Caliphora skrev 2013-01-07 16:36:56 följande:
Har blandade upplevelser - sjukhuset där jag bor är ganska omodernt och om man är svensk från början så känns det engelska systemet otroligt oeffektivt. NHS (National Health Service) kämpar mycket med dåligt statsbidrag, UK spenderar ca hälften så mycket per person som Sverige på sjukvården. Men, själva födseln var bra, det var före och efter som kändes mindre bra. "Post code lottery", alltså väldigt beroende på var man bor här, vad jag förstår på andras upplevelser!
En positiv sak är att man har 2 UL i England, så jag har redan sett lillen en gång v. 13v! Ska på 20-veckors UL i slutet på Januari. Bästa upplevelsen någonsin, man får verkligen grepp om vad som föregår där inne!
Jag förstår att det beror väldigt mkt vilket sjukhus man tillhör. Jag tillhör King's College som är ett universitetsjukhus och jag är supernöjd. Får tre ultraljud, ska kolla hjärtat i v20 då vi har hjärtsjukdomar i familjen, har samma barnmorska hela tiden hela vägen till förlossningen. Jag är ju svensk men har bott här i 11 år och har ingenting att klaga på. Lokalerna är ju inte lika moderna men det är ju inte det som avgör hur bra vården är!
Har även haft en hel del att göra med just NHS det senaste åren pga en olycka jag hade och fick så himla bra hjälp!
Hoppas det går bra med flytten till Sverige, vad spännande även om jag kan tänka mig att det är lite läskigt.