• Anonym (Osäker)

"akta dig för honom!"

Hej,

Jag är en tjej på snart 25 år som har lite beslutsångest just nu.
    Det är så att jag börjat snacka med en kille från en dejtingsida på facebook och telefon som jag verkligen blivit intresserad av. Alltså riktigt intresserad. Han verkar vara min "typ" helt enkelt.

Men sen igår skrev en vän till honom på facebook (tjej) till mig att jag ska akta mig för honom, att han är farlig osv.  Jag frågade vad hon menade och du svarade hon bara "tro mig du vill inte åka till honom! för ditt eget bästa...".

Jag frågade honom om det här och han bara skrattade och sa att det var nåt psykfall som han dejtat förut men glömt att ta bort från facebook. Jag valde att tro på honom.

Till saken hör att han har gjort lite grejer han inte är stolt över tidigare i sitt liv...suttit 6 år i fängelse. Han har inte velat gå in allt förmycket på detalj utan ville bara att jag skulle få veta det och så. Jag sa att det var okej. Tänkte fråga han mer sen.

Nu vill han att jag åker till honom över en helg. Han bor runt 50 mil från mig så jag kommer isåfall ta tåg så han får plocka upp mig på järnvägsstationen där han bor.

Som sagt jag gillar honom verkligen så har egentligen redan bestämt mig för att åka innerst inne men ville ändå höra här vad ni andra har att säga. Råd eller så från tidigare situationer? Tack!!

• Svar på tråden "akta dig för honom!"
  • Anonym (uppsöka?)

Det är ett par saker jag fastnade för i din beskrivning av honom: begreppet "horutstyrsel" om en kvinnas kläder och "psykfall" om tjejen som varnade dig. Ta det som exempel på vad som inte bör vara ok.

Men om du skall träffa honom och han vägrar berätta om sin bakgrund, är det den allvarligaste varningen du kan få.  Han är antagligen inte särskilt mycket äldre än du och av  sina unga år har han suttit i fängelse i 6 år. Han är formad av sitt liv.

• Millicent
    Anonym (xx) skrev 2012-08-29 12:15:00 följande:

Jag är inte mer försiktig nu än vad jag är i normala fall. Vem som helst kan få ett ryck på fyllan och göra en dum sak. Inget jag tänker oroa mig för i mitt dagliga liv, kan/vill inte leva så men tack ändå.
    Tråden handlar inte om dig och din partner, försök att inte ta illa upp. Du kan inte gärna klandra människor för att de kalkylerar med risker om de fått reda på att någon gjort något brottsligt. Man kan ju ändå säga att risken att någon saknar spärrar mot att göra illa andra är högre bland dem som dömts för våldsbrott än bland dem som inte dömts för våldsbrott. Inte alls konstigt att människor uppfattar det som riskabelt även om du förstås har rätt i att man inte kan veta och man är inte säker bara för att man håller sig borta från dömda. Blixten kan slå ner i en (men risken ökar ju lite beroende på hur man beter sig), man kan få en istapp i huvudet, man kan bli mördad av en galning. 
  • InfinityPoint

Nä - vem som helst kan inte få ett ryck på fyllan och göra nåt dumt. Det är dom som saknar spärrarna som gör sånt. Spärren kommer inte tillbaka efter ett fängelsestraff.

Väljer du en fängelsekund till partner, så vet du att du har kille som saknade spärrarna en gång, och kan göra det fler gånger.

• Ely
    så sa en tjej om en kille jag dejtade .

Jag valde att inte tro henne o flytta ihop med honom snabbt. efter det började flera månader av hot misshandel o våldtäkter
  • Anonym (släkting)

Eftersom du tydligen har bestämt dig så får du väl stå ditt kast.

Vi har en nära släkting som är oerhört olämplig att ha i ett förhållande. Det har visat sig upprepade gånger med både besöksförbud, fängelsestraff och annat smått och gott. Även de tjejerna har blivit varnade i olika omfattning men ändå valt att gå vidare med honom i stort sett med samma motiveringar som du ger ovan.

