• Anonym (Oroligmamma)

Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..

Min dotter har tidigare haft ett självskadebeteende där hon svalt massor av tabletter som hon dels tagit hemifrån, men när vi började låsa in våra medciner började hon köpa på apoteket. Nu har jag hittat massor av tommas alvedonaskar i hennes rum, dessa fanns inte där imorse. Hon står inne i duschen just nu, men jag vet att om jag konfronterar henne så blånekar hon bara. Vad ska jag göra? Tvinga in henne till akuten eller?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-19 19:07
    Tack för alla tips! Jag uppskattar de enormt och tar till mig. Jag ska försöka skynda på så hon får hjälpen snabbt.
    Dock så blir det svårare när hon alltid gör som hon gör. T.ex. ikväll så är vi tillbaka i samma runda. Hon ringde och sa att hon inte kommer hem ikväll och ville vara ute och leva sitt liv. Men va sa en 15 åring göra ute hela natten?! Jag vet inte om jag borde ringa polisen? Kan de åka och leta efter henne? Hon är ju trots allt en fara för sig själv..

• Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..
  • Mylla
    Anonym (Akutsyrra) skrev 2012-10-18 08:41:24 följande:
    Ts: Vad skönt att du tog tag i saken och åkte in. Hur gick det?

Lyckligtjej: För att bevisa dina djupa kunskaper i detta ämnet så skulle jag vilja veta följande: Inom hur många timmar efter intag av paracetamol är det av vikt att magsköljas och få aktivt kol? Vet du vad man ger som motgift till paracetamol och hur länge man kan vänta med att ge det innan det är försent?

Jag vet det och skulle ha önskat att du också visste det för då skulle du inte ha gett så märkliga råd i tråden.

Eller hur. 
    Vi brukar se människor dö av leversvikt där jag jobbar. Det är inte vackert. Det är inte så roligt att leva med en dålig lever heller.
  • MLB

Och om din dotter vill ha någon att prata med får hon gärna ta kontakt med mig.

• Anonym (syns inte)

Det "syns inte" och märks inte från början om man fått exempelvis allvarliga leverskador av en överdos alvedon.

När det väl märks kan det vara för sent.

En vän till mig svalde för många år sen 25 alvedon. Hon kom hem till mig kanske en timme senare och ville ha hjälp och tillsammans ringde vi ambulans. Det märktes inte ett dugg på henne då, men ambulansen kom och hon blev magpumpad och det var tevksamt om hon hade överlevt annars.

• mzmaa

Herre minje vilken k.äppis det finns i tråden... Skulle inte vilja träffa på dig på sjukhuset!

• EnAnonumius
    lyckligtjej skrev 2012-10-18 09:42:46 följande:
    Läs vad jag skrivit ! Sluta dra egna slutsatser ! Nu räcker det !!
    Det är det folk har gjort.. Och DU din trovärdighet försvann helt när du hävdade att man ger Alvedon som lugnande..
    Jag är kvinna, älskar att tänker logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • helenen

Nej, givetvis trillar man inte ihop och tvärdör knall och fall utan minsta förvarning bara minuterna efter man tagit tabletterna, det vill väl ingen påstå heller? Däremot är det ganska bråttom att komma in till sjukhuset och bli magpumpad eller få i sig kol innan kroppen hunnit ta upp alltför mycket av den verksamma substansen. Det är därför en massa människor i tråden har påtalat att TS bör få in dottern till sjukhuset snarast, det borde man begripa om man nu jobbar inom akutvården.

• Anonym (SSK)
    lyckligtjej skrev 2012-10-17 23:11:06 följande:
    Hon kan ha haft dom länge tagit några ibland hon kan ha spolat ner dom , det är även ett lugnande ämne i Alvedon o tar man 20 st så blir man slö o trött o det märker man , o nä du dör inte av 20 Alvedon om du inte blandar med typ alkohol då finns viss risk !
    Asså jag hoppas inte du jobbar inom sjukvården. Den skola du gått i borde bommas igen......
  • Lilla i

Är lite fascinerad över att Sverige som har så strikta regler för vad barn/unga får köpa när det gäller tex nikotin tillåter att de kan köpa Alvedon och dylikt helt fritt när man vet att det kan ge sådana skador som det faktiskt ger.

• lyckligtjej

Det är just att nån skrev att hon kunde dö när som helst mm som jag reagerade på men folk drar dina egna slutsatser, att hon tagit dom att hon är död på toaletten mm ! Har precis suttit på möte med min chef o visat detta o tänkte att jag inte fått lära mig rätt men handlanden är korrekt av TS o det jag skrev fattade han på det sätt jag menade ! Lämnar denna tråden o detta forum idag då jag insett att det är ren o skär mobbing här ! Tack för att ni fick mig att må dåligt o tack till chefen som fick mig att må skapligt igen !

• dollface85

Jag googlade och hittade inget om att alvedon har lugnande effekt. Men bra att ts åkt in nu. Fattar bara inte vad de skulle väktare till. Har dottern varit våldsam förr?

Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..