• 060810

Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?

Min son har en POP skaloverall på förskolan, som personalen verkar älska och berömmer mig för att jag har köpt, MEN en dag så var de ute och målade med färg.
    Min son får då målarfärg på kläderna som INTE går bort!
    En overall för lite mer än 1000 kr förstörd! Den är ju inte förstörd på så vis att han inte kan använda den, men så pass förstörd att den inte går att sälja vidare.

Vems är ansvaret? Jag vill att mina barn har bra kläder på sig på förskolan MEN jag vill inte att de förstörs på detta sättet.

Det känns ju som att det är förskolans fel då de väljer målarfärg som inte går bort eller att  de ens gör detta ute! Ute där det blåser, där barnen lätt kan måla varandra på kläderna...
    Inne har han förstört en tröja, men det är ju inte samma prisklass vi pratar om där. Den kostade 200 kr, det kan jag leva med, men inte en skaloverall för över 1000 kr!

Kan jag få ersättning från något håll eller får jag helt enkelt skylla mig själv som köper bra och dyra kläder till mina barn att ha ute på förskolan?

• Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?
  • 30plus längtar efter 1 barnet
    060810 skrev 2012-09-30 12:23:28 följande:
    Min son har en POP skaloverall på förskolan, som personalen verkar älska och berömmer mig för att jag har köpt, MEN en dag så var de ute och målade med färg.
    Min son får då målarfärg på kläderna som INTE går bort!
    En overall för lite mer än 1000 kr förstörd! Den är ju inte förstörd på så vis att han inte kan använda den, men så pass förstörd att den inte går att sälja vidare.

Vems är ansvaret? Jag vill att mina barn har bra kläder på sig på förskolan MEN jag vill inte att de förstörs på detta sättet.

Det känns ju som att det är förskolans fel då de väljer målarfärg som inte går bort eller att  de ens gör detta ute! Ute där det blåser, där barnen lätt kan måla varandra på kläderna...
    Inne har han förstört en tröja, men det är ju inte samma prisklass vi pratar om där. Den kostade 200 kr, det kan jag leva med, men inte en skaloverall för över 1000 kr!

Kan jag få ersättning från något håll eller får jag helt enkelt skylla mig själv som köper bra och dyra kläder till mina barn att ha ute på förskolan?
    Jag kanske har fel, men jag tycker att man får räkna med att kläder kan bli förstörda oavsett miljö. Jag hade inte hållit förskolan ansvarig.
  • HäckHäxan

Ähh skit händer, jag brukar tänka att allt som kommer till dagis är sånt som man kan leva utan. Är jag väldigt rädd om något plagg så får hon helt enkelt ha det hemma då. Men saker kan ju hända här hemma också som sabbar plagget. Jag föredrar att min unge leker, målar och mår bra även om plagg bli förstörda än att oroa mig för kläder, det är materiella ting, egentligen helt oviktiga i sista änden.

Skicka inte med barnen kläder till dagis som du känner att du inte kan avvara.

Sen kan man ju undra varför de använder permanent färg när det finns så många vattenlösliga färger man kan använda istället. Men jag vet att de har vattenlösligt färg på vårt, men när färgen torkat in x antal timmar så är det mer eller mindre omöjligt att få bort.

Det är inte viktigt att vinna, det viktiga är att alla andra förlorar!
  • Pejt

Så jag ska betala med mina skattepengar till dig för att du är retard nog att sätta på ditt barn en overall för 1000 kr? Jag tänker inte betala dig för att du inte tänker efter före.

• viseversa
    kitkat skrev 2012-10-01 11:25:40 följande:

