• Anonym (Osäker)

"akta dig för honom!"

Hej,

Jag är en tjej på snart 25 år som har lite beslutsångest just nu.
    Det är så att jag börjat snacka med en kille från en dejtingsida på facebook och telefon som jag verkligen blivit intresserad av. Alltså riktigt intresserad. Han verkar vara min "typ" helt enkelt.

Men sen igår skrev en vän till honom på facebook (tjej) till mig att jag ska akta mig för honom, att han är farlig osv.  Jag frågade vad hon menade och du svarade hon bara "tro mig du vill inte åka till honom! för ditt eget bästa...".

Jag frågade honom om det här och han bara skrattade och sa att det var nåt psykfall som han dejtat förut men glömt att ta bort från facebook. Jag valde att tro på honom.

Till saken hör att han har gjort lite grejer han inte är stolt över tidigare i sitt liv...suttit 6 år i fängelse. Han har inte velat gå in allt förmycket på detalj utan ville bara att jag skulle få veta det och så. Jag sa att det var okej. Tänkte fråga han mer sen.

Nu vill han att jag åker till honom över en helg. Han bor runt 50 mil från mig så jag kommer isåfall ta tåg så han får plocka upp mig på järnvägsstationen där han bor.

Som sagt jag gillar honom verkligen så har egentligen redan bestämt mig för att åka innerst inne men ville ändå höra här vad ni andra har att säga. Råd eller så från tidigare situationer? Tack!!

• Svar på tråden "akta dig för honom!"
  • Anonym (xx)
    Anonym (Bea) skrev 2012-08-29 10:29:29 följande:
    Kanske det! Är väldigt nöjd själv tack! Jag har bara så dåliga erfarenhet av folk i min omgivning som träffar killar som har en mörk/dålig bakgrund och så hoppas dom liksom att det skulle varit sista gången, men det så sällan är det tyvärr! Såklart finns det undantag! Ibland går det fort och ibland tar det lång tid innan beteendet kommer tillbaka! Jag personligen skulle inte vilja leva med ngn som jag vet kan misshandla mig om jag är tillräckligt provocerande! Man bråkar oftast i en relation och i bland är man ju gaaaalna och skriker.. DÅ hade jag blivit rädd! Men det viktiga är ju att du är inte är det! Och ja, tycker inte du också det är rätt så lätt att skriva bakom en skärm ibland än att gå runt på stan och säga åt folk vad man tycker? Spec när man ligger och ammar.. Det tar ju såååån tid! Hehe ha en bra dag!

Kan hålla med om att man själv kanske har/skulle ha rynkat på ögonbrynen åt någon som blir tillsammans med en fd brottsling men i detta fall har jag gått på personligheten och den trygghet som han utstrålar och gett honom en ärlig chans. Vi har haft vilda diskussioner, har båda ett himla temperament men att därifrån gå till fysisk handling har aldrig varit fallet hos oss. Vi håller det på ett bra plan och jag provocerar inte honom på det sättet att jag själv är fysikt emot honom, kommer med osanna anklagelser, gör honom svartsjuk i syfte att såra osv, inte ett sätt att behnadla ens partner på enligt mig.
    Känner mig så trygg i hans famn och han skulle göra allt som står i hans makt för att skydda mig och göra mig lycklig.
    Bra där, amma på :).
  • Anonym (allvarlig)
    Anonym (Osäker) skrev 2012-08-29 10:24:13 följande:
    Angående fängelsestraffet måste ju alla förtjäna en ny chans eller hur? Han har redan sonat för sina brott. Sen är jag såklart nyfiken på vad exakt han gjort men huvudsaken för mig just nu är att han är ÄRLIG. Att jag vet var jag har honom. Han har sagt att han inte är som han var då och att han aldrig skulle kunna göra de grejer som fick honom i fängelse tidigare. Det måste jag lita på om jag vill att relationen ska gå framåt.

Han är jättesnäll och mysig när vi pratar i telefon. Inget konstigt alls. Ibland har man fått vissa "vibbar" som att han sagt grejer jag blivit paff över att han vågat säga till mig såhär tidigt (tex kallade kläderna på en tjej han sett för "horutstyrsel" men när det kommer till kritan uppskattar jag verkligen hans uppriktighet.

