lyckligtjej skrev 2012-10-18 00:43:37 följande:
I tråden finns inlägg där det skrivs ring nu innan hon dör o liknande o det är det jag hakade upp mig på , skador på sikt har jag aldrig pratat om ! O alkohol o Alvedon har jag sagt tidigare att är livsfarligt ihop i stor mängd
Bör ej kombineras med andra smärtstillande läkemedel som innehåller paracetamol (t ex kombinationsläkemedel). Högre doser än de rekommenderade medför risk för mycket allvarlig leverskada. Kliniska tecken på leverskadan debuterar i regel först efter ett par dygn och kulminerar i regel efter 4-6 dygn. Antidot bör ges så tidigt som möjligt. Se även under 4.9 Överdosering.
Kan du bli övertygad nu då om att det är bråttom med behandling?
Graviditet (Läs mer om graviditet) Kategori A.
Inga kända risker vid användning under graviditet.
Amning (Läs mer om amning) Grupp II.
Paracetamol passerar över i modersmjölk, men risk för påverkan på barnet synes osannolik med terapeutiska doser.
Trafik (Läs mer om trafik) Vid behandling med Alvedon påverkas inte reaktionsförmågan.
Biverkningar (Läs mer om biverkningar) I nedanstående tabell är biverkningarna listade efter klassificering och frekvens.
Sällsynta
(1/1000 - 1/10000)
Njurar och urinvägar: Kreatininstegring
Hud och subkutan vävnad: Exantem, urtikaria, angioödem
Immunsystemet: Allergisk reaktion
Lever och gallvägar: Leverskada
Leverskada vid användning av paracetamol har uppträtt i samband med alkoholmissbruk. Vid långtidsanvändning kan risken för njurskador inte helt uteslutas.
Överdosering (Läs mer om överdosering) Vid överdosering kan konjugationsförmågan i levern mättas, varefter en större andel av dosen metaboliseras oxidativt. Om glutationdepåerna töms, vidtar irreversibel bindning av den reaktiva intermediärmetaboliten till levermakromolekyler. Det är därför av största betydelse att antidotbehandling sätts in så tidigt som möjligt om leverskada efter toxiska doser skall kunna förhindras respektive begränsas. Initialt efter intaget och under de första dygnen förekommer eventuellt buksmärtor, illamående och kräkningar. Kliniska symtom på leverskada manifesterar sig i regel först efter ett par dygn och kulminerar i regel efter 4-6 dygn. Njurskada kan förekomma. Pankreatit och toxisk myokardskada med arytmier och hjärtsvikt har rapporterats.
Här står faktiskt att njurskada kan förekomma, så jag hade fel förut. Jag har bara hört om leverskdor
Toxicitet: 5 g under 24 timmar till 3 1/2 åring, 15-20 g till vuxna, 10 g till alkoholist gav letal intoxikation. Toxisk dos till barn och vuxna i regel >140 mg/kg. Svält, dehydrering, medicinering med enzyminducerande substanser, såsom vissa antiepileptika (fenytoin, fenobarbital, karbamazepin), rifampicin och johannesört (hypericum) samt kronisk hög alkoholkonsumtion är riskfaktorer och redan ringa överdosering kan då ge uttalad leverskada. Även subakut ”terapeutisk” överdosering har lett till allvarlig intoxikation med doser varierande från 6 g/dygn under en vecka, 20 g under 2-3 dygn etc.
Behandling: Noggrann uppföljning av lever- och njurfunktion, koagulationsstatus, vätske- och elektrolytstatus. Acetylcystein är antidot och behandling med acetylcystein påbörjad inom
8-10 timmar ger fullständigt skydd mot leverskada, därefter avtar effekten. Acetylcystein kan dock ge visst skydd även efter 10 timmar men då ges en förlängd behandling. Acetylcystein reducerar också mortaliteten vid manifest paracetamolinducerad leversvikt. Lever- och njursviktsterapi blir ofta aktuell i de fall tidsfristen för effektiv antidotbehandling löpt ut och toxiska koncentrationer föreligger. Hemoperfusion kan under speciella förhållanden vara indicerad. I extrema fall kan levertransplantation bli aktuell.
Se överdoseringskapitlet,
, på Fass.se.
Paracetamol 500 mg
Tablettkärna: Majsstärkelse, pregelatiniserad stärkelse (majs), povidon, kaliumsorbat, talk, stearinsyra.
Filmdragering: Hypromellos, triacetin Något av dessa ämnen du anser vara lugnande då eller, Lycklig tjej?