• Anonym (Farmor)

Svärdottern förstör!

Min son har nyligen gift sig med sin sambo sedan många år tillbaka. De har ett barn på två år. Jag får väl erkänna att jag under de första åren av deras relation hade svårt att acceptera henne, vilket jag också lät min son få veta. Visst, det var dumt, men jag ville bara hans bästa och man måste ju få säga vad man tycker. Det är ju egentligen inget fel på henne, hon är snäll, skötsam och smart. 

Problemet: Jag känner att jag inte får träffa och rå om mitt barnbarn och min son så ofta som jag skulle vilja. Vi ses ett par gånger i månaden, men jag skulle helst vilja att det var minst en gång i veckan. Inte en enda gång har jag suttit barnvakt heller, trots att de vet att jag vill. Mormor däremot har jag hört att suttit barnvakt flera gånger. Jag blir ledsen, för när vi träffas allihopa till födelsedagar tex, så märks det att barnbarnet har en närmare relation till hennes sida av släkten än till sonens. Jag tror att svärdottern vill ha det så och manipulerar min son så att det ska bli så. 

Jag vet inte vad jag gör för fel! Jag brukar försöka åka hem till dem någon kväll då och då på väg hem från jobbet. Verkar inte så uppskattat, men man måste väl få kunna komma och hälsa på även en vardagkväll? Jag tycker att jag ställer upp så mycket för dem. Varje gång de ska göra något med huset t.ex. så frågar jag om jag ska komma och hjälpa dem. Oftast svarar de nej, så man får ju nästan tvinga sig på för att få vara delaktig och hjälpa till! Jag brukar också lämna lite saker hemma hos dem som jag tycker att de saknar i sitt hem, som dukar, blommor och gardiner. Ibland kommer jag även med lite matvaror, eller blöjor eller kanske några hundralappar. Jag vet att de har pengar, båda två tjänar ju hyfsat, men jag vill ju också få bidra lite och känna mig nyttig! 

Jag vill ju vara delaktig i mitt barnbarns uppväxt, men jag känner mig motarbetad av svärdottern. Kläder som jag köper verkar inte användas, försöker man komma med något råd så nyps det av direkt. Svärdottern vet ju alltid bäst såklart. Att få ha barnbarnet hos mig en helg känns väldigt långt bort. 

Vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Svärdottern förstör!
  • Anonym
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 11:09:29 följande:
    INGEN som tycker att svärdottern också har ansvar för att det ska funka mellan oss??

När du har bett om ursäkt kan jag tycka att hennes ansvar eventuellt börjar...
  • Anonym
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 10:46:31 följande:
    Är inte svärdottern lite väl långsint om det som hände i början av förhållandet, och detta är ju ganska många år sedan, fortfarande ska ligga mig i fatet? Jag har ju dessutom aldrig sagt något direkt till henne, om min son har fört vidare det jag sagt, ja då får det stå för honom tycker jag! Jag har bara agerat utifrån MITT BARNS bästa när jag sagt vad jag tycker. Det är så längesedan nu dessutom, så det borde vara överspelat vid det här laget. Ni har påpekat att jag ligger på för mycket. Ja, kanske jag gör det. Men jag tror att om jag inte låg på så skulle vi inte ses alls och jag skulle inte ha något alls att säga till om. Är det verkligen helt fel att tycka att man som mamma ändå har LITE rätt att kanske få sätta LITE prägel på ens barns hem? Annars är man ju som vem som helst som kommer på besök, då kunde man lika gärna vara grannen! Ja, min son är vuxen, men jag kommer alltid att vara hans MAMMA, och han kommer alltid att vara mitt BARN. Har inte farmor lika stor rätt till sitt barnbarn som mormor? Jag har jättebra hand med barn, och det finns inget som gör att jag är olämplig på något sätt. Andra släktingar anförtror sina barn åt mig och det går jättebra.

Du har haft hela hans uppväxt på dig att "sätta din prägel" på honom, och se hur han utvecklas till en person med egen vilja och egna åsikter. Och har du gjort det bra, så brukar barnen i mångt och mycket efterlikna sina föräldrar, av egen fri vilja. Men nej, du har inte mer rätt än "grannen" att sätta din prägel på ditt barns hem. Ingen LITEN rätt till det alltså, utan det är ingen rätt. Du kan ge dem saker, men det är upp till dem om de vill kasta det, gömma det längst inne i ett skåp eller använda det. Oavsett vad han har sagt eller inte sagt till sin sambo, så har din ovilja till deras förhållande alldeles garanterat blivit uppmärksammat av henne. Sånt märks. Och det är inte säkert att en sån grej anses "överspelad", när du inte bett om ursäkt för den. Om du verkligen menar allvar med att du vill ha en bra relation med din son och hans familj, så får du alltså vara beredd att be din svärdotter om ursäkt. Sedan bör du också fråga hur du kan hjälpa dem, och anpassa dig efter svaret du får. Du får helt enkelt backa, om de vill det. Lyssna på dem och göra som de säger. Och visa att du respekterar dem. Då kommer du säkert få alltmer förtroende, allt eftersom...
  • Anonym (Love)
    INGEN som tycker att svärdottern också har ansvar för att det ska funka mellan oss??
    Varför tycker du att hon borde vilja ha en relation med dig?
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 11:04:20 följande:
    Jag vill ju bara dela med mig av det jag har! Är det så fel att vilja känna sig behövd, att få göra lite nytta? Det känns som att de skulle klara sig lika bra utan mig, men vilken roll skulle jag ha då? Är det ingen skillnad på att vara mamma och farmor  mot att tex bara vara en vän eller en bekant?
    Nej, alla vill känna sig behövda. Det är naturligt.
    Men faktum är att du inte behövs på det sätt du vill. Du är färdig med din son nu, han är vuxen, färdig, ska leva sitt eget liv. Ett liv utan din inblandning. Han ska fatta sian egna beslut även dom du tycker att de är fel, de kan vara fel också men det måste HAN upptäcka själv.

