• Anonym (Oroligmamma)

Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..

Min dotter har tidigare haft ett självskadebeteende där hon svalt massor av tabletter som hon dels tagit hemifrån, men när vi började låsa in våra medciner började hon köpa på apoteket. Nu har jag hittat massor av tommas alvedonaskar i hennes rum, dessa fanns inte där imorse. Hon står inne i duschen just nu, men jag vet att om jag konfronterar henne så blånekar hon bara. Vad ska jag göra? Tvinga in henne till akuten eller?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-19 19:07
    Tack för alla tips! Jag uppskattar de enormt och tar till mig. Jag ska försöka skynda på så hon får hjälpen snabbt.
    Dock så blir det svårare när hon alltid gör som hon gör. T.ex. ikväll så är vi tillbaka i samma runda. Hon ringde och sa att hon inte kommer hem ikväll och ville vara ute och leva sitt liv. Men va sa en 15 åring göra ute hela natten?! Jag vet inte om jag borde ringa polisen? Kan de åka och leta efter henne? Hon är ju trots allt en fara för sig själv..

• Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..
  • lyckligtjej

Varningssingnal så mamma ska reagera ? Hon kan ha haft dom på sitt rum sen tidigare ? Hon kan ha gömt tabletterna ? Spolat ner dom ? Mamman har varit med förr o tog det lugnt vilket är det bästa , o mamman känner sin dotter !

• Pallas
    Pallas skrev 2012-10-18 00:52:58 följande:
    Vet inte om din dotter har konto här på FL, men säg att om hon vill prata med någon som haft det likadant som tonårig, så är hon välkommen att kontakta mig. Ett PM funkar, hon kanske kan använda ditt konto? Eller så skapar ni ett tillsammans som hon kan använda anonymt.
    Jag har varit sjuk sedan sexårsåldern och har gått igenom de flesta faser man kan gå igenom som deprimerad. En fråga till dig TS, har ni bipolär sjukdom i släkten?
  • mamita64
    lyckligtjej skrev 2012-10-18 00:43:37 följande:
    I tråden finns inlägg där det skrivs ring nu innan hon dör o liknande o det är det jag hakade upp mig på , skador på sikt har jag aldrig pratat om ! O alkohol o Alvedon har jag sagt tidigare att är livsfarligt ihop i stor mängd

Bör ej kombineras med andra smärtstillande läkemedel som innehåller paracetamol (t ex kombinationsläkemedel). Högre doser än de rekommenderade medför risk för mycket allvarlig leverskada. Kliniska tecken på leverskadan debuterar i regel först efter ett par dygn och kulminerar i regel efter 4-6 dygn. Antidot bör ges så tidigt som möjligt. Se även under 4.9 Överdosering.

Kan du bli övertygad nu då om att det är bråttom med behandling?

Graviditet  (Läs mer om graviditet)

Kategori A.

Inga kända risker vid användning under graviditet.

Amning  (Läs mer om amning)

Grupp II.

Paracetamol passerar över i modersmjölk, men risk för påverkan på barnet synes osannolik med terapeutiska doser.

Trafik  (Läs mer om trafik)

Vid behandling med Alvedon påverkas inte reaktionsförmågan.

Biverkningar  (Läs mer om biverkningar)

I nedanstående tabell är biverkningarna listade efter klassificering och frekvens.

Sällsynta
    (1/1000 - 1/10000)

Njurar och urinvägar: Kreatininstegring

Hud och subkutan vävnad: Exantem, urtikaria, angioödem

Immunsystemet: Allergisk reaktion

Lever och gallvägar: Leverskada

Leverskada vid användning av paracetamol har uppträtt i samband med alkoholmissbruk. Vid långtidsanvändning kan risken för njurskador inte helt uteslutas.

Överdosering  (Läs mer om överdosering)

Vid överdosering kan konjugationsförmågan i levern mättas, varefter en större andel av dosen metaboliseras oxidativt. Om glutationdepåerna töms, vidtar irreversibel bindning av den reaktiva intermediärmetaboliten till levermakromolekyler. Det är därför av största betydelse att antidotbehandling sätts in så tidigt som möjligt om leverskada efter toxiska doser skall kunna förhindras respektive begränsas. Initialt efter intaget och under de första dygnen förekommer eventuellt buksmärtor, illamående och kräkningar. Kliniska symtom på leverskada manifesterar sig i regel först efter ett par dygn och kulminerar i regel efter 4-6 dygn. Njurskada kan förekomma. Pankreatit och toxisk myokardskada med arytmier och hjärtsvikt har rapporterats.

Här står faktiskt att njurskada kan förekomma, så jag hade fel förut. Jag har bara hört om leverskdor

Toxicitet: 5 g under 24 timmar till 3 1/2 åring, 15-20 g till vuxna, 10 g till alkoholist gav letal intoxikation. Toxisk dos till barn och vuxna i regel >140 mg/kg. Svält, dehydrering, medicinering med enzyminducerande substanser, såsom vissa antiepileptika (fenytoin, fenobarbital, karbamazepin), rifampicin och johannesört (hypericum) samt kronisk hög alkoholkonsumtion är riskfaktorer och redan ringa överdosering kan då ge uttalad leverskada. Även subakut ”terapeutisk” överdosering har lett till allvarlig intoxikation med doser varierande från 6 g/dygn under en vecka, 20 g under 2-3 dygn etc.

