Inlägg från: mrshope |Visa alla inlägg
  • mrshope

~* Juni Bebisar 2013 *~

Kickilina skrev 2013-01-07 14:38:55 följande:
    Min livmoderrackare går 2 cm nedom navelplan, men om jag har fylld urinblåsa går den jäms med navelplan.

Kanske en Phil & Teds?? Den är ju liten och smidig. Du borde i alla fall köra på en vagn som inte är dubbel på bredden i alla fall Har kollat och känt runt lite. Har själv nu köpt en Urban Jungle Duo men den är bred, 73 cm. Phil & Teds är ju smidigare men kanske inte lika rolig för barnen, i alla fall den som tvingas sitta bak...

Oho, spännande! Men om du fött i England så kommer du nog bli positivt överraskad över förlossningsvården i Sverige (hoppas jag i alla fall). Välkommen hem! Kul med två pseudotvillingar

VIll bara försvara mitt land lite! Klart att jag hoppas att svensk mödravård är bra, men mina erfarenheter av den engelska är bara positiva :)
  • mrshope
    Caliphora skrev 2013-01-07 16:36:56 följande:
    Har blandade upplevelser - sjukhuset där jag bor är ganska omodernt och om man är svensk från början så känns det engelska systemet otroligt oeffektivt. NHS (National Health Service) kämpar mycket med dåligt statsbidrag, UK spenderar ca hälften så mycket per person som Sverige på sjukvården. Men, själva födseln var bra, det var före och efter som kändes mindre bra. "Post code lottery", alltså väldigt beroende på var man bor här, vad jag förstår på andras upplevelser!

En positiv sak är att man har 2 UL i England, så jag har redan sett lillen en gång v. 13v! Ska på 20-veckors UL i slutet på Januari. Bästa upplevelsen någonsin, man får verkligen grepp om vad som föregår där inne!

Jag förstår att det beror väldigt mkt vilket sjukhus man tillhör. Jag tillhör King's College som är ett universitetsjukhus och jag är supernöjd. Får tre ultraljud, ska kolla hjärtat i v20 då vi har hjärtsjukdomar i familjen, har samma barnmorska hela tiden hela vägen till förlossningen. Jag är ju svensk men har bott här i 11 år och har ingenting att klaga på. Lokalerna är ju inte lika moderna men det är ju inte det som avgör hur bra vården är! 

Har även haft en hel del att göra med just NHS det senaste åren pga en olycka jag hade och fick så himla bra hjälp!

Hoppas det går bra med flytten till Sverige, vad spännande även om jag kan tänka mig att det är lite läskigt.  
  • mrshope
    Caliphora skrev 2013-01-07 16:57:43 följande:
    Ah, jag har bott på ett par ställen i norra England mest ( ett par år i London), och det är väldigt olika från ställe till ställe.

Jo, det är läskigt! Sveriges finansminister har hästsvans! Flört
    Jag saknar Sverige, dock, och med två tror jag det kommer vara skönt med en mormor på nära håll - första barnet var väldigt jobbigt med mjölkallergi och väldigt svår reflux. Och amningen kom inte igång så fick inläggas efter 4 dagar då hon hade tappat 14% av sin kroppsvikt. 
    Då var det jobbigt att inte ha familj runtomkring sig! 
    Det sägs ju att om man har bott utomlands i över 9 år så blir en hemflytt som en ny utlandsflytt. Men spännande ändå. Sverige är ju verkligen ett toppenland för barnfamiljer, och svenska hus är något jag nog aldrig kommer att sluta sakna.
    Skönt att ha familjen nära med lite mer stöd nu när du ska ha ditt andra barn också kan jag tänka mig! 
  • mrshope

Vi kommer antagligen att köpa en Buggaboo eller iCandy, behöver något litet och smidigt. Jag tycker också att det verkar vara jättesmiidigt med att ha en som man kan clicka i bilbarnstolen i!

