• Anonym (Oroligmamma)

Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..

Min dotter har tidigare haft ett självskadebeteende där hon svalt massor av tabletter som hon dels tagit hemifrån, men när vi började låsa in våra medciner började hon köpa på apoteket. Nu har jag hittat massor av tommas alvedonaskar i hennes rum, dessa fanns inte där imorse. Hon står inne i duschen just nu, men jag vet att om jag konfronterar henne så blånekar hon bara. Vad ska jag göra? Tvinga in henne till akuten eller?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-19 19:07
    Tack för alla tips! Jag uppskattar de enormt och tar till mig. Jag ska försöka skynda på så hon får hjälpen snabbt.
    Dock så blir det svårare när hon alltid gör som hon gör. T.ex. ikväll så är vi tillbaka i samma runda. Hon ringde och sa att hon inte kommer hem ikväll och ville vara ute och leva sitt liv. Men va sa en 15 åring göra ute hela natten?! Jag vet inte om jag borde ringa polisen? Kan de åka och leta efter henne? Hon är ju trots allt en fara för sig själv..

• Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..
  • Anonym (Jurist)
    Fröken reserverad skrev 2012-10-18 13:26:07 följande:
    Anonym (Jurist) skrev 2012-10-18 12:55:58 följande:
    " Vet man en identifierad person som befinner sig i fara inom distriktet man arbetar inom är man naturligtvis som polis skyldig att vidta åtgärder."
    Japp, men som sat inte i detta fallet..då det finns en mamma som har ansvaret.

Precis, hela mitt inlägg handlade om varför polisen INTE kommer ingripa.
  • Fröken reserverad
    Ludde 831 skrev 2012-10-18 13:23:05 följande:
    Ov har oxå jäkligt bakbundna händer,  detta är ett polisiärt uppdrag hel o hållet...

Ska väktaren eller ordningsvakten slå in dörrar hos folk, ???
    I de fall där patienten kan vara hotfull vet jag att vårdpersonal kan få assistans av väktare eller liknande för att kunna vårda på ett bra sätt utan att vara rädda. Det kanske är något liknande här?
  • Anonym
    Anonym (Jurist) skrev 2012-10-18 13:24:23 följande:
    Fast en självmordsfilm är väldigt annorlunda från detta och det är fortfarande inte vanliga polisassistenter som gjorde den sökningen. Det är också av en stor vikt i det fallet att den killen lade ut länkar till den pågående handlingen själv från en icke-anonym användare. Det var med andra ord betydligt lättare att spåra och det förelåg akut hot mot livet. Det är som att jämföra äpplen och päron lite.

Anvandaren var pa flashback och skrev och flashback lamnar aldrig ut ip adresser. Ip adressen fick dom fran livestreamen. Bara for du skriver anonymt har pa FL sa vet moderatorna vem du ar anda.
  • Ludde 831
    Fröken reserverad skrev 2012-10-18 13:28:23 följande:
    I de fall där patienten kan vara hotfull vet jag att vårdpersonal kan få assistans av väktare eller liknande för att kunna vårda på ett bra sätt utan att vara rädda. Det kanske är något liknande här?
    Kan vara så..

Vet dock att skulle någon ge mig ett sådant uppdrag så skulle jag först dubbelkolla med inre befäl på polisen om jag har rätt att utföra detta uppdrag..
  • Guld Nougat

Det var inte bara Tjenixen som ringde in till polisen igår. Jag gjorde det med. Ringde till min bror som jobbar på polisen och var i tjänst just då. Och ja, de har rätt att spåra och skulle göra det.

