• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är islamisering bra?
  • fubar

På vilket sätt har Sverige islamiserats? Var finns särlagstiftningen för muslimer?

• oOHalalOo
    Flash Gordon skrev 2012-10-24 13:16:02 följande:
    De badhusstrider som jag följt har debatten ändå landat i "vad ska samhället subventionera
     med skattepengar? Ska samhället betala för att främja åsikter och värderingar som samhället strävat att bekämpa i årtionden?"

Talande nog har det aldrig varit någon centerpartist som förslagit segregerade bad utan det ha alltid varit muslimska kulturföreningar och likvärdigt. 

Vad gäller skolorna så är skolinspektionens rapporter utförligare än medias icke-rapportering av detta fenomen.  

Nä, än så länge är det inga stora mängder krav som ställs. Men de ställs. och de efterlevs med jämna mellanrum. 

Man skulle kunna likna det vid de små stegens tyranni.   

Det finns olika grupper som har badtider i simhallen, inte bara muslimska kvinnor. Är du även emot de andra grupperna? Simskola, pensionärer, simklubb osv?

Det är väl inget konstigt att även svenska muslimer har önskemål om olika ting? Det är ju en rätt som alla medborgare har, varför skulle just vi inte ha rätt ens att försöka framföra våra? Bara för att vi är musilmer eller?
  • oOHalalOo
    Frankk skrev 2012-10-27 05:38:26 följande:
    Nej. Religion tillhör historien. När världen hela tiden utvecklas genom att alla i genomsnitt får utbildning, högre utbildning osv. Hög utbildning/vetenskap botar i regel religion/vidskeplighet och andra fasoner lågutbildade (generellt) tror på.

Nåja så ser ju inte riktigt verkligheten ut, även om din verklighet kanske gör det.
  • Gung Ho
    oOHalalOo skrev 2012-10-29 21:19:59 följande:

Nåja så ser ju inte riktigt verkligheten ut, även om din verklighet kanske gör det.

I vår del av världen ser det ut så. När utvecklingen kommer till 3e världen sker samma sak där..
  • 80Tess

Nej det tycker jag inte. kommer aldrig att acceptera förtryckar-kulturer oavsett vilken religion man påstår sig tillhöra...

• oOHalalOo
    Gung Ho skrev 2012-10-29 21:21:20 följande:

I vår del av världen ser det ut så. När utvecklingen kommer till 3e världen sker samma sak där..

Försök hitta svaret i när tyrraneriey släpper sitt grepp vad det är som sker snarare för det är där jag tror du finner svaret.
  • Gung Ho
    oOHalalOo skrev 2012-10-29 21:29:27 följande:

Försök hitta svaret i när tyrraneriey släpper sitt grepp vad det är som sker snarare för det är där jag tror du finner svaret.

Möjligtvis ett bisamband..
  • Flash Gordon
    Quickman skrev 2012-10-24 14:37:53 följande:
    De värderingar som samhället ska eftersträva är rätten till yttrandefrihet, demokrati, mänskliga rättigheter etc. Jag ser inte hur detta hotas på grund av några badhus har olika öppettider för kvinnor och män.

Ja, det ska vi. Och eftersom exempelvis segregering pga kön inte fungerar ihop med dessa värderingar så uppkommer frågan om samhället skall sponsra dessa värderingar (som man annars kämpar EMOT) med skattemedel.

Det är inte tal om att "Muslimska kulturföreningen" inte ska få hyra ett badhus och göra vad de vill med den tiden (även om vi medelst upplysning borde kunna lyfta dem ur medeltiden och in i nutiden). Det handlar om att "Muslimska kulturföreningen"  vill att samhället skall betala för deras kulturellt betingade behov av könsdiskriminiering.

En ren principfråga alltså angående hur samhället skall agera när vissa grupper kräver "rättigheter" som går emot samhällets grundläggande värderingar.

Quickman skrev 2012-10-24 14:37:53 följande:
    Men jag läser gärna rapporten från skolinspektionen, bara du länkar den.

Slapp-task. Du får googla själv. Central skola Al-Huda har jag för mig att ett känt exempel heter.

Det finns ett antal fall där skolverket gjort kraftiga nedslag på muslimska skolor som inte följer skollagen men där kommunerna ändå inte agerar.

• Flash Gordon
    oOHalalOo skrev 2012-10-29 21:18:42 följande:

Det finns olika grupper som har badtider i simhallen, inte bara muslimska kvinnor. Är du även emot de andra grupperna? Simskola, pensionärer, simklubb osv?

Det är väl inget konstigt att även svenska muslimer har önskemål om olika ting? Det är ju en rätt som alla medborgare har, varför skulle just vi inte ha rätt ens att försöka framföra våra? Bara för att vi är musilmer eller?
    De andra grupperna hyr sina egna tider och deras verksamhet går inte emot samhällets värderingar.

Vad gäller badhus-fallen så är det normalt så att någon muslimsk organisation kräver att normala öppettider skall könssegregeras båda vad gäller besökare och personal och könssegregering ska aldrig sponsras med skattemedel om du frågar mig.

Och det är en allmänt hållen åsikt och inte specifikt riktad mot muslimer.
  • Flash Gordon
    oOHalalOo skrev 2012-10-29 21:19:59 följande:

Jodå, såhär är det ...

Allt eftersom människor blir upplysta, rikare, friskare och kunnigare så släpper religionens grepp om dem.

Islam är dömt att gå under. Så småningom. Påtvingade regler från medeltiden lockar inte folk som samtidigt kan se en modern värld via TV och internet.

Ungdomarna i Kairo protesterade inte mot Mubarak för att de ville ha en sharia-stat. De protesterade för att de ville ha individuell frihet. Den västerländska världens rockn'roll,  jeans och hamburgare är en så mycket starkare kraft än koranskolor, abajor och falafel. De unga i Libyen lyssnar på 50 Cent och Michael Jackson och inte på Souad Massi eller Eih Da Baa.

Svar på tråden Är islamisering bra?