I england har vi tre ultraljud, första i v12, sen ett i v20 och ett till runt v35 tror jag. Så jag har haft turen att redan fått se vår lilla i början av december! Förstår att ni är otoliga, det är en häftig upplevelse.
    Vi har vårt andra ultraljud i slutet av januari och pga någon anledning är jag mer nervös för det...även om vi redan har fått besked om att allt ser bra ut efter första ultraljudet då de mätte och testade ALLT som går att testa. 

• mrshope
    Alicantina skrev 2013-01-10 19:44:24 följande:
    I vilken vecka brukar flygbolagen säga nej till gravida passagerare?
    Det beror vilket flygbolag du flyger med, British Airways t.ex vill ha intyg från läkare från v28 medans SAS kan du flyga längre med utan att visa något sånt.  Så kolla med flygbolaget!
  • mrshope
    MissMe83 skrev 2013-01-12 22:51:55 följande:
    Någon mer än jag som tycker det ska pillas på magen hela tiden? Gör inget om nära vänner eller familj klappar men när ytligt bekanta eller liknande ska börja klappa utan att fråga börjar det bli jobbigt . Vet att det är av omtanke men blir min mage allmän egendom när den börjar puta?
    Vad tycker ni?
    Jag tycker sånt är jättejobbigt! Var hemma i Sverige i julas och min mamma ville klappa hela tiden på min PLATTA mage. Nu putar det lite mer men tycker fortfarande inte det är okej, bara för att man är gravid vill jag inte bli taffsad på. Min man får göra det men ingen annan!
  • mrshope

Har inte skrivit så mycket här inne men tänkte höra er om det är någon som vet hur en Bugaboo Bee fungerar för en nyfödd? Vi måste ha en vagn som passar storstadsmiljö, bor i London. Vi bor även en trappa upp utan möjlighet att köra in vagnen någonstans, så antingen måste vi dra den upp för trappan eller vika ihop den och ta upp den. Jag har hört att Bugaboo Bee är väldigt lätt att vika ihop, kan göras med endast en hand osv.

Snö har vi ju så sällan här så det skulle inte bli något problem - men jag tycker att bebisen kanske känns lite oskyddad eftersom det inte finns något riktigt inlägg till vagnen?

• mrshope
    Hannathu skrev 2013-01-23 13:10:06 följande:

Bee går att ha från nyfödd med mjuk liggdel.

tycker att det låter som en bra maxbudget - sen kan man ramla på vagnar, låna saker mm men då blir ni i alla fall inte överraskade att det kostar mer än ni tänkt er

Patapum ska tydligen oxå vara ett bra billigare alternativ till Ergon, den kan man ha från start utan en massa specialinlägg mm som krävs till Ergon. Till Manducan behövs inga inlägg heller utan det är inbyggt.
    Tack för ditt svar! Det är så himla svårt och jag har läst hur många recensioner som helst, alla verkar ha olika åsikter såklart. 
  • mrshope

Tack för råden angående Bugaboo Bee

Jag var och kollade lite idag och tycker den *ser* smidigast ut, men det är ju svårt att veta innan man börjar använda den! Men som sagt, vi behöver en som är liten och enkel, haha vissa av vagnarna skulle nästan inte få plats i vår trånga hall! :) Eller komma upp för trappan....den är knappt en meter bred! 

• mrshope

Så kul med namn! Tyvärr har jag och min man inte ALLS samma smak...och han fattar heller inte att vissa namn inte fungerar på svenska (han är engelsk).

Om det blir en tjej så blir det en Alice. Alice Ida Marianne Scratton.
    Om det blir en kille lär vi diskutera i månader...nästa ultraljud är på måndag så då får vi reda på kön.

Jag älskar namnet Edward eller Edwin (engelskt uttal). Men maken hatar dessa namn.
    Han gillar tråkiga namn som Mark (engelskt uttal), och ett jättekonstigt-  Benedict.
    Som sagt, vi har verkligen helt olika smak när det gäller killnamn.  

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~