• Anonym (Oroligmamma)

Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..

Min dotter har tidigare haft ett självskadebeteende där hon svalt massor av tabletter som hon dels tagit hemifrån, men när vi började låsa in våra medciner började hon köpa på apoteket. Nu har jag hittat massor av tommas alvedonaskar i hennes rum, dessa fanns inte där imorse. Hon står inne i duschen just nu, men jag vet att om jag konfronterar henne så blånekar hon bara. Vad ska jag göra? Tvinga in henne till akuten eller?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-19 19:07
    Tack för alla tips! Jag uppskattar de enormt och tar till mig. Jag ska försöka skynda på så hon får hjälpen snabbt.
    Dock så blir det svårare när hon alltid gör som hon gör. T.ex. ikväll så är vi tillbaka i samma runda. Hon ringde och sa att hon inte kommer hem ikväll och ville vara ute och leva sitt liv. Men va sa en 15 åring göra ute hela natten?! Jag vet inte om jag borde ringa polisen? Kan de åka och leta efter henne? Hon är ju trots allt en fara för sig själv..

• Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..
  • Sixxty
    lyckligtjej skrev 2012-10-18 12:33:50 följande:
    Du dör inte av 20 Alvedon man dör av ev leverskador i efterhand
    Kan du inte bara inse att du gav livsfarliga "råd". 20 Alvedon kan vara livsfarligt eftersom det orsakar irreversibla leverskador. Att du vänder på argumenten ändrar inte på det faktumet eftersom det är paracetamolen som orsakar leverskadorna.
  • Bysan

Läs vad du skriver.Obestämd
  • Anonym (Liv eller död?!)

Min lillasyster har varit/är i samma sits som din dotter. Att hon inte blivit intagen på ungdomspsyk är skandal. Efter tio självmordsförsök ska det absolut inte spela någon roll vad varelse hon eller någon annan utomstående säger. Hon behöver akuthjälp och det är nu! Du hjälper henne inte genom att skydda hennes självskadebeteende utan snarare gör det värre, du visar henne att detta är något man ska hymla med och gömma. Hon behöver med all säkerhet sin mamma nu men du behöver tänka på hennes fortsatta liv för det kan inte ligga i hennes händer just nu. Hon är instabil och behöver vård, det kan vara din enda chans att få ha din dotter kvar i livet.

Detta är långt ifrån enkelt, tro mig jag VET. Men just nu måste alla andra faktorer läggas åt sidan för nu handlar de om hennes liv.

• EvelinasSyster
    Och varför fick man leverskadorna om man inte fick dom av de 20 alvedonen man stoppade i sig då? Seriöst, läs vad du skriver. Jobbar du inom sjukvården är det ju skamligt.
  • Guld Nougat

men nej, alvedon har inte någon lugnande effekt i sig! en av bieffekterna är att man känner sig lugnare eftersom man fått bort smärtat! ska det vara så jävla svårt att fatta?!

• Anonym (Jurist)
    Fröken reserverad skrev 2012-10-18 12:36:58 följande:
    Om någon framför ett självmordshot och någon anmäler till polisen så kollar de upp det hela. Det ingår i deras arbetsuppgifter har jag för mig. De har hjälpt mig hjälpa vid hot om självmord iaf. Så är det ju dock inte i det här fallet.

Absolut gör de det, men inte i så extrema fall som detta. När någon är såpass dålig att det kan vara tal om självmord är i de flesta fall psykiatrin inkopplad. Det som händer i dr fallen är att en läkare kan skriva vårdintyg (lag om psykiatrisk tvångsvård). Då ger ofta polisen handräckning som det kallas (hämtar personen). En polis har inte befogenhet att söka upp anonyma användare på internet för denna typ av problem. Vanliga polisassistenter har dessutom vare sig kunskap eller befogenhet för att ens kunna spåra ip-adresser. Det är en annan rot som arbetar med tyngre fall/handlingar. Vet man en identifierad person som befinner sig i fara inom distriktet man arbetar inom är man naturligtvis som polis skyldig att vidta åtgärder.
  • Anonym (Jurist)

Ursäkta att det inte blir styckeindelningar och fel skrivet ibland. Skriver från min telefon.

• lyckligtjej

Det tar minst ett dygn innan leverskador börjar visa sig o det är långdragen tid innan du dör av det !
    Men då länge ni inte läser vad jag skriver o bara tolkar detta på erat sätt så är det ingen idé att jag svarar !
    Jag är nöjd med mitt möte idag o att jag fått bekräftat att jag inte gjorde fel av en överläkare !

• Guld Nougat

Såhär är det. Nej, man dör inte av de 20 alvedonen man har tagit utan man dör av leverskadorna. Men det är fortfarande alvedonen som orsakat leverskadorna vilket innebär att man faktiskt dör av alvedonen.

• Guld Nougat

För en tjej som missbrukat tidigare kan det gå snabbare än ett dygn innan leverskador uppstår. Alla vi i tråden har läst VAD du skrivit och DET du skrivit är helt uppåt väggarna fel! Inte en chanse att du fått bekräftat av en överläkare att du gjort rätt, då skulle den överläkare ha fått en anmälan och fått sin legitimation indargen!

Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..