• 060810

Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?

Min son har en POP skaloverall på förskolan, som personalen verkar älska och berömmer mig för att jag har köpt, MEN en dag så var de ute och målade med färg.
    Min son får då målarfärg på kläderna som INTE går bort!
    En overall för lite mer än 1000 kr förstörd! Den är ju inte förstörd på så vis att han inte kan använda den, men så pass förstörd att den inte går att sälja vidare.

Vems är ansvaret? Jag vill att mina barn har bra kläder på sig på förskolan MEN jag vill inte att de förstörs på detta sättet.

Det känns ju som att det är förskolans fel då de väljer målarfärg som inte går bort eller att  de ens gör detta ute! Ute där det blåser, där barnen lätt kan måla varandra på kläderna...
    Inne har han förstört en tröja, men det är ju inte samma prisklass vi pratar om där. Den kostade 200 kr, det kan jag leva med, men inte en skaloverall för över 1000 kr!

Kan jag få ersättning från något håll eller får jag helt enkelt skylla mig själv som köper bra och dyra kläder till mina barn att ha ute på förskolan?

• Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?
  • Ragna
    060810 skrev 2012-09-30 12:23:28 följande:
    Min son har en POP skaloverall på förskolan, som personalen verkar älska och berömmer mig för att jag har köpt, MEN en dag så var de ute och målade med färg.
    Min son får då målarfärg på kläderna som INTE går bort!
    En overall för lite mer än 1000 kr förstörd! Den är ju inte förstörd på så vis att han inte kan använda den, men så pass förstörd att den inte går att sälja vidare.

Vems är ansvaret? Jag vill att mina barn har bra kläder på sig på förskolan MEN jag vill inte att de förstörs på detta sättet.

Det känns ju som att det är förskolans fel då de väljer målarfärg som inte går bort eller att  de ens gör detta ute! Ute där det blåser, där barnen lätt kan måla varandra på kläderna...
    Inne har han förstört en tröja, men det är ju inte samma prisklass vi pratar om där. Den kostade 200 kr, det kan jag leva med, men inte en skaloverall för över 1000 kr!

Kan jag få ersättning från något håll eller får jag helt enkelt skylla mig själv som köper bra och dyra kläder till mina barn att ha ute på förskolan?
    Visst är det surt att en ny overall blir förstörd, men jag är nog benägen att hålla med om att det nog är bättre att barnen har kläder som man är beredd kan bli lite åtgångna i leken. Jag löser det genom att mina barn har en "finare" overall för privat bruk och sedan köper jag helt funktionella, men betydligt billigare overaller på Tradera. Där kan man hitta märkesoveraller som är obetydligt slitna, men till hälften av nypriset.

• chrissandra
    Plutteli skrev 2012-10-01 14:17:29 följande:

Jag som vuxen har vissa sociala krav på mig att se ut på ett visst sätt. Min vinterjacka har jag ju både hemma och på jobbet och på jobbet funkar det inte att komma med färgkladdade kläder. Till sådant har jag andra kläder.

Mina barn däremot har bara ett arbete och det är att vara barn. Således spelar det ingen roll om de har färg på sina kläder eller ej. Vitt skilda saker!

Jag vill inte gå på stan med färg på kläderna och jag vill inte att barnen ska lära sig att det är ok att färgkladda ned ytterplagg. Helt galet!
    Det är underligt att man ska vara oaktsam för att godkännas som förälder enligt vissa. Obestämd 

Barnen behöver lära sig att när man använder färg så har men på sig oömma kläder och/eller skyddskläder.

Min dotter hade en kompis hemma hos oss en dag, de kom på att de vill måla en tavla. Visst fick de göra det men jag såg givetvis till att kompisen tog av sig sina kläder och fick låna "målarvänliga" kläder istället. 
    Tror de flesta inte hade blivit glada om jag hade låtit dem måla hur som helst, det är ju nästintill omöjligt att klara sig utan färgstänk. 

