• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är islamisering bra?
  • Sven Erik Johansson
    Har gjort det skrev 2014-08-27 18:25:12 följande:

Jag är i allra högsta grad öppen för att ha fel. Om nån kan bevisa för mig att det finns någon form av gudar, eller troll i skogen, eller flygande spaghettimonster så är jag erkänner jag direkt att jag har haft fel. Eftersom det av någon "konstig" anledning inte har hänt så fortsätter jag att vara ateist. Tvärsäkerheten brukar höra hemma hos kristna och andra vidskepliga.

Definition av vidskepelse:

"Vidskepelse är en tankevilla om verklighetens beskaffenhet som inte baserar sig på kunskap eller förnuft."

Jag har inte ambitionen att övertyga dig om det kristna budskapet och inte heller förmågan. Det görs inte i några korta familjelivs-inlägg. Att argumentera för det kristna budskapet på ett bra sätt så jag är nöjd skulle kräva mer utrymme och tid . Vissa principer vill jag dock ta upp.

Det finns MÅNGA ateister som är betydligt mer "fundamentalistiska"/rigida än många kristna skall jag tala om.Om jag om 5 år tex mött tillräckligt starka argument mot min tro så slutar jag förståss kalla mig kristen och slutar vara kyrkligt aktiv osv. Många ateister jag sett har inte ett motvarande tänkande.

Jag skulle INTE SÄGA att jag kan BEVISA vatentätt det kristna budskapet MEN däremot skulle jag säga att det finns en rad ganska så bra indicier för det. Jämför med resonemanget i en domstol. I vissa rättsfall så är det man gör där faktiskt inte att vattentätt bevisa i ordets vetenskapliga mening utan snarare fastställa vad som är "absolut mest sannolikt"-vilket i många fall också är sanning, även om en domstol naturligtvis kan döma fel.

Men det kan ju vara så att vissa saker du tror är tankevillor inte är det.
  • Biffus
    Moralpolisen skrev 2014-08-20 12:59:24 följande:

Dessa moskéer är slöseri med pengar, eftersom de kommer att vara folktomma inom överskådlig framtid. Frågan är då vad de ska användas till förutom möjligen magasinering av t.ex. grisgödsel eller liknande passande torrvaror.

Vad menar du i klartext...?
  • Sven Erik Johansson
    Moralpolisen skrev 2014-08-20 12:59:24 följande:

Dessa moskéer är slöseri med pengar, eftersom de kommer att vara folktomma inom överskådlig framtid. Frågan är då vad de ska användas till förutom möjligen magasinering av t.ex. grisgödsel eller liknande passande torrvaror.

HA HA! Jag kan faktiskt inte låta bli att dra på munnen vid tanken. Jag har i o för sig muslimska vänner, men ler ändå. Islam ja: som sagt i flera inlägg så tror jag som troende kristen att islam har har fel i vissa frågor och rätt i andra.
  • Har gjort det
    Sven Erik Johansson skrev 2014-08-27 19:26:35 följande:
    Jag har inte ambitionen att övertyga dig om det kristna budskapet och inte heller förmågan. Det görs inte i några korta familjelivs-inlägg. Att argumentera för det kristna budskapet på ett bra sätt så jag är nöjd skulle kräva mer utrymme och tid . Vissa principer vill jag dock ta upp.

Det finns MÅNGA ateister som är betydligt mer "fundamentalistiska"/rigida än många kristna skall jag tala om.Om jag om 5 år tex mött tillräckligt starka argument mot min tro så slutar jag förståss kalla mig kristen och slutar vara kyrkligt aktiv osv. Många ateister jag sett har inte ett motvarande tänkande.

Jag skulle INTE SÄGA att jag kan BEVISA vatentätt det kristna budskapet MEN däremot skulle jag säga att det finns en rad ganska så bra indicier för det. Jämför med resonemanget i en domstol. I vissa rättsfall så är det man gör där faktiskt inte att vattentätt bevisa i ordets vetenskapliga mening utan snarare fastställa vad som är "absolut mest sannolikt"-vilket i många fall också är sanning, även om en domstol naturligtvis kan döma fel.

Men det kan ju vara så att vissa saker du tror är tankevillor inte är det.
    Visst, jag har också stött på rigida och jobbiga ateister men dom allra flesta skulle jag vilja påstå är som jag. Man håller det för otroligt att det skulle finnas några gudar av något slag men är beredd att ändra sig om någon kan presentera bevis eller rimliga argument för sin sak. Dessvärre har jag aldrig sett nån kristen eller annan religiös inriktning göra det så fram till dess så håller jag för ytterst sannolikt att världen är naturlig och gudar av alla de slag är påhittade av människor.
  • Tom Araya
    Sven Erik Johansson skrev 2014-08-27 17:48:43 följande:
    Vad menar du med privatsak? Vi är ENIGA om att inte ha en religiös författning MEN kristen är jag i högsta grad offentligt. För mig är det inte en privatsak så som jag använder ordet privatsak. Var inte för 100% tvärsäker på vad som är vidskepelse. Tänk om du har fel!

• Sven Erik Johansson
    Tom Araya skrev 2014-08-27 22:31:26 följande:
    Det finns ett mellanläge mellan att vara "hemlig" och att vara påflugen. Det är tex att i en offentlig diskussion där det är frivilligt att delta stå för sin tro eller att hålla ett torgmöte tex där ingen tvingas vara med.
  • Sven Erik Johansson
    Tom Araya skrev 2014-08-27 22:31:26 följande:
    Eller tex om jag sänder ett kristet radioprogram så är det frivilligt att lyssna. Sådana måste tex vara tillåtna.
  • Sven Erik Johansson
    Har gjort det skrev 2014-08-27 21:18:10 följande:
    Visst, jag har också stött på rigida och jobbiga ateister men dom allra flesta skulle jag vilja påstå är som jag. Man håller det för otroligt att det skulle finnas några gudar av något slag men är beredd att ändra sig om någon kan presentera bevis eller rimliga argument för sin sak. Dessvärre har jag aldrig sett nån kristen eller annan religiös inriktning göra det så fram till dess så håller jag för ytterst sannolikt att världen är naturlig och gudar av alla de slag är påhittade av människor.
    Och mitt intryck är att Gud finns och till och med har varit här på jorden i mänsklig gestalt i Jesus från Nasareth. Att den kristna rörelsen överhuvud taget kom till har att göra med den församlingsverksamhet som kom igång år 33 bland relativt många som hade både sett och hört , bevittnat nyckelhändelser.

Denna mer kollektiva process skiljer sig principiellt från mer utpräglade profetreligioner där vi har en profet som mormonismens Joseph Smith eller islams Muhammed som tar emot fix och färdiga texter som anse vara från himlen och så att säga presenterar dessa med ett "det här skall ni tro".. Visst har kristendomen profeter i GT, men själva Jesusförkunnelsen bygger inte i grunden på NT. När detta så småningom etablerades relaterade det till sådant som redan troddes."Urkyrkan" hade inget nya testamente. MItt intryck är att det finns många faktorer utanför bibeln som kan anföras till stöd för åtminstone huvuddragen i det kristna budskapet.
Svar på tråden Är islamisering bra?