Nu måste du hitta något annat sätt att känna dig behövd på. Kanske tom av någon annan än din son.  
  • sextiotalist
    Inte mycket i den här situationen. Eftersom du är ser till att inget skall fungera, dvs du har gjort precis allt en farmor/mormor/svärmor inte skall göra om man följer de relationstips som finns ibland ute i media.

Skulle du vända dig till en som arbetar med familejrelationern skulle du få ungefär samma svar som här. Du har klantat till det rejält då är det du som får fixa till det och har du tur, så kanske inom några år din svärdotter kan ha en bättre relation till dig 
  • nozpa

Ehrm.. Skulle någon komma hit med dukar, gardiner, mat eller ge oss några hundralappar då och då skulle jag känna mig oerhört kränkt. Skulle inte spela någon roll om det var min mamma, svärmor eller grannen.
    Så gör man inte!

Jag förstår att du vill ha en bra relation med ditt barnbarn. Men jag tror att din svärdotter känner sig ganska irriterad, och även din son.
    Vem är du att berätta för honom vem han ska vara tillsammans med? Spelar lixom ingen roll om det var igår eller för 15 år sedan.
    Du har ändå pratat illa om hans fru. Den kvinnan han valt att leva med.
    Börja med att be ordentligt om ursäkt för ditt usla beteende.

Sluta även att dyka upp med saker till deras hem. Det klarar dom själva. Tjata inte om ditten och datten. Låt det ha sin lilla tid.

Jag avskyr att få kläder till mitt barn. Har sagt det både till mamma, svärmor, fastrar, mostrar och kompisar. Köp hellre ett presentkort eller ingenting alls.
    Nu vill ju ändå mamma och svärmor skämma bort sitt barnbarn. Men då frågar dom innan om det är något hon behöver och vad isf. Mycket mer uppskattat än att dom dyker upp med kläder som kanske inte faller mig och min man i smaken. Även om tanken är fin. Men iom att du köper gardiner o annat så tror jag att det känns som att du försöker styra över hur deras liv ska se ut. Det blir för mycket.

Din son prioriterar självklart sin fru och sitt barns mående över ditt. Och för det har du bara dig själv att skylla.             

• Fiona M
    Jag vill ju bara dela med mig av det jag har! Är det så fel att vilja känna sig behövd, att få göra lite nytta? Det känns som att de skulle klara sig lika bra utan mig, men vilken roll skulle jag ha då? Är det ingen skillnad på att vara mamma och farmor  mot att tex bara vara en vän eller en bekant?
    delar man med sig till personer som inte vill så är det inte snällt utan påträngande.

nyfiken på varför du lägger allt ansvar på svärdottern, din son skulle ju kunna umgås med dig utan henne om han ville.
  • Eerie
    om du vill känna dig behövd så skaffa en hund eller något, den rollen kan inte dina vuxna barn fylla längre, han behöver inte dig, han är vuxen. du behöver inse det.

• Anonym (svärdotter)

visst tycker jag det. men för att hon ska kunna ta ansvar för att det ska funka så måste du backa och låta henne försöka ta kontakt. Nu låter det ju som du inte ger dem en chans utan de kan bara säga nej eftersom du känner att du måste känna dig behövd.  De kanske inte behöver någon så utan bjud hem dem på fika någon dag, inget märkvärdigt utan bara lite fika, lek lite med barnet och sen låter du det vara ett tag.
    kan bli för mycket av det "goda" 
  • SupersurasunkSara

Du satte ribban. Hon bara rättar sig efter det. Sätt dig ner och prata med henne, be om ursäkt för ditt beteende i början och säg att du inser att du hade fel. Berätta att du vill känna dig behövd och fråga hur de behöver dig, på vilket vis kan du vara dem till hjälp. Kanske kan din klantiga början reparreras p åså sätt, kanske inte. Om inte får du acceptera att ditt val har lett till att du utesluts.
Svar på tråden Svärdottern förstör!