• 060810

Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?

Min son har en POP skaloverall på förskolan, som personalen verkar älska och berömmer mig för att jag har köpt, MEN en dag så var de ute och målade med färg.
    Min son får då målarfärg på kläderna som INTE går bort!
    En overall för lite mer än 1000 kr förstörd! Den är ju inte förstörd på så vis att han inte kan använda den, men så pass förstörd att den inte går att sälja vidare.

Vems är ansvaret? Jag vill att mina barn har bra kläder på sig på förskolan MEN jag vill inte att de förstörs på detta sättet.

Det känns ju som att det är förskolans fel då de väljer målarfärg som inte går bort eller att  de ens gör detta ute! Ute där det blåser, där barnen lätt kan måla varandra på kläderna...
    Inne har han förstört en tröja, men det är ju inte samma prisklass vi pratar om där. Den kostade 200 kr, det kan jag leva med, men inte en skaloverall för över 1000 kr!

Kan jag få ersättning från något håll eller får jag helt enkelt skylla mig själv som köper bra och dyra kläder till mina barn att ha ute på förskolan?

• Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?
  • Plutteli
    olympia71 skrev 2012-10-01 10:43:01 följande:
    Jag kan tycka att det är just perspektiv som saknas hos den förskolepersonal som inte dels är mer aktsam om andras saker och dels inte lär barnen det. 

Vi lär barnen att ta det lugnt med sina kläder MEN att olyckor händer och det gör inget. Vi köper aldrig kläder till dem som inte får gå söner/bli skitiga. De lär sig tids nog att akta sina saker eftersom de faktiskt själva inser att de inte vill få fläckar på dem. Allt måste inte bankas in i barnen från dag ett. Vi har världsvält och miljökatastrofer, terrorister och krig, vad fan gör då lite fläckar på kläderna om barnen haft skoj?
    M C skrev 2012-10-01 10:54:04 följande:
    Men gud, det är kläder som ska lekas i. Eller tillhör ni dårarna som tror att barn som är rena haft kul?

Jag tycker det är för bedrövligt när renlighet belönas, inte om de haft roligt och lekt.
    Kläder går sönder, får permanentfläckar och förstörs. Det betyder att barnen haft roligt.

Men nejdå, det är "respektlöst"?
    Dårarnas antal är fortfarande oändligt, märker jag.     

Word!
  • olympia71

Det är ganska stor skillnad på en unge täckt i lera från topp till tå och en unge som har permanenta färgfläckar på kläderna...

Men oavsett, varför måste man stå utomhus och måla med permanentfärg? Är det för att man inte vill ha de permanenta färgfläckarna inomhus? 

• mas7025

Jag har full förståelse för att kläder blir smutsiga, går sönder eller försvinner ( i viss mån) men min gräns nåddes faktiskt en gång.

Tyvärr fanns det andra föräldrar som hela tiden glömde extrakläder vilket drabbade MIG eftersom personalen "lånade" kläder från vår låda. Jag blev så irriterad över detta men sa inget.

En dag hade de "lånat" en sprillans ny POP-tröja o gett till ett annat barn som antagligen saknade extrakläder. Jag efterfrågade tröjan via tavlan i hallen och efter typ två veckor hängde den där, totalt missfärgad samt luktade riktigt unket, som om den legat blöt i tvättmaskinen för länge.

Jag blev så jävla förbannad och less på att förse andra med kläder att jag ringde upp rektorn och krävde 250 kr, sa till henne att hon fick lösa det bäst hon ville, om de andra föräldrarna betalade eller om kommunen gjorde det struntade jag in. Jag fick pengarna på min hylla men vet fortf inte var de kom ifrån.

efter det lånades det aldrig från vår låda igen....

• Prins Williams Mamma

Man ska inte skicka sina barn till dagis som man inte vill ska bli på något sätt nerkladdade eller slitna. Jag vet att när min ena bonus var liten så gick han på ett dagis där en pojke kom till dagis i värsta fin kostymen. Pinsamt. Varför ha det på ett barn? Nä, skicka aldrig ett barn till dagis i kläder som dom inte kan röra sig fritt i. Jag menar om man nu insisterar på att köpa kläder till sina barn som är så dyra så kanske man ska vira in dom i skyddsplast också så man kan vara helt lugn.

