• Anonym (Osäker)

"akta dig för honom!"

Hej,

Jag är en tjej på snart 25 år som har lite beslutsångest just nu.
    Det är så att jag börjat snacka med en kille från en dejtingsida på facebook och telefon som jag verkligen blivit intresserad av. Alltså riktigt intresserad. Han verkar vara min "typ" helt enkelt.

Men sen igår skrev en vän till honom på facebook (tjej) till mig att jag ska akta mig för honom, att han är farlig osv.  Jag frågade vad hon menade och du svarade hon bara "tro mig du vill inte åka till honom! för ditt eget bästa...".

Jag frågade honom om det här och han bara skrattade och sa att det var nåt psykfall som han dejtat förut men glömt att ta bort från facebook. Jag valde att tro på honom.

Till saken hör att han har gjort lite grejer han inte är stolt över tidigare i sitt liv...suttit 6 år i fängelse. Han har inte velat gå in allt förmycket på detalj utan ville bara att jag skulle få veta det och så. Jag sa att det var okej. Tänkte fråga han mer sen.

Nu vill han att jag åker till honom över en helg. Han bor runt 50 mil från mig så jag kommer isåfall ta tåg så han får plocka upp mig på järnvägsstationen där han bor.

Som sagt jag gillar honom verkligen så har egentligen redan bestämt mig för att åka innerst inne men ville ändå höra här vad ni andra har att säga. Råd eller så från tidigare situationer? Tack!!

• Svar på tråden "akta dig för honom!"
  • Anonym (Mansons tjej??)

Ett fängelsestraff på sex år får man inte för inbrott eller nåt annat "trivialt". Att han suttit inne i sex år innebär dessutom förmodligen att han initialt haft ett närmare tioårigt fängelsestraff. Skulle tippa på mord/dråp/bankrån/grov våldtäkt/incest... Jag skulle aldrig åka och hälsa på honom utan att veta vad han suttit inne för och omständigheterna runtomkring det. Sedan skulle han få hälsa på mig och jag skulle ha första träffen på någon allmän plats och absolut inte sova ensam med honom innan jag lärde känna honom. Över huvudtaget skulle jag inte bli tillsammans med honom om det inte fanns riktigt bra förklaringar till hans fängelsestraff och säkra bevis på att han ändrat på sig. Jag skulle inte vilja bli hans nästa offer eller bli indragen i grov kriminalitet. Men det är bara jag det...

• Anonym (yeh)
    Anonym (liten1) skrev 2012-08-29 10:18:47 följande:

Hej

Tänkte bara säga att du ska lita på vad du själv tycker och tänker. Meddela gärna några anhöriga om vart du är om det skulle kännas bättre.
    6 års fängelse kan vara allt från väpnat rån, skattefiffel till dråp. Jag skulle gissa på rån eller skattefiffel.

Om du skall kunna få ut dom från tingsrätten räcker det inte med ett namn du måste ha målnummer....

Lycka till och följ ditt hjärta, bara för att man gjort bort sig förut tycker jag inte att det är ngt man ska straffas för livet ut. Han har redan fått sitt straff genom en fängelsedom.

Det kan även handla om Langeri. ( langare ) 
  • Anonym (Osäker)

Angående fängelsestraffet måste ju alla förtjäna en ny chans eller hur? Han har redan sonat för sina brott. Sen är jag såklart nyfiken på vad exakt han gjort men huvudsaken för mig just nu är att han är ÄRLIG. Att jag vet var jag har honom. Han har sagt att han inte är som han var då och att han aldrig skulle kunna göra de grejer som fick honom i fängelse tidigare. Det måste jag lita på om jag vill att relationen ska gå framåt.

Han är jättesnäll och mysig när vi pratar i telefon. Inget konstigt alls. Ibland har man fått vissa "vibbar" som att han sagt grejer jag blivit paff över att han vågat säga till mig såhär tidigt (tex kallade kläderna på en tjej han sett för "horutstyrsel" men när det kommer till kritan uppskattar jag verkligen hans uppriktighet.

Jag vill inte ta hit honom till mig utan isåfall åker jag till honom så jag är där rimlig tid på dagen säg 17-18. Inte mitt i natten då iallafall OM det skulle bli nåt typ att han inte är där.

• Hannah76
    Anonym (Osäker) skrev 2012-08-29 10:24:13 följande:
    Angående fängelsestraffet måste ju alla förtjäna en ny chans eller hur? Han har redan sonat för sina brott. Sen är jag såklart nyfiken på vad exakt han gjort men huvudsaken för mig just nu är att han är ÄRLIG. Att jag vet var jag har honom. Han har sagt att han inte är som han var då och att han aldrig skulle kunna göra de grejer som fick honom i fängelse tidigare. Det måste jag lita på om jag vill att relationen ska gå framåt.

Han är jättesnäll och mysig när vi pratar i telefon. Inget konstigt alls. Ibland har man fått vissa "vibbar" som att han sagt grejer jag blivit paff över att han vågat säga till mig såhär tidigt (tex kallade kläderna på en tjej han sett för "horutstyrsel" men när det kommer till kritan uppskattar jag verkligen hans uppriktighet.

Jag vill inte ta hit honom till mig utan isåfall åker jag till honom så jag är där rimlig tid på dagen säg 17-18. Inte mitt i natten då iallafall OM det skulle bli nåt typ att han inte är där.
    Jag hör bara varningsklockor.