Hittills har inget blivit annorlunda under något av hans förhållanden det har bara tagit lite olika lång tid innan det har brakat loss.

Vad är det med tjejer som är så övertygade om att just de ska kunna omvända en person med trassligt förflutet genom att tro på honom, ge honom en ny chans, se honom med nya ögon m m??? Väldigt få människor ändrar sina beteenden i vuxen ålder även om de lär sig att lägga lite "snyggare" yta.

Jag tror inte att du kommer att möta en galen, misshandlande  våldtäktsman i detta första möte . Du kommer troligtvis att möta en ytterst charmerande man som gör allt för dig. Det är tiden som oftast blir den avgörande faktorn för om det är ett skadligt förhållande eller inte och då är man som tjej ofta redan fast i förhållandet.

• Baginbox
    Anonym (uppsöka?) skrev 2012-08-29 12:26:00 följande:
    Det är ett par saker jag fastnade för i din beskrivning av honom: begreppet "horutstyrsel" om en kvinnas kläder och "psykfall" om tjejen som varnade dig. Ta det som exempel på vad som inte bör vara ok.

Men om du skall träffa honom och han vägrar berätta om sin bakgrund, är det den allvarligaste varningen du kan få.  Han är antagligen inte särskilt mycket äldre än du och av  sina unga år har han suttit i fängelse i 6 år. Han är formad av sitt liv.
    Precis. Kommer sen sliddjur upp så är wt förmodligen tatuerat i pannan på honom.
  • Anonym (Hm)

25 år gammal och suttit inne i 6 år? Sedan han var 19 år med andra ord. 6 års fängelse? Kanke dömdes han till 12 år och kom ut efter halva tiden pga. gott uppförande. En vän till honom varnar dig på förhand. Jag hade lagt ned. Redan igår.

• Anonym (Be careful)
    Anonym (Osäker) skrev 2012-08-29 10:24:13 följande:
    Angående fängelsestraffet måste ju alla förtjäna en ny chans eller hur? Han har redan sonat för sina brott. Sen är jag såklart nyfiken på vad exakt han gjort men huvudsaken för mig just nu är att han är ÄRLIG. Att jag vet var jag har honom. Han har sagt att han inte är som han var då och att han aldrig skulle kunna göra de grejer som fick honom i fängelse tidigare. Det måste jag lita på om jag vill att relationen ska gå framåt.

Han är jättesnäll och mysig när vi pratar i telefon. Inget konstigt alls. Ibland har man fått vissa "vibbar" som att han sagt grejer jag blivit paff över att han vågat säga till mig såhär tidigt (tex kallade kläderna på en tjej han sett för "horutstyrsel" men när det kommer till kritan uppskattar jag verkligen hans uppriktighet.

Jag vill inte ta hit honom till mig utan isåfall åker jag till honom så jag är där rimlig tid på dagen säg 17-18. Inte mitt i natten då iallafall OM det skulle bli nåt typ att han inte är där.
    Jag skulle personligen inte satsa på en kille med ett sådant förflutet, men jag kan köpa argumentet att han avtjänat sitt straff. Tycker dock att du ska ta reda på vad saken gällde innan du åker dit, är han ÄRLIG som du säger så bör det inte vara några problem att berätta. 

Jag har jobbat med personer som gjort sig skyldiga till brott och dömts till vård. Klart att de avtjänar sitt straff men det är ingen garanti för att de inte ska begå liknande brott på nytt, även om de vid något tillfälle säger att de aldrig mer skulle göra om det. var rädd om dig är det enda jag vill säga. Hellre lite försiktig än att du låter honom stressa fram en situation som du far illa av.  
  • Lilith Inanna

Fixa fram riktigt namn+personnummer, begär utdrag ur belastningsregistret och försök fiska fram målnr. samt dom.

Varningsklockorna ringer så jävla högt att jag får tinnitus!

Svar på tråden "akta dig för honom!"