• MBB

En del vattenlöslig färg sätter sig ibland så hårt att den inte går bort... Vi målade med vanliga vattenfärger (kakor) ute på snön för några år sen och då var det flera barns jackor som blev "fläckskadade". Det kändes jättetråkigt men jag tycker nog att man får överleva det. Det gäller mina barns kläder också!!

Våra barn har "finkläder" (snyggare jacka, snyggare skor, etc) hemma som de har på stan eller när de går bort, och på skolan har de kläder som är bra men absolut inte dyra. Händer det ngt med dessa köper vi nytt eller så får de gå med det tills säsongen är över.

Ganska enkelt. Fast det är INTE lätt att vara pedagog i de lägen där den "vattenlösliga" färgen inte går bort... Det blir ett j-a halabalo på vissa och en del ska ha cash i handen!!

• MBB
    Elien skrev 2012-10-01 13:14:28 följande:
    Däremot så kan man tycka att om fröknarna t.ex. tänkt och måla ute att de informerar och sätter upp lappar ett par dar innan om att oömma kläder rekomenderas speciellt den dan. För tycker att man ska ha ordentliga kläder på dagis. Samt ha skydd på kläderna för att skona dem så mycket som möjligt.
    Hos oss informerar vi vid inskolningen att de helst inte ska ha "dyra/fina" kläder på förskolan om de inte får smutsas ner. Eller gå sönder. Eller bli fläckiga. För att slippa sätta upp lappar hela tiden, för vi gör saker som sliter på kläderna varje dag.

OT: Vad menar du med skydd? Vi har målarrockar när barnen jobbar med färg, för det skvätter så överallt. Men vi har t.ex. inte haklappar. Inte ens på 1-åringarna.
  • straw2008
    camelCase skrev 2012-10-01 13:27:19 följande:
    Förstår faktiskt inte problemet. Så länge overallen fortfarande håller värmen inne och vätan ute så finns ju funktionen fortfarande kvar och då är den ju inte förstörd. Sen att det kanske gör lite ont i TS ögon att det kommit fläckar på den det får TS leva med. TS barn skiter troligtvis i vilket så länge hen är varm och torr och kan leka. Absurt att säga att plagget är förstört!

Tänker du likadant gällande dina egna kläder ? Färg kan faktiskt påverka klädernas funktion så att själva funktionen störs (slutar "andas" osv).
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • M C
    chrissandra skrev 2012-10-01 13:13:22 följande:
    Det kan man ju göra om man blir upplyst om att de ska måla utomhus.

Vanligtvis köper man ytterplagg för att de ska hålla värmen, hålla borta vatten och så, inte för att använda som målarrock.
    Eftersom barnen är ute mycket på dagis så vill man väl att de ska ha de bästa ytterplaggen där och inte bara hemma? Verkar jätteunderligt att köpa dyra funktionsplagg som man inte vågar ha på dagis.

Nej, här har personalen brustit, det är inte normalt slitage för en overall att få färg på sig, ruggade knän, en reva eller sandfläckar får man räkna med däremot. 
    Men det är väl självklart om man går i förskola i Sverige att man målar utomhus?`
    Jag hatar sånt, men det är väldigt inne nu att måla ute. Blir till och med förvånad om man hittar en fsk där de inte pysslar med sån skit. 
    I feel so violated, do it again.
  • Plutteli
    chrissandra skrev 2012-10-01 14:35:04 följande:
    Jag vill inte gå på stan med färg på kläderna och jag vill inte att barnen ska lära sig att det är ok att färgkladda ned ytterplagg. Helt galet!
    Det är underligt att man ska vara oaktsam för att godkännas som förälder enligt vissa. Obestämd 

Barnen behöver lära sig att när man använder färg så har men på sig oömma kläder och/eller skyddskläder.

Min dotter hade en kompis hemma hos oss en dag, de kom på att de vill måla en tavla. Visst fick de göra det men jag såg givetvis till att kompisen tog av sig sina kläder och fick låna "målarvänliga" kläder istället. 
    Tror de flesta inte hade blivit glada om jag hade låtit dem måla hur som helst, det är ju nästintill omöjligt att klara sig utan färgstänk. 

