Bustösa skrev 2013-01-04 08:20:11 följande:
Grattis!!! Så himla härligt :D Vad glad jag blir. Kul att man kan väcka kotten lite sådär vid behov :D
Vad var det KUB används för? Vad innebär låga värden där?
Dina förklaringar på förra sidan va kanon. Har sparat dem s man slipper leta när frågorna dyker upp igen.
Beräkning av grav och sånt lägger jag åt sidan för nu.. Det är knepigt :D Jag tror jag hajjar, men fortsatt lite kneigt när man inte har ngt eget att hålla reda på.
Womanlog har jag också laddat ner men ÄL stickor? Jan man testa med såna närsom för att få ett hum, eller bör man vänta lite?
En sista fråga för nu, ledsen om jag är jobbig

, men om/när mensen inte kommer och man gör ett grav-test, så är det ett plus man ska få fram om jag inte fattat fel, men det känns som om oavsett vad första visa så gör många ett extra test ngr dagar senare?
Tack för hjälpen so far, och stor stor kram, din knodd va roligaste nyheten denna vecka med förkylning och allt! :)
Tack!!
KUB och NUPP (blodprov o ultraljud) görs och utvärderas sedan för att mäta sannolikheten (risken) för olika kromosomförändringar, dels downs syndrom men även två andra ovanliga men betydligt värre förändringar, där barnet har liten eller ingen möjlighet att överleva hela graviditeten ut.
När man är, som jag, över 35 ökar risken för dessa "fel".
Normalt, om man enbart räknar med ålder så är risken ca 1:200 att barnet har ngt av dessa kromosomfel. Resultaten från blodprovet samt ultraljudet, där man mäter nackspalten, huvudmåttet samt längden på fostret, lite mer information om mamman (rökare, vikt mm) läggs in i ett dataprogram och sedan sammanställs ett resultat.
Om resultatet blir under 1:200 blir man erbjuden att göra fostervattenprov - men det i sig innebär en risk för missfall på 1:100,,,
angående ÄL stickor - tja, äter du P-piller så skall ju ägglossningen förhindras, så ingen större ide att göra ägglossningstest
En del gravtest visar plus, en del står det gravid i, en del dubbla streck o har för mig att jag t.o.m sett ett gravtest från USA med en glad gubbe i (eller det skulle säkert vara en bebis).
Vad jag förstår så kan ett gravtest aldrig visa positivt om du inte är gravid, däremot kan det visa negativt.
Sen tar många test igen för att verkligen verkligen vara säker - det kan kännas ofattbart...
Många fastnar oxå i (enligt mig) "fällan" att testa igen och jämföra styrka på plusset - det är tydligen så att om man är på väg att få missfall så minskar HCG (det ämne som gravtestet mäter), men jag vet inte så mkt om det.
Jag har haft två missfall och skulle bli knäpp om jag började jämföra styrka på tetser - så lätt att oroa sig i onödan... Men jag kan förstå varför man gör det
Skriv på om det är ngt mer