• Anonym (Oroligmamma)

Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..

Min dotter har tidigare haft ett självskadebeteende där hon svalt massor av tabletter som hon dels tagit hemifrån, men när vi började låsa in våra medciner började hon köpa på apoteket. Nu har jag hittat massor av tommas alvedonaskar i hennes rum, dessa fanns inte där imorse. Hon står inne i duschen just nu, men jag vet att om jag konfronterar henne så blånekar hon bara. Vad ska jag göra? Tvinga in henne till akuten eller?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-19 19:07
    Tack för alla tips! Jag uppskattar de enormt och tar till mig. Jag ska försöka skynda på så hon får hjälpen snabbt.
    Dock så blir det svårare när hon alltid gör som hon gör. T.ex. ikväll så är vi tillbaka i samma runda. Hon ringde och sa att hon inte kommer hem ikväll och ville vara ute och leva sitt liv. Men va sa en 15 åring göra ute hela natten?! Jag vet inte om jag borde ringa polisen? Kan de åka och leta efter henne? Hon är ju trots allt en fara för sig själv..

• Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..
  • Sixxty
    lyckligtjej skrev 2012-10-18 12:59:00 följande:
    Det tar minst ett dygn innan leverskador börjar visa sig o det är långdragen tid innan du dör av det !
    Men då länge ni inte läser vad jag skriver o bara tolkar detta på erat sätt så är det ingen idé att jag svarar !
    Jag är nöjd med mitt möte idag o att jag fått bekräftat att jag inte gjorde fel av en överläkare !
    Där har du problemet. Det tar tid innan leverskadorna ger symtom och då kan det vara för sent eftersom leverskadan då redan är ett faktum. Hinner man påbörja behandling innan läkemedlet absorberats har man en mycket bättre chans.
    Du skriver att det krävs 300 g för att vara dödligt och att det inte är någon brådska. Dessutom att Alvedon innehåller ett lugnande ämne. Allt felaktigt och då får du räkna med att bli ifrågasatt särskilt när du skriver till en person som misstänker att dottern tagit en överdos.

Menar du något annat än det du skriver låt då bli att skriva.
  • Fröken reserverad
    Det tar minst ett dygn innan leverskador börjar visa sig o det är långdragen tid innan du dör av det !
    Men då länge ni inte läser vad jag skriver o bara tolkar detta på erat sätt så är det ingen idé att jag svarar !
    Jag är nöjd med mitt möte idag o att jag fått bekräftat att jag inte gjorde fel av en överläkare !
    Ja, men är det inte bra då att komma in innan levern sviktar? Tiden mellan man tagit tabletterna och innan de börjat skada levern är ju jätteviktig.
  • Guld Nougat

Lykligtjej, vad har du för medicinsk utbildning? Vart har du gått i skola? Vart har du lärt dig det du skrivit om alvedon?

• Tjenixen

Asså skaffa en hjärna och lyssna och läs vad vi skriver..

Vi har inte skrivit och du får gärna citera där vi skrivit attman dör direkt av en överdos av alvedon.

Vi har skrivit att man måste in direkt till sjukan om man överdosserat för det tar ett tag innan det visar sig och då är det oftast för sent och man är utom räddning.

Det vi reagerat mot dig är att du ger felaktiga råd i en akut situation.

att det inte var någon fara och hon kunde av vakta efter 5 paket värktabletter i diverse form.
    För någon som jobbar inom vården så är dina råd absurda och så felaktiga att det är skrämmande att du påstår att du jobbar inom vården och akuten dessutom.

Om du jobbar inom vården läs på om ditt yrke och läs på om mediciner för du är en samhällsfara om det stämmer.            
  • Tjenixen
    Guld Nougat skrev 2012-10-18 13:06:11 följande:
    Lykligtjej, vad har du för medicinsk utbildning? Vart har du gått i skola? Vart har du lärt dig det du skrivit om alvedon?
    Jag undrar detta med då hon påstår att hon jobbar inom akuten..
  • MLB
    Anonym (Akutsyrra) skrev 2012-10-18 08:41:24 följande:
    Ts: Vad skönt att du tog tag i saken och åkte in. Hur gick det?

Lyckligtjej: För att bevisa dina djupa kunskaper i detta ämnet så skulle jag vilja veta följande: Inom hur många timmar efter intag av paracetamol är det av vikt att magsköljas och få aktivt kol? Vet du vad man ger som motgift till paracetamol och hur länge man kan vänta med att ge det innan det är försent?

Jag vet det och skulle ha önskat att du också visste det för då skulle du inte ha gett så märkliga råd i tråden.
    Och de här frågorna har förblivit obesvarade, likaså min fråga om var uppmaningen att ringa efter hjälp är.
  • Guld Nougat

Och då måste man har utbildning... Fast det är klart man kan ju jobba som städare på akuten utan utbildning...

• Tjenixen
    MLB skrev 2012-10-18 13:13:03 följande:
    Och de här frågorna har förblivit obesvarade, likaså min fråga om var uppmaningen att ringa efter hjälp är.
    Jo när man jobbat på akuten så vet man dom svaren.. vare sig man är skk / uska eller läkare..
  • Anonym (Jurist)
    Tjenixen skrev 2012-10-17 23:55:44 följande:
    Jag hoppas verkligen det.. Pratade just med polisen om detta så skulle inte bli förvånad om dom tar kontakt med dig innom snar framtid..

Jag skrev ett inlägg angående detta påstående, vill du bemöta det? Vore mycket intressant.
  • Guld Nougat

Lyckligtjej jobbar säkert på akuten men inte som varken usk, ssk eller läkare. Utan förmodligen som städare.

Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..