• Plutteli
    olympia71 skrev 2012-10-01 11:03:18 följande:
    Det är ganska stor skillnad på en unge täckt i lera från topp till tå och en unge som har permanenta färgfläckar på kläderna...

Men oavsett, varför måste man stå utomhus och måla med permanentfärg? Är det för att man inte vill ha de permanenta färgfläckarna inomhus? 

Nej det tycker jag faktiskt inte, kläder är kläder, världsliga ting. Finns viktigare saker att fokusera på.

För att barnen tycker det är roligt kanske? Byta miljö, ny inspiration, frisk luft på köpet? Sen kan det ju faktiskt vara så att de inte har målat med permanentfärg egentligen, men färgen har fastnat pga klädernas material, tiden det tog från tillfälle till tvätt och hur kläderna tvättats (skalkläder får ju inte tvättas hur som helst). Vi har tex en jacka som ungarna fått vattenfärg på men där färgen inte går bort för den han torka in och jackan kan inte tvättas annat än med skontvätt. (Hände på förskolan när de målade på is, nej vi brydde oss inte).
  • Mariohn

Alltså...Barn ska leka, skita ner sig, skava och slita. Vem fan bryr sig om lite målarfärg. Ts verkar mäkta stolt över overallen och dess pris. Jag skickade min grabb till dagis i en overall för över 2500 kr.Också han kom hem med färg på benet. Personalen hade försökt torka bort och bad om ursäkt. Jag förstod inte vad det var som var så farligt. Fryser han nu? Nope. 

• kitkat
    mas7025 skrev 2012-10-01 11:05:46 följande:
    Jag har full förståelse för att kläder blir smutsiga, går sönder eller försvinner ( i viss mån) men min gräns nåddes faktiskt en gång. Tyvärr fanns det andra föräldrar som hela tiden glömde extrakläder vilket drabbade MIG eftersom personalen "lånade" kläder från vår låda. Jag blev så irriterad över detta men sa inget. En dag hade de "lånat" en sprillans ny POP-tröja o gett till ett annat barn som antagligen saknade extrakläder. Jag efterfrågade tröjan via tavlan i hallen och efter typ två veckor hängde den där, totalt missfärgad samt luktade riktigt unket, som om den legat blöt i tvättmaskinen för länge. Jag blev så jävla förbannad och less på att förse andra med kläder att jag ringde upp rektorn och krävde 250 kr, sa till henne att hon fick lösa det bäst hon ville, om de andra föräldrarna betalade eller om kommunen gjorde det struntade jag in. Jag fick pengarna på min hylla men vet fortf inte var de kom ifrån. efter det lånades det aldrig från vår låda igen....

Det är också en sak som stör mig. Att det tas blöjor och lånas kläder från de som har. Jag har fyra tröjor och två par byxor i sonens låda. Det har hänt att han spillt ner två ombyten på en dag. Men då tänker fröknarna att "där finns det resurser" så jag får stå för kläder till de som inte har. Inte mitt problem. Jag köper kläder till MITT barn. Likaså blöjor. När blöjskylten kommer upp lämnar jag in blöjor samma dag eller dagen efter. Ser en del skyltar som sitter uppe 1-2 veckor. Under tiden "lånas" det från andra barn. Heter det låna när man tar 20 blöjor från någon annan, det är ett halvt paket och 50-60 spänn. Om det lånas ska man väl också lämna tillbaka. Men så funkar det inte, att när föräldrarna lämnar in blöjpaketet så tar man halva paketet och lämnar tillbaka. Sonens förra blöjpaket räckte i 2-3 veckor, och de byter förmiddag. Eftermiddagen byter vi hemma. Samma två veckor satt en blöjskylt uppe för annat barn. Jag misstänker att man har lånat ganska mycket, kom att 46 blöjor borde räcka mer än i 10-15 dagar... Fick vi tillbaka nåt? Icke!
  • olympia71
    Plutteli skrev 2012-10-01 11:20:18 följande:

Nej det tycker jag faktiskt inte, kläder är kläder, världsliga ting. Finns viktigare saker att fokusera på.