Det är också en sak som stör mig. Att det tas blöjor och lånas kläder från de som har. Jag har fyra tröjor och två par byxor i sonens låda. Det har hänt att han spillt ner två ombyten på en dag. Men då tänker fröknarna att "där finns det resurser" så jag får stå för kläder till de som inte har. Inte mitt problem. Jag köper kläder till MITT barn. Likaså blöjor. När blöjskylten kommer upp lämnar jag in blöjor samma dag eller dagen efter. Ser en del skyltar som sitter uppe 1-2 veckor. Under tiden "lånas" det från andra barn. Heter det låna när man tar 20 blöjor från någon annan, det är ett halvt paket och 50-60 spänn. Om det lånas ska man väl också lämna tillbaka. Men så funkar det inte, att när föräldrarna lämnar in blöjpaketet så tar man halva paketet och lämnar tillbaka. Sonens förra blöjpaket räckte i 2-3 veckor, och de byter förmiddag. Eftermiddagen byter vi hemma. Samma två veckor satt en blöjskylt uppe för annat barn. Jag misstänker att man har lånat ganska mycket, kom att 46 blöjor borde räcka mer än i 10-15 dagar... Fick vi tillbaka nåt? Icke!
    Har du inte påpekat detta med blöjorna för förskolan? jag hade inte heller velat stå för varken blöjor eller extrakläder till andra barn bara för att deras föräldrar inte får tummen ur röven och fixar detta! Nu står våran förskola för blöjorna till alla barn. och kläder försvinner väldigt sällan. Men jag förstår att du är irriterad. 
  • Blgebo

Jag har lite "fulare" (men bra) kläder till dagis, och de fina hemma. Jag kan inte begära att de ska ha full koll på vad mitt barn gör hela tiden. De har så pass många att hålla rätt på. 

Eftersom kläderna på dagis är av äldre modell, så har jag även namnat dem på utsidan, tvärs över ryggen, eller över hela benet. Har blivit av med kläder tidigare (jackor, galonkläder), men nu tror jag vi får ha dem för oss själva

• Strumpans

Men ingen som reflekterar över att om det verkligen var vattenfast färg och alla kläder blev förstörda. Var är alla andra föräldrar? Är inte de upprörda?

För som det låter här tycker jag många verkar upprörda ;)

• mammis76

Tror inte det var vattenfast färg , det är inget förskolor använder

• Kaffegalningen

Olympia: och jag blev överlycklig då mitt barns förskolegrupp tog med färg och spänskivor och satte sig i skogen och målade - vilken inspiration!

Inte satt Monet inne hela dagarna och målade i en ordnad och kontrollerad miljö, låt barnen komma ut och nära sina konstnärssjälar!

• chokladkaffe

Jag har inte så dyra kläder på dagis längre. Vi har också massa kläder som är nedfläckade med permanenta fläckar. Själv fattar jag inte varför det måste målas med såna färger. Jag har dock inte kunnat med att ta upp det eftesom jag nånstans inte vill att de ska känna sig begränsade för jag skickar ungarna till dagis i för dyra kläder. Nu blir det billigt och sen använder jag nedfärgade kläder på dagis och har annat vid tillfällen då det ine passar med färg på kläderna. Kan ändå förstå ts att hon blir ledsen och besviken, jag hade också blivit det. Lösningen ser jag som att köpa begagnat eller billigt och inte ta på ungarna kläder som inte tål att bli nedfläckade med.

• chrissandra
    chokladkaffe skrev 2012-10-01 12:40:36 följande:
    Jag har inte så dyra kläder på dagis längre. Vi har också massa kläder som är nedfläckade med permanenta fläckar. Själv fattar jag inte varför det måste målas med såna färger. Jag har dock inte kunnat med att ta upp det eftesom jag nånstans inte vill att de ska känna sig begränsade för jag skickar ungarna till dagis i för dyra kläder. Nu blir det billigt och sen använder jag nedfärgade kläder på dagis och har annat vid tillfällen då det ine passar med färg på kläderna. Kan ändå förstå ts att hon blir ledsen och besviken, jag hade också blivit det. Lösningen ser jag som att köpa begagnat eller billigt och inte ta på ungarna kläder som inte tål att bli nedfläckade med.
    Det kan man ju göra om man blir upplyst om att de ska måla utomhus.

Vanligtvis köper man ytterplagg för att de ska hålla värmen, hålla borta vatten och så, inte för att använda som målarrock.
    Eftersom barnen är ute mycket på dagis så vill man väl att de ska ha de bästa ytterplaggen där och inte bara hemma? Verkar jätteunderligt att köpa dyra funktionsplagg som man inte vågar ha på dagis.

Nej, här har personalen brustit, det är inte normalt slitage för en overall att få färg på sig, ruggade knän, en reva eller sandfläckar får man räkna med däremot. 
Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?