Tjenixen skrev 2012-10-18 13:26:55 följande:
För det första är det inte trams.. Polisen är skylldiga och ta reda och undersöka när allvarliga saker händer. Även om det händer på ett forum. Jag har inte sagt att TS gjort något olagligt och du får gärna citera där du påstår att jag skrivit det. Jag ringde polisen igår för som uska med min erfarenhet(har jobbat på iva och akuten i 5 år) så vet jag att det är ganska bråttom att få in patienten till sjukhuset när man tagit 5 askar värktabletter. Det vet vilken person med medicinsk erfarenhet med. Polisen kan spåra ip adress och söka efter personen.. Dom har gjort det förr och jag utgår att polisen inte direkt ljög för mig inatt. Polisen jag pratade med hade oxå en del medicinsk erfarenhet och han höll med mig att dom var tvungna att försöka hitta personen. Om dom sedan gör det kan jag inte svara på då jag inte jobbar inom polisen. Detta är om tjejen tagit 5 askar värkmedicn ett självmordsförsök och tjenen måste komma in akut så fort som möjligt.
Anonym (Jurist) skrev 2012-10-18 12:55:58 följande:
Absolut gör de det, men inte i så extrema fall som detta. När någon är såpass dålig att det kan vara tal om självmord är i de flesta fall psykiatrin inkopplad. Det som händer i dr fallen är att en läkare kan skriva vårdintyg (lag om psykiatrisk tvångsvård). Då ger ofta polisen handräckning som det kallas (hämtar personen). En polis har inte befogenhet att söka upp anonyma användare på internet för denna typ av problem. Vanliga polisassistenter har dessutom vare sig kunskap eller befogenhet för att ens kunna spåra ip-adresser. Det är en annan rot som arbetar med tyngre fall/handlingar. Vet man en identifierad person som befinner sig i fara inom distriktet man arbetar inom är man naturligtvis som polis skyldig att vidta åtgärder.
Nu är det så att användaren är anonym och dom kan ta reda på vem som har ip nummret och vem personen är som använder ip adressen. Hur vet du att det är vanliga polisassistenter som jobbar med det (om dom nu gör det jag utgår från detdå dom sa det) Vid akuta situationer (som denna) så tar dom hjälp från diverse mydingheter så hjälplösa är inte polisen. Svarar det på dina påståenden och frågor?
Är du anställd på ett sjukhus borde du ju veta att vårdintyg endast kan förordnas av en läkare i detta fall och polisen kan endast ge handräckning. Att söka upp någons ip-adress är inget man får göra hur som helst utan det finns regler kring det. Jag kan inte svara på varför polisen sagt så till dig, det är att överskrida sin befogenhet. Möjligtvis har han sagt det för att lugna dig. Jag jobbar som jurist över polisen och är även gift med en polis som jag frågade för att vara helt säker. Inte ens jag som är chef får alltid bestämma om sådana intrång utan när det gäller personrätt och inget brott har begåtts så handlar vi ofta under läkares ordinationer osv. I fall där det föreligger en akut livshotande fara är polisen tillåten att ingripa men att på eget bevåg spåra upp ip-adresser för en överdos av Alvedon? Nej.