Behandling: Noggrann uppföljning av lever- och njurfunktion, koagulationsstatus, vätske- och elektrolytstatus. Acetylcystein är antidot och behandling med acetylcystein påbörjad inom

8-10 timmar ger fullständigt skydd mot leverskada, därefter avtar effekten. Acetylcystein kan dock ge visst skydd även efter 10 timmar men då ges en förlängd behandling. Acetylcystein reducerar också mortaliteten vid manifest paracetamolinducerad leversvikt. Lever- och njursviktsterapi blir ofta aktuell i de fall tidsfristen för effektiv antidotbehandling löpt ut och toxiska koncentrationer föreligger. Hemoperfusion kan under speciella förhållanden vara indicerad. I extrema fall kan levertransplantation bli aktuell.

Se överdoseringskapitlet, Överdoseringskapitlet i FASS, på Fass.se.

Paracetamol 500 mg

Tablettkärna: Majsstärkelse, pregelatiniserad stärkelse (majs), povidon, kaliumsorbat, talk, stearinsyra.

Filmdragering: Hypromellos, triacetin  Något av dessa ämnen du anser vara lugnande då eller, Lycklig tjej?

• Pallas

Din dotter behöver få veta dels att hon inte är ensam om att må så här (det är ju det man oftast tror när man mår så här som ung) och dels att det oftast går att hitta ljusglimtar i livet. För min del var det psykofarmaka som var räddningen, i kombination med tidigare års terapi.

Försök få henne att sträcka ut en hand! Du, som förälder, och jag, som medsyster, finns här! Hon är inte ensam! Det finns bot! 

• EnAnonumius
    lyckligtjej skrev 2012-10-18 00:31:48 följande:
    Jösses , ni vet inte vad ni pratar om !
    Det gör fan inte du heller.

Eller tror du på fullt allvar min neurolog direkt ljög för mig när han sa att det är individuellt hur man tål ett läkemedel och de doser som rekommenderas på askar är vad de FLESTA klara av utan större problem om man är "frisk i övrigt". Vissa kan få leverskador redan vid lägre doser än de rekommenderande bverättade han för mig med.
    Men men klart enligt DIG, Fröken Sjävutnämnd Expert, så sitter väl neurologen och ljuger för mig.

Och att sitta och hävda att alvedon ges som lugnande säger ju bara en hel del om att du knappast är utbildad och jobbar på akuten. Inte ett enda jävla ämne som finns i Alvedon har lugnande effekt.
    Däremot så blir man av med smärtan, som i sig kan försätta kroppen i stress, så självklart blir ju bieffekten lugnade med när kroppen blir av med smärtan som är det som skapar stressmoment i kroppen. 

Dina inlägg och ditt sätt att svara på genom b.l.a "googla så ser ni själva...." säger knappast att du är någon utbildad sköterska.

Man kan ju undra om du har googlat själv och läser träffarna HÖGST selektivt för att desperat försöka framställa dig som duktig och utbildad. Det är mer troligt än att du skulle faktisk vara utbildad.
    Dock så gör du ett pissdåligt jobb att övertyga massan i denna tråden om att du skulle ha jobbat på akuten eller överhuvudtaget jobbat inom sjukvården alls.

Jag är kvinna, älskar att tänker logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • Tjenixen
    lyckligtjej skrev 2012-10-18 00:39:42 följande:
    Inte direkt dödligt har jag sagt ! Vissa här hävdar att hon dör om nån minut av det !

Vilka har hävdat det? Du vet ju itne ens vad vi skrivit i tråden.. Vi har hela tiden skrivit att det är akut att hon kommer in ifall hon tagit medicinen och behöver pumpas då skadorna syns inte förrens flera dagar senare och då är det i regel för sent..  Du däremot snackade en massa goja och inte vet vad du pratar om..
  • EnAnonumius

Hittar man 4 tomma askar och har en dotter/son med självskadebeteende så skulle ju jag släpat ungen till läkaren oavsett "hur trött personalen" är på henne/honom.

Nu skall vi se här
    En ask Alvedon innehåller 20 tabletter.
    20 tabletter á 0,500mg st ger 10g Paracetamol asken.

4 askar innehåller således 80 tabletter
    80 tabletter á 0,500mg ger 40g

Dagsdosen som rekommenderas är MAX 8 tabletter dygnet, d.v.s 4g

Och "Ser inte påverkad ut" naej det finns inga garantier på att man inte gör detta av värktabletter.
    Då paracetamol är ingen drog som kan påverka det centrala nervsystemet.

Jag är kvinna, älskar att tänker logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • MikNis
    lyckligtjej skrev 2012-10-18 00:43:37 följande:
    I tråden finns inlägg där det skrivs ring nu innan hon dör o liknande o det är det jag hakade upp mig på , skador på sikt har jag aldrig pratat om ! O alkohol o Alvedon har jag sagt tidigare att är livsfarligt ihop i stor mängd
    Död pga paracetamol förgiftning är ett utdraget förlopp.

• Tom Araya
    Anonym (Oroligmamma) skrev 2012-10-17 22:36:25 följande:
    Men hur fan ska jag kunna få upp dörren?!?
    Det verktyg eller nyckel som krävs för att öppna toalett-/badrumsdörr utifrån kan köpas på varenda järnhandel och SKALL FINNAS I VARJE HEM!
    Vissa går att lirka upp med annat verktyg som en tång, bred skruvmejsel eller kniv med trubbig spets.
  • Tom Araya
    Anonym (Oroligmamma) skrev 2012-10-17 22:33:29 följande:
    Hon vägar öppna dörren!! Hon bara skriker att jag borde gå och dö och att hon hatar allting.

Vill inte blanda in polis och ambulans eftersom jag inte är helt säker på om hon tagit de.. sen så kan det bli för mkt för ´henne med polis inblandat.  
    Vad du vill eller vad som kan "bli för mycket för henne" är helt ointressant i detta läge.
    AGERA!
Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..