Jag vill inte ta hit honom till mig utan isåfall åker jag till honom så jag är där rimlig tid på dagen säg 17-18. Inte mitt i natten då iallafall OM det skulle bli nåt typ att han inte är där.
    Beroende på vad det har gjort exakt...
    jag skulle aldrig ge en våldtäktsman eller pedofil en andra chans..
    och den situationen du beskriver så skulle jag faktiskt inte lita på han.
    Jag har varit i samma sits men den personen jag träffade var ärlig om allt ihop från början så jag visste exakt vad jag gav mig in på och frågade jag om något jag undrade över så fick jag raka svar inget bortförklarande eller dimridå läggande.. den du prata med är inte ärlig om alltihop och att någon varnar för honom ja det kan man ju ta både allvarligt och inte.. men prata med henne igen och fråga vad konkret hon syftar på.

• Millicent

TS, bara det att du startar den här tråden och känner dig osäker talar ju för att du har ett förnuft i dig som säger att du är på fel väg... Sen att du inte vill släppa taget om den här fantastiska drömmen om att du har träffat någon underbar som är rätt för dig är ganska naturligt. Så nu kämpar du väl för att få behålla den fina drömmen även om förnuftet och en del av känslorna börjar gnaga i dig? Som att börja inse att en drog nog inte är så himla bra ändå men att försöka övertyga sig om att det är ok att ta den i alla fall för att den är så skön och då försöka radda upp allt fint och bra med den. 

• Pirum

Ts, domar är offentliga handlingar. Begär ut domen / domarna mot honom så kan du själv läsa vad han har dömts för och omständigheterna runt det hela. 

Åk INTE hem till honom innan du har svart på vitt från en neutral källa, dvs läst domen. Du kan inte lita på vad han säger i detta.

Om du har två personer du inte känner som har varsin version av en händelse kan man väl säga att det är 50-50 vem som talar sanning. I det här fallet, när killen dels är kriminell och dels vill att du ska gilla honom så skulle jag bedöma honom som minst trovärdig. Tjejen har ingen egen vinning i att varna dig och helt ärligt, sååå många psykfall finns det inte att det är den troligaste förklaringen till varningen. 

Snälla ts, bromsa detta tills du har kollat upp honom och gör sedan som man "ska" när man internetdejtar: neutral plats med folk omkring, gå inte in i en bil, gå inte med honom hem. Se till att någon vet var du är och vem du ska träffa. 

• Anonym (xx)
    Anonym (allvarlig) skrev 2012-08-29 10:47:29 följande:
    Beroende på vad det har gjort exakt...
    jag skulle aldrig ge en våldtäktsman eller pedofil en andra chans..
    och den situationen du beskriver så skulle jag faktiskt inte lita på han.
    Jag har varit i samma sits men den personen jag träffade var ärlig om allt ihop från början så jag visste exakt vad jag gav mig in på och frågade jag om något jag undrade över så fick jag raka svar inget bortförklarande eller dimridå läggande.. den du prata med är inte ärlig om alltihop och att någon varnar för honom ja det kan man ju ta både allvarligt och inte.. men prata med henne igen och fråga vad konkret hon syftar på.

Håller med. Det var min första spontana fråga till min pojkvän, det rör väl inte incest eller våldtäkt. Då hade det blivit tvärstopp.
  • Hannah76

Varför har du beslutsångest?

Vad är det som får dig att tänka att du inte borde åka dit?

• adaeze

Oftast när något "psykfall" säger åt en att akta en för en kille så ska man akta sig för honom för oftast är de här sk psykfallen ex eller liknande som själv blivit utsatta fr honom. Om du absolut vill ge honom en chans så åk inte hem till honom första gången ni ses. Möts i nån stad i mitten och ha separata hotellrum på olika hotel och träffas ute på restaurang eller liknande. Visst att du kanske gillar honom och vill tro honom, men om det är menat att vara er så kommer det bli och då behöver du inte stressa och riskera livet genom att åka hemn till honom första gången ni träffas. Varför satt han i fängelse?

