• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är ditt/dina barn döpta?
  • Plutteli

Nej, tycker det är respektlöst att döpa sitt barn om man inte är troende och eftersom varken jag eller maken är kristna så sket vi i det. Vi hade heller ingen namngivningsfest, för mycket pyssel att få ihop det då våra familjer bor så vitt isär.

• BinaBurner

Jag tror på Gud och är vuxendöpt (inte aktiv i någon församling dock) och jag hade tänkt att min son skulle få göra det valet själv också. Maken är agnostiker så för honom hade det kvittat, men hans mor däremot var väldigt mycket för att vi skulle döpa gossen så då blev det så. Jag avskyr egentligen att döpa pga "traditionen". Det är ju inte det det handlar om, men men.

• nozpa

Döpte dottern pga tradition. Ångrar mig enormt idag. Är inte det minsta troende.. Och knappt hennes far heller. Kommer inte döpa nästa barn.
    Anser att man själv ska välja vad man vill tillhöra. Om det är svenska kyrkan eller någon annan organisation så varsågod.

Synd att jag inte tänkte lite längre med dottern bara.   

• Loriyana

Jag är troende och mitt barn är döpt. Tycker att de som döper sina barn utan att tro på Gud är lögnare. I dopet lovar man nämligen att uppfostra barnet i den kristna tron. Tycker det är hemskt att det finns människor som offrar sin tro för materiella ting såsom "fin tradition" osv. Känns hemskt att folk inte har mer moral idag och att många anser att det är ok att ljuga bara för att få en fin fest och några presenter.

• L1nda

Jag döpte mitt första barn för att jag va ung och tänkte att de är väl något "alla" gör.
    Nu kommer nog lilla syster också bli döpt för att de ska bli lika. 

• Loriyana

Allra värst är dock att präster tillåter det! De verkar tycka att det är viktigare med hög dopstatistik än att folk verkligen är seriösa med dopet. Samma sak gäller konfirmationen. Många präster konfirmerar ungdomar som de VET om inte tror på Gud utan som enbart väljer konfirmationen pga "presenterna". Att konfirmera dessa ungdomar är detsamma som att säga till dem "det är OK att ljuga om man får något materiellt för det".

• Jennie med ie
    Loriyana skrev 2012-10-17 20:20:19 följande:
    Allra värst är dock att präster tillåter det! De verkar tycka att det är viktigare med hög dopstatistik än att folk verkligen är seriösa med dopet. Samma sak gäller konfirmationen. Många präster konfirmerar ungdomar som de VET om inte tror på Gud utan som enbart väljer konfirmationen pga "presenterna". Att konfirmera dessa ungdomar är detsamma som att säga till dem "det är OK att ljuga om man får något materiellt för det".

Tror bestämt att Jesus sade "Låt barnen komma till mig", det är väl bl a därför som kyrkan döper barnen vare sig föräldrarna är troende eller ej...
  • Loriyana
    Jennie med ie skrev 2012-10-17 20:22:54 följande:

Tror bestämt att Jesus sade "Låt barnen komma till mig", det är väl bl a därför som kyrkan döper barnen vare sig föräldrarna är troende eller ej...

Oj, har nog inte läst något i bibeln om att Jesus uppmanade föräldrar att ljuga? Men jag kan ha fel? Hitta gärna det bibelcitatet till mig isåfall :)
  • Loriyana
    Jennie med ie skrev 2012-10-17 20:22:54 följande:

eller du kanske är av åsikten att "ändamålet helgar medlen"?
Svar på tråden Är ditt/dina barn döpta?