• Anonym (Olivia)

Tips på fina outfits till en tjockis-tjej?

Jag är en riktigt överviktig 22-årig tjej, nästan 100 kg till 162 cm. Blont halvlångt hår och rödlätt hy. Idag rensade jag ut alla för små kläder ur garderoben och har bestämt mig för att köpa nya som jag faktiskt kan ha! Jo, jag vill gå ner i vikt, men jag vill se snygg ut på vägen dit också. Nu behöver jag er hjälp med beskrivningar och bilder på "outfits" som passar en tjej i min storlek. Jag har absolut noll känsla för stil, vad som passar ihop och vad som passar en stor kropp. Har en stor hängmage efter graviditet som jag gärna döljer om det går... Färger spelar ingen roll, gillar alla färger och mönster! Så, snälla ge mig tips!

• Svar på tråden Tips på fina outfits till en tjockis-tjej?
  • mikroE

Mina råd är att välj en topp som framhäver brösten och som gärna är tajt kring bysten men som blir lite större kring magen. Välj gärna en pennkjol till i ett hårt material (viktigt eftersom åtsittande kläder i töjbara material kan framhäva eventuella celluliter och det är inte snyggt) som går till knät. Om du klarar det, ha gärna högklackat eftersom det gör benen snyggare. Jag håller med om att en bra bh är en superinvestering som gör alla kvinnor oavsett storlek snyggare. När du väljer en kofta så ha för guds skull inte en grovstickad, det gör även kvinnor i storlek 36 grova utan välj en i ett tunt stickat material och gärna en med lite tajtare armar om du har snygga armar. Längden på koftan bör helst vara längre än den topp du har på dig och den bör gå minst nedanför rumpan. Skippa tjockishalsduken, dvs den halsduk många kvinnor har som de tror drar uppmärksamheten från magen och döljer dubbelhakor, i själva verket tänker många tyvärr som jag jag 'aha, den där kvinnan tycker hon är fet och försöker dölja det med en scarf'... Ett halsband är ofta mindre uppenbart så vill du ha effekten som en sådan sjal ger så prova det istället. 

Lycka till att hitta kläder!

Ett tips är att kolla engelska affärer (på nätet eller om du åker dit på semester), de har ofta ett mer varierat utbud av storlekar. Köper du på nätet så välj ett ställe som har tabeller där du kan mäta dig själv för storlekarna kan variera en del mellan olika länder. Laredoute är ett ställe där en del jag känner som är större än jag (157 cm och 75 kilo) har hittat superfina kläder men själv hittar jag av någon anledning nästan aldrig kläder jag vill ha där men det är värt att kolla.

• Lena

För med "damigt" mode om man är rund, men i det här fallet även kurvig

evaslivmedsomsman.blogspot.se/2012/08/ny-40-talsklanning-new-40s-style-dress.html
    evaslivmedsomsman.blogspot.se/2012/09/basplagg-wardrobe-staple.html

Framhäv det du tycker bäst om så ser man inte de sämre sidorna lika mycket. Sen välj en färgskala du ser bra ut. Håll alla tröjor mot ansiktet och de ska få ansiktet ha ha en snygg färg, då har du rätt färg på kläderna.

• Anonym
    Anonym (bloggtips) skrev 2012-09-15 23:21:51 följande:
    modeblogg för "tjockisar":

www.bigassfashion.se
    Pinsam människa som står och tar massa bilder i provhytter bara. Det är ju knappast hennes egna kläder.
  • mikipiki

Spelar det någon roll om det är hennes egna kläder när hon ger tips på vad man kan ha på sig? :/

• Anonym (Olivia)

*Hitta några snygga jeans/leggings/treggings/strumpbyxor som håller in hänget
    *Satsa på lite mer ordentliga plagg istället för sladdriga tunikor
    *Glöm tjockis-scarfen
    *Snygga koftor och kavajer 

Japp, antecknat!

BH som lyfter samt högklackat får jag tyvärr skippa för jag ammar och använder ofta bärsjal/sele, men jag ska komma ihåg det inför framtiden.        

Tack alla som skriver! Någon som har lust att lägga in bilder också för mer inspiration?  

• La Lola

Och du Ts, glöm inte en snygg frisyr!
    Det gör mycket för självförtroendet och då blir det roligare att klä sig fint också.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Lena
    Anonym (Olivia) skrev 2012-09-15 23:44:29 följande:
    *Hitta några snygga jeans/leggings/treggings/strumpbyxor som håller in hänget
    *Satsa på lite mer ordentliga plagg istället för sladdriga tunikor
    *Glöm tjockis-scarfen
    *Snygga koftor och kavajer 

Japp, antecknat!

BH som lyfter samt högklackat får jag tyvärr skippa för jag ammar och använder ofta bärsjal/sele, men jag ska komma ihåg det inför framtiden.        

Tack alla som skriver! Någon som har lust att lägga in bilder också för mer inspiration?  
    Jag tycker Boobs aningströja ger skysst form fast den är för amning.

Halens brukar ha vanliga kläder upp i stora storlekar.
Svar på tråden Tips på fina outfits till en tjockis-tjej?