gjort tidigare i livet...men tyckte att han förtjänade en andra chans.

Han hade några år tidigare mördat sin mamma och fått vård för detta. Hade släppts tidigare pga gott uppförande och att läkarna ansåg honom som frisk. 

Så därför litade hon på att läkarna visste vad dom pratade om. 
    Dom flyttade ihop och hon var väldigt lycklig, han var snäll och gullig mot henne. 
    Ja som vem som helst...tills han en dag mördade henne också!

• Anonym (Misshandlad)

TS:

Jag tycker inte att du ska åka...aldrig. Vill ni ses så boka hotell på halva vägen eller nåt.
    Jag skulle aldrig åka så långt för en första träff när det är nån jag inte känner. Skulle heller
    inte låta honom komma.
    Och att han har suttit i fängelse, ja det ringer bara i huvudet på mig...aldrig träffat överhuvudtaget.

Vet inte om du läste igår...men då var det en tjej (troll eller ej) som skulle bjuda hem en kille till henne,
    hon visste att han var våldsam och det ena med det andra...
    Jag är ledsen att säga det...men du låter som henne! Lika naiv.   

• puss

Hett ämne plötsligt. Finns väl 15 likadana trådar nu?

• Anonym

Gör vad ditt hjärta säger. Men kanske e bättre om han kommer till dig? Men om du väljer att åka dit så ska du berätta för någon vad han heter, var han bor osv för vem vet, han kanske e ett psykfall men kanske inte. Blev varnad att min partner var farlig osv i början. Men han e den människan jag värderar högst och vi har barn osv idag. Vi e lyckliga och han har aldrig gjort mig något

Svar på tråden "akta dig för honom!"