• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är ditt/dina barn döpta?
  • lövet2
    ToK skrev 2012-10-17 20:42:04 följande:

Man måste ju inte låta barnet ta alla beslut själv. Men ens egen och högst personliga tro som barnet kommer utveckla under tiden barnet växer upp. En tro är inget som man kan veta innan barnet är mycket större och själv kan bilda sig en uppfattning och egen åsikt. Varför är man då så ego att man tvingar in barnet i kristendomen, helt ovetandes om vad barnet egentligen vill, för att man gjorde så förr i tiden? Allt var inte bättre förr!
    Tvingar in barnen i kristendomen? Våra barn har aldrig känt sig intvingade, utan de har varit rätt nöjda med sina dop.
    För oss har förnamnen varit viktigare ur den synpunkten än vad dopen har varit.
  • Jennie med ie
    lövet2 skrev 2012-10-17 20:39:41 följande:
    Av samma anledning som man beslutar en massa andra saker över huvudet på babyn. Man väljer ett förnamn, som den kanske kommer att hata när den blir större, man klär babyn efter sin egen smak, man bestämmer om och var det ska bli dagis osv.
    Skulle man gå runt och akta sig för att kränka ett spädbarns fria vilja, då skulle man göra det jäkligt svårt för sig - och för barnet ...

Vissa val måste man ju göra åt dem tills de kan välja själva, de måste ha ett namn, de måste ha kläder, de måste ofta ha en förskola, de måste ha mat o s v. Valet dop eller ej, precis som mdlemsskap i fanclubs och politiska partier t ex, kan man däremot skjuta fram helt tills att de kan avgöra själva, så det är ändock viss skillnad.
  • Madeleine Louise
    Loriyana skrev 2012-10-17 20:20:19 följande:
    Allra värst är dock att präster tillåter det! De verkar tycka att det är viktigare med hög dopstatistik än att folk verkligen är seriösa med dopet. Samma sak gäller konfirmationen. Många präster konfirmerar ungdomar som de VET om inte tror på Gud utan som enbart väljer konfirmationen pga "presenterna". Att konfirmera dessa ungdomar är detsamma som att säga till dem "det är OK att ljuga om man får något materiellt för det".
    Vet många som konfirmerat sig för att få presenter och resa.. Men de fann "Gud" under sin konfirmationstid. 
    Jag har pratat med svenska präster som bevittnar detta. Att de låter ungdomar konfirmera sig trots att de ser på ungdomarna att de inte är kristna. Just för att de upptäckt att många "finner sig själv" och upptäcker att de faktiskt ÄR troende i och med konfirmationen. Jag har även diskuterat dop-frågan med ett antal präster och de säger samma sak: Barnet är fokus på dopet. Föräldrarna behöver inte vara kristna, eftersom det är barnet man döper in i den kristna tron. Föräldrarnas religion har inget med barnets religion att göra, och bibeln säger att barnen ska komma till Gud. 
    Njuter av livet i Spanien med sonen Florian!
  • ToK
    lövet2 skrev 2012-10-17 20:44:40 följande:
    Tvingar in barnen i kristendomen? Våra barn har aldrig känt sig intvingade, utan de har varit rätt nöjda med sina dop.
    För oss har förnamnen varit viktigare ur den synpunkten än vad dopen har varit.

Vad menar du med förnamnen? Är du medveten om att namnen inte har någonting alls med dopet att göra?
  • Cornellia

Nej, jag ser det som att dopet är något som man måste besluta om själv.

Vi har inte haft någon sk namngivningscermoni heller, det känns så jäkla fånigt, jag skulle skämmas som fan att bjuda in till något dyligt.

• lövet2
    ToK skrev 2012-10-17 20:54:25 följande:

Vad menar du med förnamnen? Är du medveten om att namnen inte har någonting alls med dopet att göra?
    Självklart. Men ett namn är något barnet får dras med hela livet, skriva under med, kallas vid osv. Ett namn som känns fel för barnet skulle vara en katastrof! Vad är en skvätt vatten på huvudet i jämförelse ...?
  • ToK
    lövet2 skrev 2012-10-17 20:57:01 följande:
    Självklart. Men ett namn är något barnet får dras med hela livet, skriva under med, kallas vid osv. Ett namn som känns fel för barnet skulle vara en katastrof! Vad är en skvätt vatten på huvudet i jämförelse ...?
    Du MÅSTE du ge barnet ett namn, du har inget val. Du har till och med tidspress så det måste göras. Barnet kommer aldrig hinna bli stort nog att vara med och bestämma om namnet. Dock är det ju lätt att skicka in ett litet papper bara och ändra namn.

Att döpas har du absolut ingen tidspress på, du MÅSTE inte döpa barnet. Barnet får välja själv om det tror på gud eller inte och därmed också då eventuellt döpas eller att avstå. 
  • Madeleine Louise

Det verkar som att många anser att man tvingar in barnet i den kristna tron. Det är inte direkt sant.
    Man döper barnet in i den kristna tron, men när barnet blir tillräckligt gammal för att bestämma själv så får ju barnet välja att gå ut ur svenska kyrkan om barnet vill.. Barnet blir inte kränkt av att tillhöra en religion som bebis. Och det är inte förrän konfirmationen som barnet blir "officiellt kristen".

Njuter av livet i Spanien med sonen Florian!
  • Apopan

Hade tanke på att döpa min son ortodoxt då sambon är ortodoxt kristen, men vanligt dop i svenska kyrkan har jag varit helt emot sedan dag ett. Sedan jag var på mitt barns kusins dop så blev jag än mer negativt inställd till det här med att döpa sitt barn om en inte tror på Gud, vilket jag inte gör. Och en namnceremoni känns bara fel, som om jag skulle tigga presenter bara :P... Nej, får ta igen all firande av det lilla livet nu när han fyller 1år snart. Och om det skall bli dop för honom så får det bli på eget bevåg när han är äldre :)

• Jennie med ie
    Madeleine Louise skrev 2012-10-17 20:59:26 följande:
    Det verkar som att många anser att man tvingar in barnet i den kristna tron. Det är inte direkt sant.
    Man döper barnet in i den kristna tron, men när barnet blir tillräckligt gammal för att bestämma själv så får ju barnet välja att gå ut ur svenska kyrkan om barnet vill.. Barnet blir inte kränkt av att tillhöra en religion som bebis. Och det är inte förrän konfirmationen som barnet blir "officiellt kristen".

Man "tvingar" ju barnet in i det religiösa samfundet, men givetvis kan man inte tvinga barnet att tro. Tro kommer liksom från en själv...
    Även om man går ur församlingen senare kan man inte bli odöpt. Därför anser många att det är vettigare att skjuta fram beslutet tills barnet själv kan ta det.
Svar på tråden Är ditt/dina barn döpta?