För att barnen tycker det är roligt kanske? Byta miljö, ny inspiration, frisk luft på köpet? Sen kan det ju faktiskt vara så att de inte har målat med permanentfärg egentligen, men färgen har fastnat pga klädernas material, tiden det tog från tillfälle till tvätt och hur kläderna tvättats (skalkläder får ju inte tvättas hur som helst). Vi har tex en jacka som ungarna fått vattenfärg på men där färgen inte går bort för den han torka in och jackan kan inte tvättas annat än med skontvätt. (Hände på förskolan när de målade på is, nej vi brydde oss inte).
    Byta miljö, ut till dagisgården? Om det nu inte var så att dom åkte till något utflyktsmål, det vet jag iofs inte. När man är ute och får frisk luft så rör man på sig, att måla är en helt annan typ av sysselsättning. Jag säger inte att det inte kan kombineras men jag tycker det är en lam orsak. Och nej, jag skulle inte ha något emot det om det var vattenfärger och galonkläder på. Galonkläder är också något jag tycker är mindre noga med, med dom kan man gärna slabba, det är hela funktionen med den typen av kläder.
    Jag tycker heller inte att det är roligt att åka på stan med barn i någon färgfläckig overall, men det kanske ni gör? Eller köper ni flera overaller och har en för hemmabruk som inte ser ut som "skit"?
    Oavsett diskussionen om oömma kläder till förskolan så förstår jag fortfarande inte att det är så viktigt att stå ute och måla att man struntar i om det fläckar ner kläderna. Som tur är går barnen numera på en skola där aktiviteterna är planerade och man i veckobrevet veckan innan får veta när det krävs speciell typ/extra oömma kläder. 
  • Gubbfan

Barn är barn och dom leker, om du nu var så rädd om kläderna så kanske du skulle ha haft kvar dom för bruk hemma då du kunde övervakat vad som kunde lekas med och inte i dessa kläder.

• Plutteli
    olympia71 skrev 2012-10-01 11:38:13 följande:
    Byta miljö, ut till dagisgården? Om det nu inte var så att dom åkte till något utflyktsmål, det vet jag iofs inte. När man är ute och får frisk luft så rör man på sig, att måla är en helt annan typ av sysselsättning. Jag säger inte att det inte kan kombineras men jag tycker det är en lam orsak. Och nej, jag skulle inte ha något emot det om det var vattenfärger och galonkläder på. Galonkläder är också något jag tycker är mindre noga med, med dom kan man gärna slabba, det är hela funktionen med den typen av kläder.
    Jag tycker heller inte att det är roligt att åka på stan med barn i någon färgfläckig overall, men det kanske ni gör? Eller köper ni flera overaller och har en för hemmabruk som inte ser ut som "skit"?
    Oavsett diskussionen om oömma kläder till förskolan så förstår jag fortfarande inte att det är så viktigt att stå ute och måla att man struntar i om det fläckar ner kläderna. Som tur är går barnen numera på en skola där aktiviteterna är planerade och man i veckobrevet veckan innan får veta när det krävs speciell typ/extra oömma kläder. 

Ja, det blir en annan miljö att måla i istället för målarrumet. Miljöombyten är även att byta miljö för den syssla man har, inte nödvändigtvis att gå till en helt ny plats.

Kul och kul, vi bara bryr oss inte om ifall barnen har fläckar på sina kläder som kommer sig av färg och lek. Blir fläckarna för omfattande slänger vi kläderna om det är vanliga kläder men ytterkläderna får se ut som dem gör. Fläckar har ingen dött av och jag kunde inte bry mig mindre om vad andra ev. tänker ifall de ser våra barn i sina eventuellt fläckade kläder. Skulle nån säga nått skulle jag snarare fundera på vad de har för tråkigt liv som ens orkar lägga märke till mina barns ytterkläder på det sättet. Vi köper f.ö oftast väldigt färgglada kläder så då syns fläckar inte så lätt som de gör på enfärgade plagg.
Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?