• 060810

Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?

Min son har en POP skaloverall på förskolan, som personalen verkar älska och berömmer mig för att jag har köpt, MEN en dag så var de ute och målade med färg.
    Min son får då målarfärg på kläderna som INTE går bort!
    En overall för lite mer än 1000 kr förstörd! Den är ju inte förstörd på så vis att han inte kan använda den, men så pass förstörd att den inte går att sälja vidare.

Vems är ansvaret? Jag vill att mina barn har bra kläder på sig på förskolan MEN jag vill inte att de förstörs på detta sättet.

Det känns ju som att det är förskolans fel då de väljer målarfärg som inte går bort eller att  de ens gör detta ute! Ute där det blåser, där barnen lätt kan måla varandra på kläderna...
    Inne har han förstört en tröja, men det är ju inte samma prisklass vi pratar om där. Den kostade 200 kr, det kan jag leva med, men inte en skaloverall för över 1000 kr!

Kan jag få ersättning från något håll eller får jag helt enkelt skylla mig själv som köper bra och dyra kläder till mina barn att ha ute på förskolan?

• Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?
  • Rollergirl
    060810 skrev 2012-09-30 13:33:44 följande:
    Mina barn förstör kläder i lek och det är helt ok men att de förstör genom att använda sån färg ute det är inte ok!
    Hade han själv förstört overallen hade jag inte kunnat säga något men detta sättet känns inte ok.
    Min son är mycket rädd om sina kläder av sin natur och han har aldrig förstört ett plagg på förskolan eller hemma så jag anser att det är förskolans fel.
    Då får de säga att de ska måla med färg ute och så får man ha med nåt skitplagg i så fall.
    Sen är jag nästan säker på att det inte är min son som målat sig då han inte gillar kladd.
    I ett annat inlägg skriver du att han förstört en tröja för 200 kr på förskolan. 

Känns som du hittar på längs vägen här.  
    A real SanSan fan!

• Rollergirl
    Rollergirl skrev 2012-10-02 11:49:05 följande:
    I ett annat inlägg skriver du att han förstört en tröja för 200 kr på förskolan. 

Känns som du hittar på längs vägen här.  
    I trådstarten skriver du det. 
    A real SanSan fan!

• molly50
    Rollergirl skrev 2012-10-02 11:45:34 följande:
    I din trådstart står följande, 

"En overall för lite mer än 1000 kr förstörd! Den är ju inte förstörd på så vis att han inte kan använda den, men så pass förstörd att den inte går att sälja vidare."

Hur ska du ha det? 

Hon menar kanske att det inte varit ok även om overallen hade kostat 300 kr.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Rollergirl
    molly50 skrev 2012-10-02 12:04:34 följande:

Hon menar kanske att det inte varit ok även om overallen hade kostat 300 kr.
    Jag tolkar det snarare som att problemet är att hon inte kan sälja vidare overallen. När hon sen får mothugg så heter det att sonen vägrar använda den. 

A real SanSan fan!

• molly50
    Rollergirl skrev 2012-10-02 12:09:21 följande:
    Jag tolkar det snarare som att problemet är att hon inte kan sälja vidare overallen. När hon sen får mothugg så heter det att sonen vägrar använda den. 

Vi kanske har tolkat det olika. Men för övrigt så håller jag med dig. Jag skulle själv aldrig köpa dyra märkeskläder till mina barn och låta dem ha dem på förskolan när jag vet att de slits fort där.  Det skulle kännas som att kasta bort pengarna.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Miss Obsessive

Jag har väl egentligen ingen åsikt om huruvida skolan bör/ska ersätta dig för overallen. Jag hade själv blivit arg om jag köpt en dyr overall som förstörts med en gång den kom till förskolan och hade med största säkerhet också kollat upp möjligheten att bli ersatt, åtminstone för en del av overallen. Nu var den ju inte trasig i den bemärkelsen att den förlorade sin funktionalitet, men ett förstört utseende på overallen är ju minst lika tråkigt, speciellt om overallen används även privat. 

Det jag faktiskt har en åsikt om är oförsiktiga och oaktsamma pedagoger! Att det blir diverse färg- och matfläckar är en sak och tom att kläder kan gå sönder, om de fastnar i något, eller klipper i en tröja eller ramlar ute osv. Men att måla med färg som inte går bort, på oskyddade kläder, eller inte använda haklapp på en 1,5-åring som äter spaghetti med köttfärssås (hände på min dotters förskola), eller liknande, känns bara som väldigt onödigt. Det är lite "whatever, det får föräldrarna faktiskt ta"-attityd. Kläder är inte billigt, oavsett om du handlar på POP eller H&M, det är kostnader som lätt springer iväg och jag förstår inte alls mångas resonemang att kläder ska behandlas som slit-och slängvaror bara för att de används på förskolan. Barn ska självklart få leka obehindrat och inte behöva tänka på att vara rädda om sina kläder, men de som är vuxna och som ska ha lite mer förstånd, borde ju inte i onödan utsätta kläderna för oförsiktigt användande. Sen fattar jag inte alls vitsen med att kladda med färg utomhus? Man har väl målarrum inne på förskolan och vattenrum där man kan gegga med fingerfärg? 

• Happymom

TS, det är verkligen ledsamt om din son pga speciella behov inte klarar använda kläder med fläckar på. Jag förmodar att det är någon form av autism? Då borde du har rätt till ekonomisk ersättning från kommunen som ska vara till för just sådana här saker.

Att du färemot verkar tycka det var fel av personalen att locka med honom i en lek han inte gillar anser jag är fel av dig. Det är ju jätte bra att de gör så... Men begär definitivt skyddskläder i fortsättningen.

• kitkat
    Miss Obsessive skrev 2012-10-02 12:32:59 följande:
    Jag har väl egentligen ingen åsikt om huruvida skolan bör/ska ersätta dig för overallen. Jag hade själv blivit arg om jag köpt en dyr overall som förstörts med en gång den kom till förskolan och hade med största säkerhet också kollat upp möjligheten att bli ersatt, åtminstone för en del av overallen. Nu var den ju inte trasig i den bemärkelsen att den förlorade sin funktionalitet, men ett förstört utseende på overallen är ju minst lika tråkigt, speciellt om overallen används även privat.  Det jag faktiskt har en åsikt om är oförsiktiga och oaktsamma pedagoger! Att det blir diverse färg- och matfläckar är en sak och tom att kläder kan gå sönder, om de fastnar i något, eller klipper i en tröja eller ramlar ute osv. Men att måla med färg som inte går bort, på oskyddade kläder, eller inte använda haklapp på en 1,5-åring som äter spaghetti med köttfärssås (hände på min dotters förskola), eller liknande, känns bara som väldigt onödigt. Det är lite "whatever, det får föräldrarna faktiskt ta"-attityd. Kläder är inte billigt, oavsett om du handlar på POP eller H&M, det är kostnader som lätt springer iväg och jag förstår inte alls mångas resonemang att kläder ska behandlas som slit-och slängvaror bara för att de används på förskolan. Barn ska självklart få leka obehindrat och inte behöva tänka på att vara rädda om sina kläder, men de som är vuxna och som ska ha lite mer förstånd, borde ju inte i onödan utsätta kläderna för oförsiktigt användande. Sen fattar jag inte alls vitsen med att kladda med färg utomhus? Man har väl målarrum inne på förskolan och vattenrum där man kan gegga med fingerfärg? 

Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?