• Anonym (Oroligmamma)

Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..

Min dotter har tidigare haft ett självskadebeteende där hon svalt massor av tabletter som hon dels tagit hemifrån, men när vi började låsa in våra medciner började hon köpa på apoteket. Nu har jag hittat massor av tommas alvedonaskar i hennes rum, dessa fanns inte där imorse. Hon står inne i duschen just nu, men jag vet att om jag konfronterar henne så blånekar hon bara. Vad ska jag göra? Tvinga in henne till akuten eller?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-19 19:07
    Tack för alla tips! Jag uppskattar de enormt och tar till mig. Jag ska försöka skynda på så hon får hjälpen snabbt.
    Dock så blir det svårare när hon alltid gör som hon gör. T.ex. ikväll så är vi tillbaka i samma runda. Hon ringde och sa att hon inte kommer hem ikväll och ville vara ute och leva sitt liv. Men va sa en 15 åring göra ute hela natten?! Jag vet inte om jag borde ringa polisen? Kan de åka och leta efter henne? Hon är ju trots allt en fara för sig själv..

• Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..
  • Ludde 831
    Guld Nougat skrev 2012-10-18 13:48:49 följande:
    Nu vart det ju väktare inblande istället ifall flickan skulle vägra. Om polis kom vet vi inte. Kanske gjorde det det, kanske inte.
    Om flickan vägrade så har väktaren lika lite rätt som vem som helst att tvinga med henne..

Hade väktaren lyft med dottern mot sin vilja och hållit fast henne till sjukhuset, ja då har personen begått ett allvarligt brott.

En väktare är egentligen bara en vanlig person med lite mer utbildning samt starkare rättskydd..
  • Anonym

Hur har det gått Ts? Berätta gärna när du kan sitter här och är orolig över din dotter!

• Anonym (Jurist)
    Guld Nougat skrev 2012-10-18 13:55:50 följande:
    Själv anser jag att en tjej som svalt 5 askar men alvedon/ipren, dvs gott och väl 50 tabl och ca 24g är tillräckliga grunder för att anta att en tjej vill ta livet av sig.

Det är svårt inom rättsväsendet att göra en avvägning men i detta fallet skulle man inte se det så. Framförallt inte med tanke på att flickan efter ett tag kom ut och var lugn. Jag kan hålla med om att det ibland är ett dåligt rättssystem men man måste alltid göra en avvägning och i detta fallet skrev mamman själv att hon trodde dottern enbart ville skrämmas. Flickan behöver självklart ha hjälp men kanske inte i form utav poliser och blåljus utan medicinsk hjälp och psykiatrisk omvårdnad.
  • Anonym (Jurist)
    MikNis skrev 2012-10-18 13:56:51 följande:
    Skulle kunna tänka mig att lagen om skydd mot ulyckor är relevant i ett fall som detta. Om man skulle få för sig att rota i register   

Varför skulle skydd mot olyckor kunna tillämpas?:)
  • Guld Nougat

Inte om flickan tagit ca 24g pracetamol och ibumertin då behövs det fortast möjligt till sjukhus med blåljus och ev poliser. Sedan kan psykiatrisk omv sättas in.

• MikNis
    Anonym (Jurist) skrev 2012-10-18 14:01:24 följande:

Det är svårt inom rättsväsendet att göra en avvägning men i detta fallet skulle man inte se det så. Framförallt inte med tanke på att flickan efter ett tag kom ut och var lugn. Jag kan hålla med om att det ibland är ett dåligt rättssystem men man måste alltid göra en avvägning och i detta fallet skrev mamman själv att hon trodde dottern enbart ville skrämmas. Flickan behöver självklart ha hjälp men kanske inte i form utav poliser och blåljus utan medicinsk hjälp och psykiatrisk omvårdnad.
    Man kan väl mycket väl vara lugn och sansad när man fattat beslutet om att taga sig av daga
  • Anonym (Jurist)
    MikNis skrev 2012-10-18 14:03:42 följande:
    Man kan väl mycket väl vara lugn och sansad när man fattat beslutet om att taga sig av daga

Absolut kan man det. Men en flicka som gjort detta flera gånger och vars mamma själv inte anar direkt fara är inget som låter alarmerande precis på sekunden. Visst kan det vara så att flickan nu vill ta livet av sig men att på svaga grunder ta reda på en anonym persons uppgifter är inte bara bara. Är det dessutom en akut livsfara skulle man ju också kunna tycka att det är bättre att få flickan till sjukhus direkt än att vänta på ett polisarbete som kan dröja timmar.
  • Anonym (Jurist)
    Guld Nougat skrev 2012-10-18 14:03:32 följande:
    Inte om flickan tagit ca 24g pracetamol och ibumertin då behövs det fortast möjligt till sjukhus med blåljus och ev poliser. Sedan kan psykiatrisk omv sättas in.

Men då hjälper det ju inte om polisen ska spåra ip-adresser ändå. Så denna typ av fall löser ju sig självt. De som är i närheten har ett ansvar att få flickan till sjukhus i detta läge. Att tro att polisen ska spåra upp ip-adresser som ingenting och vara där på 5 minuter är orealistiskt och det fungerar inte så.
  • Anonym

Vad är det folk inte fattar med personer som är självmordsbenägna.
    Dom som Verkligen har bestämt sig, låtsas som att allting är bra, umgås med sina vänner "en sista gång", mår bra utåt och livet lever loppan. Tills de är ensamma... då försvinner dem. Det handlar om timmar.

Jag vet detta för att min närstående jobbar med sånt här.
    Oftast säger familjemedlemmar, vänner och andra närstående; "Jag förstår det inte, allt var så bra när vi sågs igår".

Din dotter mår absolut inte bra. Du borde tvångsvårda henne direkt. Hon kommer att tacka dig när hon är äldre. Herregud, hon är 15! Vad vet du om hennes liv? Är hon mobbad? Kärleksproblem? Känner hon sig ensam?

TA REDA PÅ DETTA!  Sitt ner med din dotter ensam och bara var där, prata med henne lugnt och sansat. Visa att du bryr dig och älskar henne.

• MLB
    Anonym skrev 2012-10-18 14:10:42 följande:
    Vad är det folk inte fattar med personer som är självmordsbenägna.
    Dom som Verkligen har bestämt sig, låtsas som att allting är bra, umgås med sina vänner "en sista gång", mår bra utåt och livet lever loppan. Tills de är ensamma... då försvinner dem. Det handlar om timmar.

Jag vet detta för att min närstående jobbar med sånt här.
    Oftast säger familjemedlemmar, vänner och andra närstående; "Jag förstår det inte, allt var så bra när vi sågs igår".

Din dotter mår absolut inte bra. Du borde tvångsvårda henne direkt. Hon kommer att tacka dig när hon är äldre. Herregud, hon är 15! Vad vet du om hennes liv? Är hon mobbad? Kärleksproblem? Känner hon sig ensam?

TA REDA PÅ DETTA!  Sitt ner med din dotter ensam och bara var där, prata med henne lugnt och sansat. Visa att du bryr dig och älskar henne.
Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..