• Millicent

Självklart ska du nu när du vet att du har att göra med någon som suttit inne 6 år inte bara kolla med honom vad det handlar om utan även ta reda på från annat håll vad det handlar om, tex kolla domen. Inte alls otänkbart att han precis som många andra förskönar vad som hänt och minskar ner sitt eget ansvar, skyller på andra. Precis som tjejen som varnar dig avfärdas som störd så kan offer för hans tidigare brott framställas som de dåliga och han själv som offer för dem.  

Visst kan man ge människor en chans, men man kan inte gå in helt blåögt utan att veta vad det handlar om. Och för att någon ska vara värd en chans så måste personen i fråga  förstått vad de gjort fel, stå för vad de gjort och kunna prata om det annars är prognosen för att det ska gå bra med den där andra chansen riktigt jäkla usel. 

• slutatsnusa
    Anonym (xx) skrev 2012-08-29 10:13:14 följande:

Absolut men man kan ju få många år för ekonomisk brottslighet osv. Menar bara att bara för att man har suttit inne så behöver man inte vara en hemsk person resten av livet.

eftersom en tjej redan varnat tänkar man ju inte "aha han har säkert rånat en bank"
    men det vet vi ju inget om förstås
    absolut man behöver inte vara en hemsk person om man avtjänat ett straff i fängelse
    en mig närstående person har avtjänat 3 mån i fängelse och han är en fantastisk människa
    men det är inte vad i a f jag tänker om ts dejt efter att hon fått en varning
  • Anonym (Bea)

Kanske det! Är väldigt nöjd själv tack! Jag har bara så dåliga erfarenhet av folk i min omgivning som träffar killar som har en mörk/dålig bakgrund och så hoppas dom liksom att det skulle varit sista gången, men det så sällan är det tyvärr! Såklart finns det undantag! Ibland går det fort och ibland tar det lång tid innan beteendet kommer tillbaka! Jag personligen skulle inte vilja leva med ngn som jag vet kan misshandla mig om jag är tillräckligt provocerande! Man bråkar oftast i en relation och i bland är man ju gaaaalna och skriker.. DÅ hade jag blivit rädd! Men det viktiga är ju att du är inte är det! Och ja, tycker inte du också det är rätt så lätt att skriva bakom en skärm ibland än att gå runt på stan och säga åt folk vad man tycker? Spec när man ligger och ammar.. Det tar ju såååån tid! Hehe ha en bra dag!

• MammaJohanna1

Vad hindrar dig att prata med tjejen som kontaktat dig? Även om man har sonat en våldtäkt eller dråp så skulle inte jag vilja dejta en våldtäktsman. 6 år är jäkligt lång tid. Om han dessutom suttit sex år så var det ursprungliga straffet säkert mer. När var detta? Varför vill han inte berätta om det?
  • Millicent

Jag tycker inte heller att det där hjälpte...

Dels låter han inte det minsta ÄRLIG kring vad han gjort och suttit inne för utan väldigt svepande och luddig. Och du måste inte lita på något alls än. Om det ska gå framåt sen så visst, någon gång måste man börja lita men med den här personen gäller inte det vanliga dvs att utifrån ditt första omdöme lita på honom tills motsatsen är bevisad. Här gäller tyvärr motsatsen. Misstro tills han bevisat att det går att lita på honom.

Dessutom så glömmer du bort att ni inte har träffats. Du har en bild av honom i ditt huvud som du själv har skapat. Ofta är det en bild som handlar mer om vad man hoppas på och vill ha än hur den andra personen är.  Du har med andra ord inte alls något verkligt att bilda ett första omdöme på ens om han inte hade varit straffad och skickat ut en massa varningssignaler. Det är när du ska träffa någon första gången som du ska göra en bedömning, som är så lite grumlad av dina förhoppningar och förälskelsekänslor som möjligt. När fantasin väl dragit i väg och man hoppas hoppas hoppas på att fantasin ska hålla som man är ett lätt offer och  kan börja ignorera varningsklockorna.

Att han helt öppet deklarerar att någon har "horutstyrsel" kan betyda att han har väldigt starka åsikter om hur kvinnor bör klä sig och vad kvinnor i "horutstyrsel" förtjänar. Vad tyckte du att det betydde när han sa det? 
  • Anonym (LYSSNA!)
    InfinityPoint skrev 2012-08-29 10:08:21 följande:
    Du ska naturligtvis inte gå på känsla, utan förnuft. Psykopaterna manipulerar dina känslor, men rår inte på förnuftet.
    Så rätt sagt!     (även om jag anser att de även rör på förnuftet, beroende vad man tidigare haft för liv). 

Jag hör också till de som tycker att människor är värda en till chans...  men inte under de förutsättningarna! Träffa honom absolut INTE när du inte vet vad det gäller. Lita inte heller på vad han säger om domen - läs själv. Även om han inte medvetet ljuger om den så har vi inbyggt skyddsnät i hjärnan för att kunna leva med oss själva.  

Ni som säger "gå på magkänslan"    pfffft!  Den så kallade magkänslan är en blandning av erfarenheter, uppväxt och de scheman man har i hjärnan.  Vi har filter som filtrerar bort det som vår hjärna anser vara oviktigt - och psykopater är BÄST på att utnyttja det och t.o.m ibland omedvetet manipulerar sin medmänniska. 
Svar på tråden "akta dig för honom!"