• Anonym (Farmor)

Svärdottern förstör!

Min son har nyligen gift sig med sin sambo sedan många år tillbaka. De har ett barn på två år. Jag får väl erkänna att jag under de första åren av deras relation hade svårt att acceptera henne, vilket jag också lät min son få veta. Visst, det var dumt, men jag ville bara hans bästa och man måste ju få säga vad man tycker. Det är ju egentligen inget fel på henne, hon är snäll, skötsam och smart. 

Problemet: Jag känner att jag inte får träffa och rå om mitt barnbarn och min son så ofta som jag skulle vilja. Vi ses ett par gånger i månaden, men jag skulle helst vilja att det var minst en gång i veckan. Inte en enda gång har jag suttit barnvakt heller, trots att de vet att jag vill. Mormor däremot har jag hört att suttit barnvakt flera gånger. Jag blir ledsen, för när vi träffas allihopa till födelsedagar tex, så märks det att barnbarnet har en närmare relation till hennes sida av släkten än till sonens. Jag tror att svärdottern vill ha det så och manipulerar min son så att det ska bli så. 

Jag vet inte vad jag gör för fel! Jag brukar försöka åka hem till dem någon kväll då och då på väg hem från jobbet. Verkar inte så uppskattat, men man måste väl få kunna komma och hälsa på även en vardagkväll? Jag tycker att jag ställer upp så mycket för dem. Varje gång de ska göra något med huset t.ex. så frågar jag om jag ska komma och hjälpa dem. Oftast svarar de nej, så man får ju nästan tvinga sig på för att få vara delaktig och hjälpa till! Jag brukar också lämna lite saker hemma hos dem som jag tycker att de saknar i sitt hem, som dukar, blommor och gardiner. Ibland kommer jag även med lite matvaror, eller blöjor eller kanske några hundralappar. Jag vet att de har pengar, båda två tjänar ju hyfsat, men jag vill ju också få bidra lite och känna mig nyttig! 

Jag vill ju vara delaktig i mitt barnbarns uppväxt, men jag känner mig motarbetad av svärdottern. Kläder som jag köper verkar inte användas, försöker man komma med något råd så nyps det av direkt. Svärdottern vet ju alltid bäst såklart. Att få ha barnbarnet hos mig en helg känns väldigt långt bort. 

Vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Svärdottern förstör!
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 11:21:15 följande:
    Ja, jag har fått en del att tänka på. Men ni måste förstå, att det är svårt att backa när man känner sig bortmotad! Jag är van att få min vilja igenom, jag är inte en person man sätter sig på i första taget. Men jag ska försöka tona ner mig lite och se vad som händer.

Ju mer du framhärdar, desto mer motar de bort dig.
  • Fiona M
    Ja, jag har fått en del att tänka på. Men ni måste förstå, att det är svårt att backa när man känner sig bortmotad! Jag är van att få min vilja igenom, jag är inte en person man sätter sig på i första taget. Men jag ska försöka tona ner mig lite och se vad som händer.
    det är inte frågan om att sätta sig på dig att du inte har ansvar/inflytande/bedömningsrätt i deras familj, innan du inser det blir det nog svårt med relationen.
  • Anonym

du kan ju börja med att be din svärdotter om förlåtelse
  • Eerie
    men herregud människa  nu får du ju ge dig och dra av dig offerkoftan!
     hur har någon försökt "sätta sig på" dig?
    allt du beskrivit i den här tråden är hur du klampar på och försöker köra med din som och hans familj, inte tvärtom.
  • Plutteli

Men klart du blir bortmotad när du tränger dig på så som du gör! Vem som helst hadet blivit bortmotad i ett sådant läge, för det är oerhört frustrerande och irriterande för den andra parten. Hur hade DU reagerat om någon envisades med oanmälda besök fast du sagt ifrån och visat att du inte uppskattade det? Om någon köpte saker ud inte anser dig behöver gång på gång för att den personen anser att du ska ha det? Eller utan att fråga köper kläder till dig om och om igen och samtliga i en stil du inte gillar? Om denna person dessutom sagt sig inte gilla dig?

Tänk efter hur du själv hade velat bli behandlad och hur du hade reagerat på att bli behandlad som du just nu behandlar din son och hans familj!
  • Virriga Vera

Du gör det väldigt enkelt för dig genom att säga att det är svärdottern som förstör för dig, när sanningen är att din son inte ytar sitt ansvar för att du skall få umgås med ditt barnbarn. Naturligtvis så står din svärdotter sin mamma närmare än hon står dig, av exakt samma orsaker som du och din står varandra närmare. Det finns inte en enda anledning att svärdottern skall ta kontakt med dig när du så tydligt visat vad du tycker om henne. Det är där din son har ett ansvar att sätta gränser och regler kring ert umgänge. Det är också hans ansvar att se till att deras barn fåren fungerande realtion med dig, inte din svärdotters.

Du kan inte skylla svärdottern för att han inte tar det ansvaret, det är ju du som uppfostrat honom, resultatet visar sig nu.  

• Anonym

Vilket säkert din svärdotter också märkt. Men vet du vad, hon kanske också är van vid att få sin vilja igenom. Hon kanske inte heller är en person som man sätter sig på i första taget. Det är faktiskt inte ovanligt att en man väljer en kvinna som påminner om deras mamma, på något sätt. Och då är ju ni två kolliderande viljor som båda vill ha rätt. Och om ditt mål är att få umgås mer med barnbarnet, så får du inse att du bara har rätt till ditt barnbarn i den omfattning som föräldrarna väljer att släppa in dig. Så för att uppnå det måste du få dem att VILJA släppa in dig. Det är inget du kan tvinga dig till, hur som helst. Men du har större chanser om du är lyhörd. En fråga, när du har umgåtts med barnbarnet, har du då lyssnat på hur din son och sonhustru vill att saker ska göras. Min svärmor, när hon har varit barnvakt, har tvingat mig att skriva en lista med exakta mattider, exakt hur mycket mitt barn brukar äta, om det är några särskilda grejer att tänka på vid nattning o.s.v. Och hon har sedan följt listan till punkt och pricka. Det har gjort att jag har väldigt stor tillit till att hon inte gör något som vi inte skulle gjort. Vissa farmödrar/mormödrar verkar ju anse att de själv vet bäst i alla lägen och matar barnet med saker som föräldrarna inte vill att barnet ska äta, söver som de själva vill ("mina barn somnade minsann själva i sängen vid den åldern") o.s.v. En sådan person har man ju inget förtroende för, när det gäller barnpassning.
  • Anonym

TS! Håller du möjligen på med en uppgift i sociologi eller så? Tycker den är tråden är osannolik! Innehåller ju enbart klicher av hur man inte beter sig som svärförälder.Du tar i lite för mycket för att vara trovärdig men kanske trots detta en intressant diskussion!

• Adephi
    Men du tycker att du ska sätta dig på din son och svärdotter?
  • Eerie
    Anonym skrev 2012-11-02 11:28:35 följande:
    TS! Håller du möjligen på med en uppgift i sociologi eller så? Tycker den är tråden är osannolik! Innehåller ju enbart klicher av hur man inte beter sig som svärförälder.Du tar i lite för mycket för att vara trovärdig men kanske trots detta en intressant diskussion!
    tanken slog mig också men oavsett hur det ligger till i just det här fallet så kan jag intyga att det faktiskt finns sånahär människor, tyvärr...
Svar på tråden Svärdottern förstör!