• Anonym (Oroligmamma)

Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..

Min dotter har tidigare haft ett självskadebeteende där hon svalt massor av tabletter som hon dels tagit hemifrån, men när vi började låsa in våra medciner började hon köpa på apoteket. Nu har jag hittat massor av tommas alvedonaskar i hennes rum, dessa fanns inte där imorse. Hon står inne i duschen just nu, men jag vet att om jag konfronterar henne så blånekar hon bara. Vad ska jag göra? Tvinga in henne till akuten eller?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-19 19:07
    Tack för alla tips! Jag uppskattar de enormt och tar till mig. Jag ska försöka skynda på så hon får hjälpen snabbt.
    Dock så blir det svårare när hon alltid gör som hon gör. T.ex. ikväll så är vi tillbaka i samma runda. Hon ringde och sa att hon inte kommer hem ikväll och ville vara ute och leva sitt liv. Men va sa en 15 åring göra ute hela natten?! Jag vet inte om jag borde ringa polisen? Kan de åka och leta efter henne? Hon är ju trots allt en fara för sig själv..

• Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..
  • Anonym (Bella)

Vad bra att ni åkte in till sjukhuset! Hoppas att dottern fått träffa en bra läkare som verkligen lyssnar och som är lyhörd för det som din dotter inte berättar.
    Jag känner igen min särbos dotter i det du skriver om din dotter. Min "bonusdotter" har också ett självskadebeteende; skär sig i armarna, tar överdoser med tabletter osv. Hon har också kontakt med BUP, sedan många år, men tycker själv inte att det hjälper.
    Självklart gillar de uppmärksamheten, men de fattar inte att de kan få uppmärksamhet för bättre saker. Att de är värda att bli älskade precis som de är.
    Frågan är bara vad man skall göra som förälder när man har ett barn som mår dåligt, för man kan ju inte sluta kämpa.
    Om barnkliniken börjar tröttna, så kanske de borde komma med idéer om hur ni skall få din dotter att må bättre.
    STORA KRAMAR till dig & din dotter!

• EnAnonumius

Någon här sa att det var åldergräns på Apoteket.
    Det stämmer INTE.

Apoteket har inte åldersgräns på receptfria läkemedel, då personalen som jobbar på Apotek måste var utbildade.

Den enda åldergränsen som faktiskt finna på Apoteket är läkemedlen som innehåller Nikotin. Dock i Genegäld så har alla ställen 18årsgräns på nikotinprodukter oavsett om det är för att bli av med nikotinberonde eller eller mata sitt nikotin (miss)bruk med.

På typ tappar, livsmedelsaffärer, etc etc har 18årsgräns då det är icke utbildad personal som säljer.

Det finns ju ingen lätt lösning på detta. Mer än mamman kan be om hjälp från Apoteket/Apotelken genom att lägga bild på hennes dotter och höra om personalen kan hjälpa henne att hinrda tösen från att handla.

Källa som styrker om att det saknas åldersgräns på Apotek:
    www.dagensapotek.se/lakemedel/dalig-koll-pa-aldersgrans/

Jag är kvinna, älskar att tänker logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • Fröken reserverad
    EnAnonumius skrev 2012-10-18 12:13:37 följande:
    Någon här sa att det var åldergräns på Apoteket.

Det stämmer INTE.

Apoteket har inte åldersgräns på receptfria läkemedel, då personalen som jobbar på Apotek måste var utbildade.

Den enda åldergränsen som faktiskt finna på Apoteket är läkemedlen som innehåller Nikotin. Dock i Genegäld så har alla ställen 18årsgräns på nikotinprodukter oavsett om det är för att bli av med nikotinberonde eller eller mata sitt nikotin (miss)bruk med.

På typ tappar, livsmedelsaffärer, etc etc har 18årsgräns då det är icke utbildad personal som säljer.

Det finns ju ingen lätt lösning på detta. Mer än mamman kan be om hjälp från Apoteket/Apotelken genom att lägga bild på hennes dotter och höra om personalen kan hjälpa henne att hinrda tösen från att handla.

Källa som styrker om att det saknas åldersgräns på Apotek:

www.dagensapotek.se/lakemedel/dalig-koll-pa-aldersgrans/

Det var nog jag som trodde det. Tycker att apoteket borde införa åldersgräns. Det hjälper väl inte att vara utbildad.för att sälja farligheter till barn. Tabletter är ju farligare än sprit.. i vissa fall.
  • Anonym (Jurist)
    Tjenixen skrev 2012-10-18 00:21:10 följande:
    polisen kan genom spårning av ip adress och hjälp av moderator /admin /guider få reda på vart personen finns..