• adaeze
    Angående fängelsestraffet måste ju alla förtjäna en ny chans eller hur? Han har redan sonat för sina brott. Sen är jag såklart nyfiken på vad exakt han gjort men huvudsaken för mig just nu är att han är ÄRLIG. Att jag vet var jag har honom. Han har sagt att han inte är som han var då och att han aldrig skulle kunna göra de grejer som fick honom i fängelse tidigare. Det måste jag lita på om jag vill att relationen ska gå framåt.

Han är jättesnäll och mysig när vi pratar i telefon. Inget konstigt alls. Ibland har man fått vissa "vibbar" som att han sagt grejer jag blivit paff över att han vågat säga till mig såhär tidigt (tex kallade kläderna på en tjej han sett för "horutstyrsel" men när det kommer till kritan uppskattar jag verkligen hans uppriktighet.

Jag vill inte ta hit honom till mig utan isåfall åker jag till honom så jag är där rimlig tid på dagen säg 17-18. Inte mitt i natten då iallafall OM det skulle bli nåt typ att han inte är där.
    hur är han ÄRLIG om han inte vill säga varför han suttit? Har man försonats med och ändrats från sitt förflutna och sina misstag så har man inga problem med att prata om dem heller. Varför skulle han inte erkänna om han suttit för tex drogsmuggling eller liknande om han ändå slutat? Nej, oftast när en kille inte vill berätta varför han suttit så rör det dig om kvinnomisshandel eller våldtäkt, tro mig jag vet
  • Anonym

Jag skulle inte träffat honom. Om jag gjort det så skulle jag läsa domen, ta reda på varför tjejen ifråga varnade mig och sedan om jag mot alla odds väljer att träffa honom ta med mig en 'livvakt' i form av min stora biffiga bror eftersom jag definitivt inte vill träffa honom ensam, sätta mig i hans bil och sedan åka hem till hans lägenhet. Som tjej måste man värna om sin säkerhet, en vettig kille uppskattar även att man gör det, även om det kan vara lite pinsamt att ta med en tredje part till en dejt.

Jag blev varnad för en kille nån gång. Jag var ung & dum, tyckte att han var för snygg för att 'gå miste om' och dessutom såg han ju så snäll ut...  Jag hade turen att han varken var våldsam eller kriminell (om man bortser från att tog pengar från mina jackfickor och även använde mitt visakort för att köpa saker på nätet nån enstaka gång), men han orsakade ändå mycket smärta genom sitt beteende då han var ständigt otrogen med allt och alla, ljög sig blå om det mesta, kunde inte ta ansvar för någonting utan ljög om att han ordnat någonting för att det var lättare än att faktiskt göra det man åtagit sig att göra (såsom att man betalat en viktig räkning men sedan inte gjort det). Jag hade tur att jag varken blev smittad av könssjukdomar eller skuldsatt pga hans beteende, visst får jag skämmas om någon påminner mig om honom eller berättar om någonting nytt sinnessjukt dumt han gjort - jag kom helt enkelt väldigt lindrigt undan med tanke på att han kunnat vara bra mycket värre än vad han var.  Jag var varnad - jag var dum - jag fick lida för det. Den här killen som TS blivit varnad för verkar vara tusen gånger värre med tanke på att han är eller har varit grovt kriminell (man får inte 6 år utan bra anledning).

• Anonym

Så om man har suttit inne för att ha dödat någon så är det OK sen?! Du vet att det är mycket som kan hända på 6 år också.. Alla blir inte mirakulöst "helade", utan det är väldigt vanligt att fängelset blir en introduktion till grövre brott så att säga...

Summan av kardemumman.. Skippa allt snack om att "alla förtjänar en ny chans". Du är bara naiv. Ta reda på vad han döljer FÖRST och kan han inte vara ärlig med det så döljer han uppenbarligen något. Vilket i sin tur betyder att du inte kan räkna med att han har "sonat för sina brott".
Svar på tråden "akta dig för honom!"