• Anonym (Jurist)
    Tjenixen skrev 2012-10-18 13:26:55 följande:
    För det första är det inte trams.. Polisen är skylldiga och ta reda och undersöka när allvarliga saker händer. Även om det händer på ett forum. Jag har inte sagt att TS gjort något olagligt och du får gärna citera där du påstår att jag skrivit det. Jag ringde polisen igår för som uska med min erfarenhet(har jobbat på iva och akuten i 5 år) så vet jag att det är ganska bråttom att få in patienten till sjukhuset när man tagit 5  askar värktabletter. Det vet vilken person med medicinsk erfarenhet med. Polisen kan spåra ip adress och söka efter personen.. Dom har gjort det förr och jag utgår att polisen inte direkt ljög för mig inatt. Polisen jag pratade med hade oxå en del medicinsk erfarenhet och han höll med mig att dom var tvungna att försöka hitta personen. Om dom sedan gör det kan jag inte svara på då jag inte jobbar inom polisen. Detta är om tjejen tagit 5 askar värkmedicn ett självmordsförsök och tjenen måste komma in akut så fort som möjligt.         
    Anonym (Jurist) skrev 2012-10-18 12:55:58 följande:
    Absolut gör de det, men inte i så extrema fall som detta. När någon är såpass dålig att det kan vara tal om självmord är i de flesta fall psykiatrin inkopplad. Det som händer i dr fallen är att en läkare kan skriva vårdintyg (lag om psykiatrisk tvångsvård). Då ger ofta polisen handräckning som det kallas (hämtar personen). En polis har inte befogenhet att söka upp anonyma användare på internet för denna typ av problem. Vanliga polisassistenter har dessutom vare sig kunskap eller befogenhet för att ens kunna spåra ip-adresser. Det är en annan rot som arbetar med tyngre fall/handlingar. Vet man en identifierad person som befinner sig i fara inom distriktet man arbetar inom är man naturligtvis som polis skyldig att vidta åtgärder.
    Nu är det så att användaren är anonym och dom kan ta reda på vem som har ip nummret och vem personen är som använder ip adressen. Hur vet du att det är vanliga polisassistenter som jobbar med det (om dom nu gör det jag utgår från detdå dom sa det) Vid akuta situationer (som denna) så tar dom hjälp från diverse mydingheter så hjälplösa är inte polisen. Svarar det på dina påståenden och frågor?     

Är du anställd på ett sjukhus borde du ju veta att vårdintyg endast kan förordnas av en läkare i detta fall och polisen kan endast ge handräckning. Att söka upp någons ip-adress är inget man får göra hur som helst utan det finns regler kring det. Jag kan inte svara på varför polisen sagt så till dig, det är att överskrida sin befogenhet. Möjligtvis har han sagt det för att lugna dig. Jag jobbar som jurist över polisen och är även gift med en polis som jag frågade för att vara helt säker. Inte ens jag som är chef får alltid bestämma om sådana intrång utan när det gäller personrätt och inget brott har begåtts så handlar vi ofta under läkares ordinationer osv. I fall där det föreligger en akut livshotande fara är polisen tillåten att ingripa men att på eget bevåg spåra upp ip-adresser för en överdos av Alvedon? Nej.
  • Fröken reserverad
    Ludde 831 skrev 2012-10-18 13:31:57 följande:
    Kan vara så..

Vet dock att skulle någon ge mig ett sådant uppdrag så skulle jag först dubbelkolla med inre befäl på polisen om jag har rätt att utföra detta uppdrag..
    Jag tror de ofta har väktare kopplat till sjukhusen för handräckning. Jobbar inte själv på sjukhus men har en i släkten som jobbar på en sån avdelning där de relativt ofta har väktare eller vad det nu är för personal på plats.
  • Guld Nougat

Överdos av Alvedon är förenat med livshotande fara för en persons liv.

• EnAnonumius
    Guld Nougat skrev 2012-10-18 12:55:51 följande:
    men nej, alvedon har inte någon lugnande effekt i sig! en av bieffekterna är att man känner sig lugnare eftersom man fått bort smärtat! ska det vara så jävla svårt att fatta?!
    Överkurs för vissa tydligen att fatta detta.
    I synnerhet om "tjejen är lycklig" och utger sig för att jobba inom vården.

Jag är kvinna, älskar att tänker logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • MLB
    Guld Nougat skrev 2012-10-18 13:41:31 följande:
    Överdos av Alvedon är förenat med livshotande fara för en persons liv.
Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..