• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är ditt/dina barn döpta?
  • TantMy

tyvärr så döptes min dotter...det är nu 16 år sedan...
    Hade det varit idag hade jag bestämt sagt nej, men då var jag för feg och hela släkten förväntade sig detta, även pappan..så jag hade nog inte så mycket att välja på. 

• La Lola

Båda två är döpta.
    Pga traditionen.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • lövet2
    Lillis80 skrev 2012-10-17 21:22:39 följande:

Tja, ett dop kan inte göras ogjort till exempel.
    Och ...? Jag tvättar håret massor av gånger på barnen utan att fråga om lov. Vatten på huvudet är vatten på huvudet, och vem bryr sig om det kan göras ogjort?
  • Lillis80
    lövet2 skrev 2012-10-17 21:25:32 följande:
    Och ...? Jag tvättar håret massor av gånger på barnen utan att fråga om lov. Vatten på huvudet är vatten på huvudet, och vem bryr sig om det kan göras ogjort?

Jag bryr mig. Jag är ateist och verkligen mot allt vad religion heter. Jag hade absolut föredragit att inte ha blivit döpt. Sen, om man tycker att ett dop är att jämföra med en hårtvätt så förstår jag absolut varför man inte ser problemet ;)
  • ToK

Vatten på huvudet kan man ju ha, men dop är ju lite mer än så. Ett dop är ju ett dop, inte bara lite random vatten på huvudet.
  • ToK

Om du nu tycker att dop och vatten på huvudet är samma sak, varför gick du inte bara hem och badade ungen? Klappat och klart!
  • Lillis80
    ToK skrev 2012-10-17 21:30:01 följande:
    Om du nu tycker att dop och vatten på huvudet är samma sak, varför gick du inte bara hem och badade ungen? Klappat och klart!

HAHAHAHAHAHA!
  • Utropstecknet
    Vilket hån mot de kristna att endast se dopet "som vatten på huvudet". Jag är född -82 och döptes av tradtion. Mina föräldrar är inte ett dugg kristna så jag förstår inte varför de valde att döpa mig. Dock avstod jag från att konfimeras men jag har aldrig gjort mig omaket att ta mig ur svenska kyrkan och betalar därmed en anselig summa skatt till att bevara kyrkobyggnader bl.a.

Jag önskar att jag aldrig blivit döpt då jag anser att religionstillhörighet är någonting högst privat.
  • hannis

Mitt barn är ej döpt eftersom vi ej är religiösa och vill att han skall få bestämma själv om han vill ingå i något religiöst samfund.

Vi hade en välkomstfest för släkt och vänner i stället.

Svar på tråden Är ditt/dina barn döpta?