• Tiger Af Lilja

- bf juli 2013 -

Hej

Jag är ganska tidig men tänkte starta en tråd om vi som har BF Juli 2013.
    Jag hoppas man kan följas åt och diskutera allt mellan himmel och jord om det som rör graviditet, barn och oss själva :)

(Jag plussade så tidigt som äl+8, och hoppas nu att allt går som det ska.
    Jag använde ältest + en sida på fertilityfriend.com vilket jag rekommenderar alla som fortfarande försöker.)

Hoppas vi blir många!

- LISTAN -

Tiger Af Lilja: BF 3 Juli 2013 ( Tredje barnet )

• Svar på tråden - bf juli 2013 -
  • Lillasyster82
    Brumma skrev 2013-01-08 08:30:50 följande:
    Japp, här börjar nog tyvärr oxå foglossningen...
    I svanskotan typ... Sist hade jag framtill, liksom "mellan" benen o det hoppas jag att jag slipper denna gången.
    Det kommer mycket tidigare än sist :(

Låter inget vidare. 

Själv vaknade jag upp i morse och hade väldigt ont i min höft, kan det vara foglossning också? Vet inte vart det kommer ifrån annars, kände inget igår varken på dagen eller innan jag gick och la mig. Har känts lite bättre nu när jag gått lite kortare sträckor så hoppas det släpper helt under dagen.

Ska även till en osteopat idag (hade tiden redan bokad sen innan) så hoppas hon annars kan dra rätt det om det inte rättar till sig själv. 

Finns det annars något man kan göra mot foglossning eller är det bara något man måste stå ut med??     
  • Brumma
    Lillasyster82 skrev 2013-01-08 09:09:37 följande:

Låter inget vidare. 

Själv vaknade jag upp i morse och hade väldigt ont i min höft, kan det vara foglossning också? Vet inte vart det kommer ifrån annars, kände inget igår varken på dagen eller innan jag gick och la mig. Har känts lite bättre nu när jag gått lite kortare sträckor så hoppas det släpper helt under dagen.

Ska även till en osteopat idag (hade tiden redan bokad sen innan) så hoppas hon annars kan dra rätt det om det inte rättar till sig själv. 

Finns det annars något man kan göra mot foglossning eller är det bara något man måste stå ut med??     
    Under förra graviditeten fick jag problem med höften - det gör ont om jag ligger på sidan för länge..
    Detta har tyvärr hållt i sig sedan dess, även om det blivit bättre..
    Vet inte om höfterna har ngt att göra med foglossning egentligen, men är inte så insatt..
    Däremot har jag fått rådet av min BM att stå upp (jag har ett extremt stillasittande jobb)... Jag AVSKYR att stå upp o jobba, men det är väl bara tt försöka få som rutin några timmar varje dag iallafall - tur jag har ett höj o sänkbart skrivbord..
    Det finns oxå "foglossningsbälten", jag har ett men använde det aldrig sist eftersom man inte får ha det när man sitter, så det blir inte ofta det används isåfall..
    Har för mig att du nämnde akupunktur?
    Testar du det (om du får foglossning) så säg till om det hjälpte..
  • Fåret Shaun

Bälte och om du blir bättre när du går låer det inte som foglossning. Foglossning blir värre om man går, sitter osv,
    Man ska tänka på att röra sig som en sjöjungfru, hålla ihop knäna. Den kan stråla framåt, bakåt eller som jag har runtom (både fram och bak). Blir det svårt att gå är det kryckor som gäller, har mina på vinden, hjälper inte det rullstol. Just för att det jobbigaste är att gå.

Har själv haft foglossning i över 100v sammanlagt. Det kan även sitta i efter förlossningen och det är otäkt då man inte har bebisen i magen som "stadgar upp" en. 

Det är fint att peka
  • Laconian

jag har också börjat känna av foglossning :/ Sist sjukskrevs jag helt fr.o.m v 30, men än är det inte så illa som då. Nu är det mest ömt när jag rör mig mycket, snabbt och ligger konstigt i sängen. Jag känner bara av fogen fram, s.k. blygdbenet. Mina tips sen sist för att inte förvärra är:

* Sova med kudde mellan knäna, benen ska inte ligga ihop!
    * Ta på byxor, trosor och skor sittande ner och inte balansera på ett ben i taget...
    * Kliva in och ur i bilen som en robot, sitt med både benen utanför bilen, vrid hela kroppen inåt och placera fötterna rätt. Absolut inte kliva i med ett ben i taget som man vanligen gör..
    * Inga promenader, cykla är bättre så kör spinning istället för löpning.
    * Aldrig sitta med benen i kors - superjobbigt att inte göra :P
    * Gå med små, korta steg när du rör dig.

Det är vad jag gör nu för att slippa förvärra läget så jag hamnar i sjukskrivning denna gång också.

• Lillasyster82

...bra tips! Som jag förstår det så är det alltså inte foglossning vilket känns befriande, det får gärna vänta eller helt hoppa över mig. Inget jag ser framemot i alla fall. Tack tack!

• majsis08

är det nån härinne som har köpt sej en doppler?:) är det onödigt? tänkte om man bara oraoar sej i onödan ifall man inte skulle höra nått!!

• Brumma

Hej
    Vi pratade med BM om det, om jag kunde komma in o lyssna på hjärtljuden då jag haft en blödning. Hon berättade att de inte ens hos BM använder doppler innan vecka 18, då det har mer påverkan på barnet än ultraljudet. Speciellt om man inte vet var man skall lyssna så man letar runt ett tag.
    Efter vecka 18 skulle det inte vara lika stor påverkan, men det fick oss att släppa tankarna på att köpa en..

• majsis08
    Brumma skrev 2013-01-09 14:54:39 följande:
    Hej
    Vi pratade med BM om det, om jag kunde komma in o lyssna på hjärtljuden då jag haft en blödning. Hon berättade att de inte ens hos BM använder doppler innan vecka 18, då det har mer påverkan på barnet än ultraljudet. Speciellt om man inte vet var man skall lyssna så man letar runt ett tag.
    Efter vecka 18 skulle det inte vara lika stor påverkan, men det fick oss att släppa tankarna på att köpa en..
    ok då ska jag nog vänta ett tag jag är i vecka 14 nu!! för i vecka 11 när jag va hos bm hörde hon iinte hjärtljuden(det va jag själv som frågade om vi fick lyssna) hon sa då att det är jättevårt att hitta så tidigt!! men jag hade tyckt de va kul att ha en:) men då väntar jag!!
Svar på tråden - bf juli 2013 -