• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är ditt/dina barn döpta?
  • ToK
    Loriyana skrev 2012-10-17 20:20:19 följande:
    Allra värst är dock att präster tillåter det! De verkar tycka att det är viktigare med hög dopstatistik än att folk verkligen är seriösa med dopet. Samma sak gäller konfirmationen. Många präster konfirmerar ungdomar som de VET om inte tror på Gud utan som enbart väljer konfirmationen pga "presenterna". Att konfirmera dessa ungdomar är detsamma som att säga till dem "det är OK att ljuga om man får något materiellt för det".
    Tycker också prästerna borde neka.
  • Jennie med ie
    Loriyana skrev 2012-10-17 20:25:17 följande:

Oj, har nog inte läst något i bibeln om att Jesus uppmanade föräldrar att ljuga? Men jag kan ha fel? Hitta gärna det bibelcitatet till mig isåfall :)

Så skrev jag ju inte heller, inte sant?
  • lövet2
    Loriyana skrev 2012-10-17 20:17:16 följande:
    Jag är troende och mitt barn är döpt. Tycker att de som döper sina barn utan att tro på Gud är lögnare. I dopet lovar man nämligen att uppfostra barnet i den kristna tron. Tycker det är hemskt att det finns människor som offrar sin tro för materiella ting såsom "fin tradition" osv. Känns hemskt att folk inte har mer moral idag och att många anser att det är ok att ljuga bara för att få en fin fest och några presenter.
    Allra värst är dock att präster tillåter det! De verkar tycka att det är viktigare med hög dopstatistik än att folk verkligen är seriösa med dopet. Samma sak gäller konfirmationen. Många präster konfirmerar ungdomar som de VET om inte tror på Gud utan som enbart väljer konfirmationen pga "presenterna". Att konfirmera dessa ungdomar är detsamma som att säga till dem "det är OK att ljuga om man får något materiellt för det".
    Nu är det ju så, att du inte personligen sitter på den ultimata Sanningen om den Rätta Tron. Samtliga präster vi varit i kontakt med ang våra barns dop, har sett det som en fin handling av oss att låta döpa barnen. Jag har (haft) 2 troende bröder, som tyckt det varit rätt av oss att döpa. Jag har kristna vänner som uppmuntrat oss. Vad får dig att tro, att just du vet vad din Gud tycker? Obestämd

Och nej, vi känner oss inte som lögnare. Efter samtal med div präster, så tolkar vi vårt löfte som att vi
    1: uppfostrar våra barn efter kristna värderingar
    2. ser till att våra barn lär sig om kristendom
    3. inte aktivt hindrar våra barn om de en dag väljer att bli troende kristna

• Jennie med ie
    Loriyana skrev 2012-10-17 20:26:00 följande:

eller du kanske är av åsikten att "ändamålet helgar medlen"?

Jag tycker att det är fel av föräldrar att välja ceremonier vars innebörd man inte står för.

Men jag förstår också varför kyrkan döper oavsett om föräldrarna tror eller ej.
  • nozpa
    Fast nu är det ju inte prästen som bestämmer vilka som får döpas, konfirmeras eller gifta sig i kyrkan. Dopstatistik? Det handlar om att dom vill ha medlemmar i svenskakyrkan. Innan fick man inte gå med igen om man gått ur. Men detta har dom ändrat på nu. Och som "vår" präst utryckte det, det är endast pga ekonomiska skäl.
    Låter riktigt illa. Jag själv är inte konfirmerad. Mina kloka föräldrar lovade mig lika mkt presenter oavsett om jag konfirmerades eller ej. Skulle jag konfirmeras så skulle det vara pga att jag trodde på det.
    Och nej, det gjorde jag ju inte...

Maken är knappt troende han heller som sagt. Men han är döpt, konfirmerad o hela köret. Samt att han varit lite aktiv i kyrkan. Så pga det och tradiotion (mest ifrån hans sida) så döptes dottern. Jag hade inget emot det då, var helt oviktigt för mig.
    Men hade aldrig gjort det idag.     
  • Echo

Nej. Vi är inte troende så det skulle kännas som hyckleri att genomgå dopceremonin med barnen. Namngivningsfest har vi inte haft heller, vi bor långt ifrån den mesta släkten så det kändes bara bökigt.

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • ToK

Hur kan man som förälder ta ifrån sina barn det egna beslutet om att själva vilja döpa sig eller inte? Hur kan man veta hur en liten bebis kommer känna i framtiden? Om barnet får välja själv kränker man inte heller barnets fria vilja.

• nozpa
    ToK skrev 2012-10-17 20:35:59 följande:
    Hur kan man som förälder ta ifrån sina barn det egna beslutet om att själva vilja döpa sig eller inte? Hur kan man veta hur en liten bebis kommer känna i framtiden? Om barnet får välja själv kränker man inte heller barnets fria vilja.

Håller med.
  • lövet2
    ToK skrev 2012-10-17 20:35:59 följande:
    Av samma anledning som man beslutar en massa andra saker över huvudet på babyn. Man väljer ett förnamn, som den kanske kommer att hata när den blir större, man klär babyn efter sin egen smak, man bestämmer om och var det ska bli dagis osv.
    Skulle man gå runt och akta sig för att kränka ett spädbarns fria vilja, då skulle man göra det jäkligt svårt för sig - och för barnet ...
  • ToK
    lövet2 skrev 2012-10-17 20:39:41 följande:
    Av samma anledning som man beslutar en massa andra saker över huvudet på babyn. Man väljer ett förnamn, som den kanske kommer att hata när den blir större, man klär babyn efter sin egen smak, man bestämmer om och var det ska bli dagis osv.
    Skulle man gå runt och akta sig för att kränka ett spädbarns fria vilja, då skulle man göra det jäkligt svårt för sig - och för barnet ...

Man måste ju inte låta barnet ta alla beslut själv. Men ens egen och högst personliga tro som barnet kommer utveckla under tiden barnet växer upp. En tro är inget som man kan veta innan barnet är mycket större och själv kan bilda sig en uppfattning och egen åsikt. Varför är man då så ego att man tvingar in barnet i kristendomen, helt ovetandes om vad barnet egentligen vill, för att man gjorde så förr i tiden? Allt var inte bättre förr!
Svar på tråden Är ditt/dina barn döpta?