• Anonym (Osäker)

"akta dig för honom!"

Hej,

Jag är en tjej på snart 25 år som har lite beslutsångest just nu.
    Det är så att jag börjat snacka med en kille från en dejtingsida på facebook och telefon som jag verkligen blivit intresserad av. Alltså riktigt intresserad. Han verkar vara min "typ" helt enkelt.

Men sen igår skrev en vän till honom på facebook (tjej) till mig att jag ska akta mig för honom, att han är farlig osv.  Jag frågade vad hon menade och du svarade hon bara "tro mig du vill inte åka till honom! för ditt eget bästa...".

Jag frågade honom om det här och han bara skrattade och sa att det var nåt psykfall som han dejtat förut men glömt att ta bort från facebook. Jag valde att tro på honom.

Till saken hör att han har gjort lite grejer han inte är stolt över tidigare i sitt liv...suttit 6 år i fängelse. Han har inte velat gå in allt förmycket på detalj utan ville bara att jag skulle få veta det och så. Jag sa att det var okej. Tänkte fråga han mer sen.

Nu vill han att jag åker till honom över en helg. Han bor runt 50 mil från mig så jag kommer isåfall ta tåg så han får plocka upp mig på järnvägsstationen där han bor.

Som sagt jag gillar honom verkligen så har egentligen redan bestämt mig för att åka innerst inne men ville ändå höra här vad ni andra har att säga. Råd eller så från tidigare situationer? Tack!!

• Svar på tråden "akta dig för honom!"
  • Anonym (yeh)
    Anonym (xx) skrev 2012-08-29 10:06:26 följande:
    Jag träffade min nuvarnade pojkvän på nätet och vi mailade ett antal veckor innan vi tillslut pratades vid i telefonen. Han berättade då att han hade suttit inne i 8 mån för att ha misshandlat sin förra flickvän. Jag blev såklart paff men kände ändå att det var ärligt av honom och skönt att slippa höra det ifrån ngn annan. Vi sågs första gången hemma hos mig och har sedan den dagen varit tillsammans nästan varje dag, i snart 1 år, han är underbar och visar inga tendenser till att vara våldsam.
    Gå på din magkänsla och vågar du så ge honom en chans, alla människor har rätt att förändras och han har uppenbarligen redan sonat sitt brott.
  • Hannah76
    Anonym (yeh) skrev 2012-08-29 10:09:13 följande:
    Bara för att man suttit inne betyder inte att man är en dålig människa. 
    Bara att man gjort fel val i livet.
    Men nu vet man ju inte vem han är, så det är ju svårt att säga.

Men som sagt. Han är kanske inte en dålig människa, bara för att man suttit inne.  
    Nej men man kanske gör klokt i att vara lite extra försiktig innan man känner personen? Bevisligen är det ju en perosn som gjort dåliga val och man har ingen aning om hur långt den har kommit ifrån det.
  • Anonym (xx)
    slutatsnusa skrev 2012-08-29 10:10:10 följande:

det är en väsentlig skillnad på 8 mån och 6 år!!!

Absolut men man kan ju få många år för ekonomisk brottslighet osv. Menar bara att bara för att man har suttit inne så behöver man inte vara en hemsk person resten av livet.
  • Nenne666
    Anonym (yeh) skrev 2012-08-29 10:09:13 följande:
    Bara för att man suttit inne betyder inte att man är en dålig människa. 
    Bara att man gjort fel val i livet.
    Men nu vet man ju inte vem han är, så det är ju svårt att säga.

Men som sagt. Han är kanske inte en dålig människa, bara för att man suttit inne.  
    Det beror ju helt på varför han har suttit där han suttit.

Det är skillnad på brott och brott.
  • Anonym (Bea)

[quote=66422035][quote-nick]slutatsnusa skrev 2012-08-29 10:10:10 följande:[/quote-nick]