Vem säger att de ska lära sig att det är ok att färga ner ytterkläderna? Det är en sak att lära barnen att olyckor händer och att det är ok, att lite spill på kläderna inte är hela världen och en annan att lära dem att de i princip ska måla på sig. Jag vet inte, kanske beror det på att stora tjejen tidigare fick panik om hon spillde på sig och vi fått vara övertydliga till förbannelse med att det inte gör nått att det blir lite fläckar ibland som jag inte ser problemet?
    Båda mina barn är ungefär så försiktig med sina kläder som man kan vänta sig av barn i deras ålder, utan att vi lagt vikt vid om kläderna fläckats eller ej. Hemma är målande inte ett bekymmer eftersom de i regel är nakna när vi tillåter färger, å andra sidan bor vi i en hyresrätt så de har iaf fått lära sig att man inte stänekr runt med färger hur som helst.

Nä som sagt, jag ser verkligen inte problemet, kläder är kläder. Att köpa svindyra kläder med  tanken att de ska säljas vidare till 60-70% av inköpspriset är ett fenomen jag verkligen inte förstår mig på...
  • Plutteli
    straw2008 skrev 2012-10-01 15:08:41 följande:

Tänker du likadant gällande dina egna kläder ? Färg kan faktiskt påverka klädernas funktion så att själva funktionen störs (slutar "andas" osv).

Ska funktionen på ett plagg bli förstört av färg måste ju kläderna i princip ha doppats i färgen och ja, då kan jag hålla med om att det är helt galet och nått att tjura över. Blir klädernas funktion helt förstörd av färgstänk på en byxa eller lite målat på en arm bör man ta en funderare på om man inte kastat pengar i sjön på kläder med sjukt dålig kvalité.
  • HäckHäxan
    M C skrev 2012-10-01 15:19:12 följande:
    Men det är väl självklart om man går i förskola i Sverige att man målar utomhus?`
    Jag hatar sånt, men det är väldigt inne nu att måla ute. Blir till och med förvånad om man hittar en fsk där de inte pysslar med sån skit. 
    PÅ vår har det varit poppis att äta mellanmålen ute i nästan vilket väder som helst. Till slut klagade dottern här hemma och hon gnäller sällan, men äta mat i regn och bli kall var tydligen där hennes gräns gick och då är hon en sån där unge som alltid är var, Det måste vara riktigt kallt för att hon skall kunna ha en overall ute.
    Det är inte viktigt att vinna, det viktiga är att alla andra förlorar!
  • chrissandra
    Plutteli skrev 2012-10-01 15:21:47 följande:

Vem säger att de ska lära sig att det är ok att färga ner ytterkläderna? Det är en sak att lära barnen att olyckor händer och att det är ok, att lite spill på kläderna inte är hela världen och en annan att lära dem att de i princip ska måla på sig. Jag vet inte, kanske beror det på att stora tjejen tidigare fick panik om hon spillde på sig och vi fått vara övertydliga till förbannelse med att det inte gör nått att det blir lite fläckar ibland som jag inte ser problemet?
    Båda mina barn är ungefär så försiktig med sina kläder som man kan vänta sig av barn i deras ålder, utan att vi lagt vikt vid om kläderna fläckats eller ej. Hemma är målande inte ett bekymmer eftersom de i regel är nakna när vi tillåter färger, å andra sidan bor vi i en hyresrätt så de har iaf fått lära sig att man inte stänekr runt med färger hur som helst.

Nä som sagt, jag ser verkligen inte problemet, kläder är kläder. Att köpa svindyra kläder med  tanken att de ska säljas vidare till 60-70% av inköpspriset är ett fenomen jag verkligen inte förstår mig på...
    Har aldrig haft barn som varit rädda för att förstöra sina kläder, de har klättrat i träd, "rullat" i lera och varit nöjda. :)
Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?