• 060810

Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?

Min son har en POP skaloverall på förskolan, som personalen verkar älska och berömmer mig för att jag har köpt, MEN en dag så var de ute och målade med färg.
    Min son får då målarfärg på kläderna som INTE går bort!
    En overall för lite mer än 1000 kr förstörd! Den är ju inte förstörd på så vis att han inte kan använda den, men så pass förstörd att den inte går att sälja vidare.

Vems är ansvaret? Jag vill att mina barn har bra kläder på sig på förskolan MEN jag vill inte att de förstörs på detta sättet.

Det känns ju som att det är förskolans fel då de väljer målarfärg som inte går bort eller att  de ens gör detta ute! Ute där det blåser, där barnen lätt kan måla varandra på kläderna...
    Inne har han förstört en tröja, men det är ju inte samma prisklass vi pratar om där. Den kostade 200 kr, det kan jag leva med, men inte en skaloverall för över 1000 kr!

Kan jag få ersättning från något håll eller får jag helt enkelt skylla mig själv som köper bra och dyra kläder till mina barn att ha ute på förskolan?

• Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?
  • Elien

Jag kan ha rätt dyra kläder hängande på dagis eller snarare tar med mig. I sonens reservklädeslåda finns mest sånt jag skiter fullständigt i, dvs billiga beg kläder från nån loppis eller liknande. Däremot så har ett par av hans skabyxor försvunnit, ett billigare märke. vet inte men misstänker att sonens kompis har råkat få dem ist, och hans fam verkar inte ha så bra ställt, så håller tyst, men det kan lika bra varit någon annan som råkat ta fel av misstag inte tänkt så noga på det. För de har varit väck sen i våras. Vi har ett par kvar och dem håller jag i hårdare nu och låter inte hänga kvar när vi går hem för dan osv.

Däremot så kan man tycka att om fröknarna t.ex. tänkt och måla ute att de informerar och sätter upp lappar ett par dar innan om att oömma kläder rekomenderas speciellt den dan. För tycker att man ska ha ordentliga kläder på dagis. Samt ha skydd på kläderna för att skona dem så mycket som möjligt. För svårare och få bort färgfläckar vanligt smuts kan ju gå bort med trasa med vatten och gnugga. Vem som står för ersättningen vet jag inte prova med förskolan annars får man bita i det sura äpplet.  

H född 091017
  • camelCase

Förstår faktiskt inte problemet. Så länge overallen fortfarande håller värmen inne och vätan ute så finns ju funktionen fortfarande kvar och då är den ju inte förstörd. Sen att det kanske gör lite ont i TS ögon att det kommit fläckar på den det får TS leva med. TS barn skiter troligtvis i vilket så länge hen är varm och torr och kan leka. Absurt att säga att plagget är förstört!

• chrissandra
    camelCase skrev 2012-10-01 13:27:19 följande:
    Förstår faktiskt inte problemet. Så länge overallen fortfarande håller värmen inne och vätan ute så finns ju funktionen fortfarande kvar och då är den ju inte förstörd. Sen att det kanske gör lite ont i TS ögon att det kommit fläckar på den det får TS leva med. TS barn skiter troligtvis i vilket så länge hen är varm och torr och kan leka. Absurt att säga att plagget är förstört!
    Skulle du vilja måla i din nya vinterjacka? 
  • kitkat
    chrissandra skrev 2012-10-01 13:38:07 följande:

• mammis76

Klart ett barn inte bryr sig om det är färg på ja kan den har på dagis , är bara föräldrar dom tänker på det !

• kitkat
    viseversa skrev 2012-10-01 12:12:52 följande:
    Har du inte påpekat detta med blöjorna för förskolan? jag hade inte heller velat stå för varken blöjor eller extrakläder till andra barn bara för att deras föräldrar inte får tummen ur röven och fixar detta! Nu står våran förskola för blöjorna till alla barn. och kläder försvinner väldigt sällan. Men jag förstår att du är irriterad. 

Jag så: är de redan slut? Jäg lämnade ju in ett paket för bara ett par veckor sen. Fröken blev stressad och mumlade att hon inte visste hur många blöjor som finns i ett paket, sen gick hon jättehastigt, innan jag hann svara.... Märkligt!
  • kitkat
    Blgebo skrev 2012-10-01 12:20:57 följande:
    Jag har lite "fulare" (men bra) kläder till dagis, och de fina hemma. Jag kan inte begära att de ska ha full koll på vad mitt barn gör hela tiden. De har så pass många att hålla rätt på.  Eftersom kläderna på dagis är av äldre modell, så har jag även namnat dem på utsidan, tvärs över ryggen, eller över hela benet. Har blivit av med kläder tidigare (jackor, galonkläder), men nu tror jag vi får ha dem för oss själva  

Heja dig! :)
  • kivik

Vi målar ute med blockfärg, alltså vanlig vattenfärg. Detta gör vi aldrig planerat, vi gör det när det passar = lite barn kvar em. lugnt på fm osv. Denna färg ska gå bort i tvätten.

inomhus har vi annan färg som leverantör och tillverkare skriver är vattenlöslig men i princip vattenfast när den torkat. Ändock märkte jag för ett tag sedan att när jag fick färg på ett par byxor, blötte ner och tvättade omedelbart så var färgen kvar. Klagade hos lekolar, men har inte fått svar...

Vi upplyser vid varje föräldramöte att barnen ska ha oömma kläder. man vet aldrig om ett barn går ut från målarrummet (för att tvätta sig) i förkläde och färg på händerna vem den möter/snubblar eller krockar med. Ser vi färg så blöter vi och lägger i påse. (vi har tillgång till tvättmaskin 2 dagar i veckan.)

• molly50
    Blgebo skrev 2012-10-01 12:20:57 följande:
    Jag har lite "fulare" (men bra) kläder till dagis, och de fina hemma. Jag kan inte begära att de ska ha full koll på vad mitt barn gör hela tiden. De har så pass många att hålla rätt på. 

Eftersom kläderna på dagis är av äldre modell, så har jag även namnat dem på utsidan, tvärs över ryggen, eller över hela benet. Har blivit av med kläder tidigare (jackor, galonkläder), men nu tror jag vi får ha dem för oss själva

Jättebra att du gör det! Jag brukar också märka mina barns kläder med namn,men en gång hade jag glömt det och nu är sonens galonbyxor borta,och vi fick lov att köpa nya.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Plutteli
    chrissandra skrev 2012-10-01 13:38:07 följande:

Jag som vuxen har vissa sociala krav på mig att se ut på ett visst sätt. Min vinterjacka har jag ju både hemma och på jobbet och på jobbet funkar det inte att komma med färgkladdade kläder. Till sådant har jag andra kläder.

Mina barn däremot har bara ett arbete och det är att vara barn. Således spelar det ingen roll om de har färg på sina kläder eller ej. Vitt skilda saker!

Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?