• 060810

Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?

Min son har en POP skaloverall på förskolan, som personalen verkar älska och berömmer mig för att jag har köpt, MEN en dag så var de ute och målade med färg.
    Min son får då målarfärg på kläderna som INTE går bort!
    En overall för lite mer än 1000 kr förstörd! Den är ju inte förstörd på så vis att han inte kan använda den, men så pass förstörd att den inte går att sälja vidare.

Vems är ansvaret? Jag vill att mina barn har bra kläder på sig på förskolan MEN jag vill inte att de förstörs på detta sättet.

Det känns ju som att det är förskolans fel då de väljer målarfärg som inte går bort eller att  de ens gör detta ute! Ute där det blåser, där barnen lätt kan måla varandra på kläderna...
    Inne har han förstört en tröja, men det är ju inte samma prisklass vi pratar om där. Den kostade 200 kr, det kan jag leva med, men inte en skaloverall för över 1000 kr!

Kan jag få ersättning från något håll eller får jag helt enkelt skylla mig själv som köper bra och dyra kläder till mina barn att ha ute på förskolan?

• Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?
  • Rollergirl
    Dr Mupp skrev 2012-10-01 15:53:15 följande:
     köpa ny overall för att personalen inte kan tänka är inte acceptabelt.
    Så overallens funktioner förvinner om den får färg på sig?  Mkt dåligt köp isf. Drömmer
    A real SanSan fan!

• molly50
    Rollergirl skrev 2012-10-02 09:57:42 följande:
    Så overallens funktioner förvinner om den får färg på sig?  Mkt dåligt köp isf. Drömmer
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Plutteli
    caspersmamma 08 skrev 2012-10-01 20:59:58 följande:
    Jag ska inte behöva sätta på min son en ful och stel overall från ex Lindex för att förskole personalen ska kunna vara oansvariga och inte tänka på vad konsekvensen kan bli när man ex ska måla utan ordentlig skydd för kläder.

Det är stor skillnad mellan en olycka och slarv 

Stel? Eh, va??
    Mina barn har i princip bara haft overaller från lindex eller dyl (ännu billigare ibland) och de har då aldrig varit stela. Huruvida de är fula är ju ren smaksak, jag tycker tex Po.P bara har fula overaller, skulle aldrig i livet köpa en där.
    Just nu har lillan tex en jättefin randig overall i olika lila nyanser (ofodrad), köpt för 300:- på billig butik (typ GeKås), förskolan älskar den, hon tycker om den, den är mjuk och fin, ser ut som ny trots frekvent användande i ca 2 månader, håller henne torr även i ösregn osv. Så varför i jössenamn ska man då köpa en för typ 1000:- eller mer? Roligare saker kan man göra för pengarna...
  • 060810

Jag kommer nu bara kommentera saker som inte förlöjligar mig eller mina barn.

Min son har speciella behov och dessa vet förskolan om och där i ligger att kladda. Det hatar han.
    Han hatar fläckar på kläderna och overallen vägrar han använda.
    Hade ni levt med min son hade ni förstått!
    Detta är inget litet problem för oss utan ett stort pga hans funktionshinder.
    Men om ni vill göra er lustiga över oss så visst gör det men jag bryr mig inte ett skvatt då jag ser till min sons behov och vad han klarar och inte klarar.

• Plutteli
    060810 skrev 2012-10-02 11:29:23 följande:

Min son har speciella behov och dessa vet förskolan om och där i ligger att kladda. Det hatar han.
    Men om ni vill göra er lustiga över oss så visst gör det men jag bryr mig inte ett skvatt då jag ser till min sons behov och vad han klarar och inte klarar.

Problemet är inte att barnet fått måla och råkat få fläckar, problemet är att förskolan inte tagit hänsyn till ditt barns behov. Du borde fokusera mer på det än den fläckiga overallen. Den lär du iaf kunna sälja vidare om än inte för så mycket som du kanske önskat. Finns många som gärna köper märkes billigt och inte bryr sig om fläckar eftersom de kan ha dem som slit och slängkläder då.
  • puss

Me n säg till personalen att ditt barn inte får bli smutsigt.
    Eller sitt hemma och inne med ungen själv.

• 060810

Kan jag kanske, men problemet är att jag måste få tag i en ny till honom!
    Som student är man inte rik.
    De har inte sett till hans behov nej det är rätt men att måla ute så det kommer färg på ytterkläderna är inte ok även om overallen kostat 300 kr!

De har tex utedag en dag i veckan och då grillar de korv till lunch. Sånt är helt ok! En ketchup fläck då skulle jag inte bry mig om. Enklare att få bort än färg.

• Plutteli
    060810 skrev 2012-10-02 11:39:28 följande:
    Kan jag kanske, men problemet är att jag måste få tag i en ny till honom!
    Som student är man inte rik.
    De har inte sett till hans behov nej det är rätt men att måla ute så det kommer färg på ytterkläderna är inte ok även om overallen kostat 300 kr!

De har tex utedag en dag i veckan och då grillar de korv till lunch. Sånt är helt ok! En ketchup fläck då skulle jag inte bry mig om. Enklare att få bort än färg.

Och där skiljer sig våra åsikter, jag tycker det är helt ok att måla ute, även på hösten/vintern när barnet behöver overall av nått slag.

Jag vet att man inte är rik som student, du får väll överväga att köpa begagnat, eller billigare ny. Det måste ju inte vara en overall för över 1000:-.
  • puss

Köp ny om du vill, till vilket pris du vill. Ditt beslut.
    Men kräv inte att nån annan ska betala.

• Rollergirl
    060810 skrev 2012-10-02 11:29:23 följande:

I din trådstart står följande, 

"En overall för lite mer än 1000 kr förstörd! Den är ju inte förstörd på så vis att han inte kan använda den, men så pass förstörd att den inte går att sälja vidare."

Hur ska du ha det? 
    A real SanSan fan!

Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?