Anonym (xx) skrev 2012-08-29 10:06:26 följande:
    Jag träffade min nuvarnade pojkvän på nätet och vi mailade ett antal veckor innan vi tillslut pratades vid i telefonen. Han berättade då att han hade suttit inne i 8 mån för att ha misshandlat sin förra flickvän. Jag blev såklart paff men kände ändå att det var ärligt av honom och skönt att slippa höra det ifrån ngn annan. Vi sågs första gången hemma hos mig och har sedan den dagen varit tillsammans nästan varje dag, i snart 1 år, han är underbar och visar inga tendenser till att vara våldsam. Gå på din magkänsla och vågar du så ge honom en chans, alla människor har rätt att förändras och han har uppenbarligen redan sonat sitt brott.
    det är en väsentlig skillnad på 8 mån och 6 år!!![/quote -Men du vet att han är fullt kapabel till att misshandla ngn, och dessutom sin egna flickvän? Herregud vad mycket konstiga människor det finns! Det kommer nog ska du se! Lycka till du med!
  • Anonym (yeh)
    Hannah76 skrev 2012-08-29 10:12:53 följande:
    Nej men man kanske gör klokt i att vara lite extra försiktig innan man känner personen? Bevisligen är det ju en perosn som gjort dåliga val och man har ingen aning om hur långt den har kommit ifrån det.
    Nenne666 skrev 2012-08-29 10:13:19 följande:
    Det beror ju helt på varför han har suttit där han suttit.

Det är skillnad på brott och brott.
    ja, men läser ni det jag skrev igen, så förstår ni nog vad jag menade :) 
    Men nu vet man ju inte vem han är, så det är ju svårt att säga. " 

• Anonym (Be careful)

Jag hade personligen dragit öronen åt mig ifall han suttit 6 (!) år i fängelse, det handlar ju i så fall om upprepad och/eller grov brottslighet. Skulle faktiskt avvakta lite med att åka dit och se till att lära känna honom bättre och även ta reda på vad han suttit inne för.

Sedan skulle jag inte berätta för honom vem som varnat dig, om den skadan inte redan är skedd. Du vet ju faktiskt inte varför och vilka erfarenheter hon har. Skulle nog försöka kontakta den vännen på nytt och skriva "Jag hör vad du säger, men jag gillar honom och skulle behöva något mer konkret för att avstyra"

• Anonym (xx)
    Anonym (Bea) skrev 2012-08-29 10:14:52 följande:
    [quote=66422035][quote-nick]slutatsnusa skrev 2012-08-29 10:10:10 följande:[/quote-nick] det är en väsentlig skillnad på 8 mån och 6 år!!![/quote -Men du vet att han är fullt kapabel till att misshandla ngn, och dessutom sin egna flickvän? Herregud vad mycket konstiga människor det finns! Det kommer nog ska du se! Lycka till du med!

Åh vad skönt det måste vara att sitta framför datorn och döma folk och önska lycka till åt höger och vänster. Du har ingen aning om hur jag lever mitt liv, att han har en son, en familj som älskar honom och som har funnits där och stöttat hononm, att människor i ens omgivning som kan såra en och provosera så till den milda grad att det tillslut spricker och man gör ngt som man får ångra resten av livet. Välkommen till verkligenheten och tack, du skulle älska att leva det livet jag gör.
  • Anonym (liten1)

Hej

Tänkte bara säga att du ska lita på vad du själv tycker och tänker. Meddela gärna några anhöriga om vart du är om det skulle kännas bättre.
    6 års fängelse kan vara allt från väpnat rån, skattefiffel till dråp. Jag skulle gissa på rån eller skattefiffel.

Om du skall kunna få ut dom från tingsrätten räcker det inte med ett namn du måste ha målnummer....

Lycka till och följ ditt hjärta, bara för att man gjort bort sig förut tycker jag inte att det är ngt man ska straffas för livet ut. Han har redan fått sitt straff genom en fängelsedom.

• Millicent

Jag tycker att det låter som en riktigt dålig idé att åka dit. Det är inte fel att dejta människor man träffat över nätet men det är inte smart att kasta sig i famnen på dem. Att man ska mötas ute bland folk första gången och utan uppgjorda planer att stanna över natten känns som baskunskaper i sammanhanget. Nu när du dessutom fått veta saker som manar till extra försiktighet så tycker jag det är väldigt oklokt att planera att åka till den här personen över en helg. Varningsflagg för ditt omdöme där!

Han har suttit 6 år. Att han inte vill prata om varför låter inte bra. Han försöker vifta bort problemet med att någon varnat för honom. Inget av det här låter seriöst och det verkar inte som att han är mån om att lösa situationen som uppkommit genom att berätta och förklara. Han verkar helt enkelt varken ta dig eller situationen på allvar utan verkar rikta in sig på att kollra bort dig och lägga dimridåer. Varningsflagg vad gäller hans beteende!! 

Svar på tråden "akta dig för honom!"