Snälla du! Sluta skriv sånt trams som att polisen skulle söka upp TS. Jag är verksam jurist och jag skulle först och främst vilja fråga dig vad TS gjort som är olagligt? För det andra börjar inte polisen spåra IP-adresser för att det någonstans i landet finns en flicka som tagit en överdos på Alvedon, framförallt inte då flickan är i det tillståndet hon är nu. Tror du man spårar upp en anonym internetanvändare på grund utav att någon själv möjligtvis ådragit sig framtida leverskador? På vilka grunder baserar du detta? För nej, ingen polis har sagt till dig i telefonen att de ska spåra TS. Det skulle nämligen vara helt utanför de arbetsuppgifter som polismyndigheten utför.
  • puss

Varför stoppar folk i sig så mycket Alvedon?
    Vad är meningen med det? Det är ju farligt.

• lyckligtjej

Du dör inte av 20 Alvedon man dör av ev leverskador i efterhand

• puss

Låter ju superkorkat.
    Varför vill man ha leverskador? Eller blir man påtänd eller nåt?

• Fröken reserverad
    Anonym (Jurist) skrev 2012-10-18 12:29:34 följande:
    Snälla du! Sluta skriv sånt trams som att polisen skulle söka upp TS. Jag är verksam jurist och jag skulle först och främst vilja fråga dig vad TS gjort som är olagligt? För det andra börjar inte polisen spåra IP-adresser för att det någonstans i landet finns en flicka som tagit en överdos på Alvedon, framförallt inte då flickan är i det tillståndet hon är nu. Tror du man spårar upp en anonym internetanvändare på grund utav att någon själv möjligtvis ådragit sig framtida leverskador? På vilka grunder baserar du detta? För nej, ingen polis har sagt till dig i telefonen att de ska spåra TS. Det skulle nämligen vara helt utanför de arbetsuppgifter som polismyndigheten utför.

Om någon framför ett självmordshot och någon anmäler till polisen så kollar de upp det hela. Det ingår i deras arbetsuppgifter har jag för mig. De har hjälpt mig hjälpa vid hot om självmord iaf.

Så är det ju dock inte i det här fallet.
  • EnAnonumius
    Fröken reserverad skrev 2012-10-18 12:21:54 följande:

Det var nog jag som trodde det. Tycker att apoteket borde införa åldersgräns. Det hjälper väl inte att vara utbildad.för att sälja farligheter till barn. Tabletter är ju farligare än sprit.. i vissa fall.
    Jag kan faktiskt hålla med dig.
    Jag tycker ju detta då man skall ha ansvar som förälder för sina barn fram till de är 18år. Då borde ju man kunna ge lite hjälpmedel till föräldrarna som att 18årsgräns för b.la receptfria mediciner. I synnerhet när det finns receptfria mediciner som kan vara dödliga vid överdosering. 

Jag själv har kraftiga problem med huvudvärk och läkarna vill inte ge mig receptbelagda värktabletter, men de har sagt att jag kan ta 2 Paracetamol  (Alvedon/Panodil/Etc) och 1Acetylsalicylsyra (Aspirin/Magnesyl etc). Jag försöker så gott det går atrt hålla mig under "dagsdosen" dock så aldrig att jag överskrider dagsdosen då jag är rädd om min lever.

OT

Detta med alkohol tycker jag är lustigt. Man får lov att deklarera som artonåring och man får lov att rösta som artonåring, ta körkort som artonåring, men man får inte ta ansvar för sitt fylla som artonåring fast de flesta spyr upp alkoholen innan de når "dödlig dos" av alkohol.
    Plus att alkoholen är dyrare i "dödlig mängd" än dödlig mängd paracetamol.
    Får inte riktigt ihop logiken här hur de tänker att det skall vara grönt ljus för att sälja paracetamol i dödlig dos lättvindigt men alkohol är det bom stopp. Obestämd

Men som sagt lite OT.

Jag är kvinna, älskar att tänker logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • Azi
    lyckligtjej skrev 2012-10-18 12:33:50 följande:
    Du dör inte av 20 Alvedon man dör av ev leverskador i efterhand
    Menar du allvar? Man dör inte av att bli skjuten i huvudet heller, man dör av hjärnskadorna som uppstår efter att kulan tagit sig igenom.
    Eftersom det är Alvedonen som orsakar den akuta leversvikten som man dör av är det givetvis Alvedonen som är grundorsaken till att man dör.
    ~*rabiat*~
Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..