Loriyana skrev 2012-10-17 20:17:16 följande:
Jag är troende och mitt barn är döpt. Tycker att de som döper sina barn utan att tro på Gud är lögnare. I dopet lovar man nämligen att uppfostra barnet i den kristna tron. Tycker det är hemskt att det finns människor som offrar sin tro för materiella ting såsom "fin tradition" osv. Känns hemskt att folk inte har mer moral idag och att många anser att det är ok att ljuga bara för att få en fin fest och några presenter.
Loriyana skrev 2012-10-17 20:20:19 följande:
Allra värst är dock att präster tillåter det! De verkar tycka att det är viktigare med hög dopstatistik än att folk verkligen är seriösa med dopet. Samma sak gäller konfirmationen. Många präster konfirmerar ungdomar som de VET om inte tror på Gud utan som enbart väljer konfirmationen pga "presenterna". Att konfirmera dessa ungdomar är detsamma som att säga till dem "det är OK att ljuga om man får något materiellt för det".
Nu är det ju så, att du inte personligen sitter på den ultimata Sanningen om den Rätta Tron. Samtliga präster vi varit i kontakt med ang våra barns dop, har sett det som en fin handling av oss att låta döpa barnen. Jag har (haft) 2 troende bröder, som tyckt det varit rätt av oss att döpa. Jag har kristna vänner som uppmuntrat oss. Vad får dig att tro, att just du vet vad din Gud tycker?
Och nej, vi känner oss inte som lögnare. Efter samtal med div präster, så tolkar vi vårt löfte som att vi
1: uppfostrar våra barn efter kristna värderingar
2. ser till att våra barn lär sig om kristendom
3. inte aktivt hindrar våra barn om de en dag väljer att bli troende kristna