• Anonym

vart ska vår son bo?

jag har en son tillsammans med mitt ex. vår son är 4 år gammal. vi bor ca 5 min från varandra och har vår son varannan vecka. 
    jag har nu fått ett nytt barn med min man och de barnet ska snart börja på dagis å jag börja jobba.
    nu till problemet, jag vill att vår son ska bo hos oss och gå i skola här å vara hos sin pappa varannan helg å på loven å så. jag vill inte dela på syskonen.

min nuvarande man har äldre barn oxå och min son älskar att vara med dem. vi bor väldigt olika, mitt ex på en stor gård med djur och traktorer och vi i en större stad..

vår son går på förskola ganska nära där pappan bor å jag jobbar rätt nära där oxå, men jag har varierande arbetstider som gör att  min man får hämta å lämna barnen oftast. jag vill att barnen ska gå i förskola här vid oss..

hjälp mig hur ska jag göra?? ska kanske tillägga att vi har delad vårdnad. min sons pappa lever inte i någon relation för tillfället

tacksam för hjälp!! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-14 10:54
    5 mil sk ade vara inte 5 min

• Svar på tråden vart ska vår son bo?
  • Anonym
    Queenie70 skrev 2012-09-14 11:09:50 följande:
    Vet en hel del föräldrar som bor ännu längre ifrån men som ändå har varannan vecka och tar besväret att åka långt och hämta och lämna på skolan som finns i närheten av ett av hemmen.
    ja jo de kan man ju absolut göra men tekniskt sett är de rätt omöjligt i denna fråga eftersom både jag å min man har obekväma arbetstider så att köra flera gånger om dagen är inte att tänka på
  • Kjell2
    Anonym skrev 2012-09-14 11:13:35 följande:
    okej... men vem som har tagit initiatvet att dela på oss är väl inte relevant i denna frågan??... 

ok så ni tycker alltså jag inte har någon rätt alls i all vilja ha vår son på heltid? 

Klart du kan vilja det och tycka du har rätt men om pappan inte går med på det krävs det domstolsbeslut för att få en ändring. Pappan har också full rätt att tycka att han ska ha huvudelen av umgänget och du vh.Uifrån det du har skrivit är sannolikheten att domstolen ändrar till vh för pappan liten.
  • Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2012-09-14 11:15:23 följande:
    ja jo de kan man ju absolut göra men tekniskt sett är de rätt omöjligt i denna fråga eftersom både jag å min man har obekväma arbetstider så att köra flera gånger om dagen är inte att tänka på

då kanske ni ska fundera att låta barnet bo hos pappan och hos er varannan v och på lov......
    då slipper du köra om det är så svårt.  
  • Anonym
    okej... men vem som har tagit initiatvet att dela på oss är väl inte relevant i denna frågan??... ok så ni tycker alltså jag inte har någon rätt alls i all vilja ha vår son på heltid? 

Jag förstår att du VILL det. Men det är vad DU vill. Pappan kanske också vill ha sitt barn på heltid? Och tycker att ett liv där man måste konkurra med syskon om sin mammas uppmärksamhet inte gynnar barnet, utan att det är bättre att du bara har barnet varannan helg? Dessutom så har ju barnet en lantlig miljö där, med mycket utevistelse, närhet till naturen o.s.v. Superbra för ett barn! Skulle du vilja byta till att bara träffa ditt barn varannan helg, på de premisserna? De är ju lika "välgrundade" som dina - dvs tyckande och argument som gynnar ens egen vilja...
  • Anonym (mamma)

Kom på en sak, kan han ha rätt till skolskjuts då slipper ni ju också att köra

• Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2012-09-14 11:18:17 följande:

då kanske ni ska fundera att låta barnet bo hos pappan och hos er varannan v och på lov......
    tyvärr kan han inte göra de eftersom hans pappa jobbar natt varannan vecka och varannan helg
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2012-09-14 11:18:17 följande:

Exakt. Annars får ts se över möjligheterna att ändra sina arbetstider eftersom det inte fungerar att jobba obekvämt när hon har barn från tidigare förhållande som hon flyttat 5 mil ifrån. 
  • Anonym
    okej... men vem som har tagit initiatvet att dela på oss är väl inte relevant i denna frågan??... 

ok så ni tycker alltså jag inte har någon rätt alls i all vilja ha vår son på heltid? 
    Ja alltså de flesta föräldrar vill väl ha sina barn på heltid MEN det är stor skillnad på att vilja och kräva. Kräva att du ska ha honom på heltid har du ingen rätt till, det skulle inte gynna någon annan  än möjligtvis dig själv
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-14 11:18:42 följande:

Jag förstår att du VILL det. Men det är vad DU vill. Pappan kanske också vill ha sitt barn på heltid? Och tycker att ett liv där man måste konkurra med syskon om sin mammas uppmärksamhet inte gynnar barnet, utan att det är bättre att du bara har barnet varannan helg? Dessutom så har ju barnet en lantlig miljö där, med mycket utevistelse, närhet till naturen o.s.v. Superbra för ett barn! Skulle du vilja byta till att bara träffa ditt barn varannan helg, på de premisserna? De är ju lika "välgrundade" som dina - dvs tyckande och argument som gynnar ens egen vilja...
    jo så kan man ju oxå välja att se på de, men tekniskt sätt är de omöjligt förr oss att köra och för hans pappa att ha honom på heltid
  • Anonym

Inte mer rätt än pappan.. Och det verkar helt galet att detta ska ske på bekostnad av barnet. Det är ju barnet som måste ryckas upp från vänner mm. Känns rätt egoistiskt..
Svar på tråden vart ska vår son bo?