• 060810

Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?

Min son har en POP skaloverall på förskolan, som personalen verkar älska och berömmer mig för att jag har köpt, MEN en dag så var de ute och målade med färg.
    Min son får då målarfärg på kläderna som INTE går bort!
    En overall för lite mer än 1000 kr förstörd! Den är ju inte förstörd på så vis att han inte kan använda den, men så pass förstörd att den inte går att sälja vidare.

Vems är ansvaret? Jag vill att mina barn har bra kläder på sig på förskolan MEN jag vill inte att de förstörs på detta sättet.

Det känns ju som att det är förskolans fel då de väljer målarfärg som inte går bort eller att  de ens gör detta ute! Ute där det blåser, där barnen lätt kan måla varandra på kläderna...
    Inne har han förstört en tröja, men det är ju inte samma prisklass vi pratar om där. Den kostade 200 kr, det kan jag leva med, men inte en skaloverall för över 1000 kr!

Kan jag få ersättning från något håll eller får jag helt enkelt skylla mig själv som köper bra och dyra kläder till mina barn att ha ute på förskolan?

• Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?
  • bitte67

Jag undrar vad det är för färg förskolorna använder om de inte går att tvätta bort? Där jag jobbar har vi bara vattenlösliga giftfria färger. 

• Punkster
    bitte67 skrev 2013-02-27 21:31:14 följande:
    Jag undrar vad det är för färg förskolorna använder om de inte går att tvätta bort? Där jag jobbar har vi bara vattenlösliga giftfria färger. 
    Olika färger beter sig olika på olika material, oavsett om det är vattenlösligt eller inte. Färg som lätt tvättas bort från ett par jeans kanske inte försvinner lika lätt från en tröja i ett polyestermaterial. Att färgen är vattenlöslig är heller ingen garanti för att den försvinner i tvätten, det betyder bara att den går att späda med vatten till skillnad mot t.ex. oljefärger. På fritidshemmet där jag jobbar tillåter vi inte att barnen målar utan förkläde, oavsett vilken färg vi använder.
  • Curlie

Ditt ansvar. Måste man köpa en sån dyr overall till ett dagisbarn?

• kitkat

Jag hade förebyggande utifrån denna tråden sagt till om att mitt barn inte får vara med och måla i utekläderna. Då intygade de att de aldrig gör sånt på dagiset. Man måste alltid väga nöjet mot prislappen. Och ska ett nöje kosta ex 1000kr så sätter jag honom hellre i en gympagrupp. Trots att jag sagt ifrån så lät de honom måla i utekläderna. Och han fick färg på jacka, termobyxor och väntar.

• chrissandra
    Curlie skrev 2013-03-02 10:22:30 följande:
    För att man vill att barnet (som ofta är mycket ute på dagis) ska vara varmt, torrt och smidigt klädd.
  • molly50
    chrissandra skrev 2013-03-02 16:56:47 följande:
    För att man vill att barnet (som ofta är mycket ute på dagis) ska vara varmt, torrt och smidigt klädd.

Och det kan de inte vara i kläder som inte är så dyra?
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • caspersmamma 08
    Curlie skrev 2013-03-02 10:22:30 följande:

vad är en billig overall?

Jag tycker att en overall under ca 800kr är billigt medans min syster tycker det är dyrt.
    En mamma som ex kanske går på soc bidrag tycker kanske att en overall över 300kr är dyrt och kanske inte har råd att köpa en ny overall  
  • chrissandra
    molly50 skrev 2013-03-02 19:24:14 följande:

Och det kan de inte vara i kläder som inte är så dyra?
    Vet ej vad du tycker men jag blir glad när min dotter kommer in efter flera timmars utelek på gården i blötsnö och tar av sig sina ytterplagg och hon är kruttorr rätt igenom.

Grannflickan som hade en overall från Kappahl var dyngsur, rätt igenom.

Kändes som jag hade prioriterat rätt. 
  • chrissandra
    molly50 skrev 2012-10-23 13:28:01 följande:

Fast det finns ju fullt funktionsdugliga kläder som inte är så dyra. De håller också barnen varma och torra.
    Att man köper billigare kläder betyder inte automatiskt att det är dåliga kläder.  
    Så jag har faktiskt lite svårt att förstå varför man köper dyra kläder för flera tusen och låter barnen använda dem på dagis där de oftast slits mest. 

Visst finns det föräldrar som gnäller över att personalen ställer krav. Men lika många föräldrar gnäller nog över att personalen inte har sett efter just deras barn och deras kläder. De tänker inte på att personalen har många fler barn,än just deras,att ta hand om.  

Om de ska ha sådan aaktiviteter ute så är det nog bra att tala om det för föräldrarna i förväg,ja. Det kan jag hålla med om.
    På vår sons förskola så brukar de skriva upp på almanackan i kapprummet om vad de ska göra under veckan,så man vet. Läser man på den så lär man ju inte missa sådana saker.
    Men måla brukar de,som sagt få göra när de är inne.    
    Som svar på det understrukta i ditt inlägg  vill jag säga att det är just därför att det slits mest på dagis som de bästa ytterplaggen ska finnas där.
Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?