• 060810

Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?

Min son har en POP skaloverall på förskolan, som personalen verkar älska och berömmer mig för att jag har köpt, MEN en dag så var de ute och målade med färg.
    Min son får då målarfärg på kläderna som INTE går bort!
    En overall för lite mer än 1000 kr förstörd! Den är ju inte förstörd på så vis att han inte kan använda den, men så pass förstörd att den inte går att sälja vidare.

Vems är ansvaret? Jag vill att mina barn har bra kläder på sig på förskolan MEN jag vill inte att de förstörs på detta sättet.

Det känns ju som att det är förskolans fel då de väljer målarfärg som inte går bort eller att  de ens gör detta ute! Ute där det blåser, där barnen lätt kan måla varandra på kläderna...
    Inne har han förstört en tröja, men det är ju inte samma prisklass vi pratar om där. Den kostade 200 kr, det kan jag leva med, men inte en skaloverall för över 1000 kr!

Kan jag få ersättning från något håll eller får jag helt enkelt skylla mig själv som köper bra och dyra kläder till mina barn att ha ute på förskolan?

• Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?
  • Ellan92

2499 kr kostade våran overall, och jag hade faktiskt blivit sur om den förstördes av färg som inte går bort .. beror på mängd o färg också

jag väljer overall efter kvaliteé, hur dom håller kyla, fukt osv, inte efter att den ska duga för att bli nedkladdad med färg ! 

• Spartacus

har jag haft kläder jag varit rädd om, typ finkläder, finskor, dyra utekläder, så har barnen INTE dom på dagis. där har dom slit-o-slängkläder!

pedagogerna är väl inte där för att vakta barnens kläder? däremot kan man ju vidta vissa åtgärder, typ förkläde? men i övrigt så är det på föräldrarnas ansvar.  

• Spartacus
    Ellan92 skrev 2012-10-01 15:41:49 följande:
    2499 kr kostade våran overall, och jag hade faktiskt blivit sur om den förstördes av färg som inte går bort .. beror på mängd o färg också

jag väljer overall efter kvaliteé, hur dom håller kyla, fukt osv, inte efter att den ska duga för att bli nedkladdad med färg ! 

en overall behöver inte kosta i närheten av 2500 spänn för att klara av de sakerna!

så varför inte köpa en overall man inte behöver oroa sig för så blir det mer avspänt för alla parter? 
  • Ellan92
    Spartacus skrev 2012-10-01 15:45:12 följande:

en overall behöver inte kosta i närheten av 2500 spänn för att klara av de sakerna!

så varför inte köpa en overall man inte behöver oroa sig för så blir det mer avspänt för alla parter? 
    Nåväl, jag behöver inte oroa mig om det här, eftersom att dom använder plastöverdrag över kläderna när dom målar :) !

En varm overall vill jag ha som klarar 30-40 minus grader, därför passade denna så bra ! 
  • Dr Mupp
    MBB skrev 2012-10-01 14:51:15 följande:
    En del vattenlöslig färg sätter sig ibland så hårt att den inte går bort... Vi målade med vanliga vattenfärger (kakor) ute på snön för några år sen och då var det flera barns jackor som blev "fläckskadade". Det kändes jättetråkigt men jag tycker nog att man får överleva det. Det gäller mina barns kläder också!!

Våra barn har "finkläder" (snyggare jacka, snyggare skor, etc) hemma som de har på stan eller när de går bort, och på skolan har de kläder som är bra men absolut inte dyra. Händer det ngt med dessa köper vi nytt eller så får de gå med det tills säsongen är över.

Ganska enkelt. Fast det är INTE lätt att vara pedagog i de lägen där den "vattenlösliga" färgen inte går bort... Det blir ett j-a halabalo på vissa och en del ska ha cash i handen!!
    Alla har inte råd att köpa flera uppsättningar. Mina barn har en uppsättning vinterkläder och jag förutsätter att de ska hålla hela säsongen. Jag köper tillräckligt bra kläder för att de ska kunna rulla i lera och tillräckligt snygga för att de ska kunna ha dem på stan. Visst det kan hända att ungarna fastnar och river sönder overallen. Händer det så får jag ta det, men att behöva köpa ny overall för att personalen inte kan tänka är inte acceptabelt.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Strumpans

Ellan92: 30-40 minus? Tror du har mer problem med förfrusna kinder etc än kläder vid de temperaturerna.

Här är de inte ute om de är mer än 15 minus och fuktigt (som det oftast är i Sthlm på vintern)

• viseversa
    Strumpans skrev 2012-10-01 15:54:16 följande:
    Ellan92: 30-40 minus? Tror du har mer problem med förfrusna kinder etc än kläder vid de temperaturerna.

Här är de inte ute om de är mer än 15 minus och fuktigt (som det oftast är i Sthlm på vintern)
    Ja men alla bor inte i Sthlm=) I Jämtland tex kan det blir JÄVLIGT kallt ska du veta! Det bor människor där också som har barn på förskola.
  • Ellan92
    Strumpans skrev 2012-10-01 15:54:16 följande:

här har vi ofta 25-30.
  • Ellan92
    Ellan92 skrev 2012-10-01 15:56:39 följande:
    här har vi ofta 25-30.
    på daagarna, 40 nätterna emellanåt
  • viseversa
    Ellan92 skrev 2012-10-01 15:56:39 följande:
    här har vi ofta 25-30.
    Tja det räcker det med för att man vill ha bra tåliga varma kläder till sina barn. 
Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?