• Anonym

vart ska vår son bo?

jag har en son tillsammans med mitt ex. vår son är 4 år gammal. vi bor ca 5 min från varandra och har vår son varannan vecka. 
    jag har nu fått ett nytt barn med min man och de barnet ska snart börja på dagis å jag börja jobba.
    nu till problemet, jag vill att vår son ska bo hos oss och gå i skola här å vara hos sin pappa varannan helg å på loven å så. jag vill inte dela på syskonen.

min nuvarande man har äldre barn oxå och min son älskar att vara med dem. vi bor väldigt olika, mitt ex på en stor gård med djur och traktorer och vi i en större stad..

vår son går på förskola ganska nära där pappan bor å jag jobbar rätt nära där oxå, men jag har varierande arbetstider som gör att  min man får hämta å lämna barnen oftast. jag vill att barnen ska gå i förskola här vid oss..

hjälp mig hur ska jag göra?? ska kanske tillägga att vi har delad vårdnad. min sons pappa lever inte i någon relation för tillfället

tacksam för hjälp!! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-14 10:54
    5 mil sk ade vara inte 5 min

• Svar på tråden vart ska vår son bo?
  • Kjell2
    Anonym skrev 2012-09-14 11:08:17 följande:
    ja han är skriven hos pappan. 

jag förstår inte varför ni inte ser problemet i de hela...? 

Klart det finns problem men om umgänget funkar hos pappan och han vill fortsätta med vv skall det mycket till för att en domstol skall tvinga fram bara ett helgumgänge för pappan.
  • niky40

Killen ska byta förskola och flytta från pappan? Du måste ju höra hur det låter..

• Anonym

Ni har ju också ett alternativ att flytta närmare pappan. Det ringar dåligt i mina öron också att du hellre separerar far och son än syskonen. Eftersom han har syskon hos sin pappa också och aktiskt redan går i fsk där med vänner är det kanske mer logiskt att det blir där han ska bo om man ska gå på sitt resonemang?

• Anonym

okej... men vem som har tagit initiatvet att dela på oss är väl inte relevant i denna frågan??... 

ok så ni tycker alltså jag inte har någon rätt alls i all vilja ha vår son på heltid? 

• Anonym
    Queenie70 skrev 2012-09-14 11:09:50 följande:
    Vet en hel del föräldrar som bor ännu längre ifrån men som ändå har varannan vecka och tar besväret att åka långt och hämta och lämna på skolan som finns i närheten av ett av hemmen.
    Jepp, jag är en av dem. Jag flyttade från den mindre orten och in till en större stad, och då såg jag det som självklart att den större logistiska bördan hamnade hos mig. Mitt beslut skulle förstås inte drabba vare sig barnen eller pappan och definitivt inte beröva dem deras nära relation till varandra och andra viktiga personer i deras liv. Mycket bilkörning blev det. Och det var värt varje mil. 
  • Anonym (mamma)

jag vill jag vill....vad tycker pappan. hur tänker du på sonen. Visst att han ska få vara med sitt halvsyskon och din mans barn men viktigast är ju relationen med pappan (och dig).

Att gå från varannan vecka till varannan helg och lov hade jag inte tyckt varit ok. Bara för att det ska vara lättare för er så ni slipper åka långt. Det är uppoffringar man får göra när man har barn och särksilt när man skiljer sig. Blir ju inte så att det är 10 mil varje dag utan bara varannan vecka.

• Tramsa
    Anonym skrev 2012-09-14 11:08:17 följande:
    ja han är skriven hos pappan. 

jag förstår inte varför ni inte ser problemet i de hela...? 
    Jag ser naturligtvis att det är ett problem för dig detta. 10 mil varje dag till förskola är en rejäl bit. 

Men varannan vecka innebär ju för ert barn att han får halva tiden med mamma, halva med pappa, halva med storasyskon, halva med småsyskon. Det verkar på det stora hela lite bättre än att inte få halva tiden med båda delar av sin familj.  

Sen detta med socialt umgänge. Eftersom det ändå finns en förskola i närheten av sonens pappa och en skola vad det verkar så bör det ju finnas andra barn i trakten också? 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-14 11:13:35 följande:
    okej... men vem som har tagit initiatvet att dela på oss är väl inte relevant i denna frågan??... 

ok så ni tycker alltså jag inte har någon rätt alls i all vilja ha vår son på heltid? 
    Nej. Det tycker jag verkligen inte. 
  • niky40
    Anonym skrev 2012-09-14 11:13:35 följande:

Rätt att vilja jo men inte rätt att få..
Svar på tråden vart ska vår son bo?