• Anonym (Farmor)

Svärdottern förstör!

Min son har nyligen gift sig med sin sambo sedan många år tillbaka. De har ett barn på två år. Jag får väl erkänna att jag under de första åren av deras relation hade svårt att acceptera henne, vilket jag också lät min son få veta. Visst, det var dumt, men jag ville bara hans bästa och man måste ju få säga vad man tycker. Det är ju egentligen inget fel på henne, hon är snäll, skötsam och smart. 

Problemet: Jag känner att jag inte får träffa och rå om mitt barnbarn och min son så ofta som jag skulle vilja. Vi ses ett par gånger i månaden, men jag skulle helst vilja att det var minst en gång i veckan. Inte en enda gång har jag suttit barnvakt heller, trots att de vet att jag vill. Mormor däremot har jag hört att suttit barnvakt flera gånger. Jag blir ledsen, för när vi träffas allihopa till födelsedagar tex, så märks det att barnbarnet har en närmare relation till hennes sida av släkten än till sonens. Jag tror att svärdottern vill ha det så och manipulerar min son så att det ska bli så. 

Jag vet inte vad jag gör för fel! Jag brukar försöka åka hem till dem någon kväll då och då på väg hem från jobbet. Verkar inte så uppskattat, men man måste väl få kunna komma och hälsa på även en vardagkväll? Jag tycker att jag ställer upp så mycket för dem. Varje gång de ska göra något med huset t.ex. så frågar jag om jag ska komma och hjälpa dem. Oftast svarar de nej, så man får ju nästan tvinga sig på för att få vara delaktig och hjälpa till! Jag brukar också lämna lite saker hemma hos dem som jag tycker att de saknar i sitt hem, som dukar, blommor och gardiner. Ibland kommer jag även med lite matvaror, eller blöjor eller kanske några hundralappar. Jag vet att de har pengar, båda två tjänar ju hyfsat, men jag vill ju också få bidra lite och känna mig nyttig! 

Jag vill ju vara delaktig i mitt barnbarns uppväxt, men jag känner mig motarbetad av svärdottern. Kläder som jag köper verkar inte användas, försöker man komma med något råd så nyps det av direkt. Svärdottern vet ju alltid bäst såklart. Att få ha barnbarnet hos mig en helg känns väldigt långt bort. 

Vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Svärdottern förstör!
  • Anonym (snart farmor)
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 10:46:31 följande:
    Är inte svärdottern lite väl långsint om det som hände i början av förhållandet, och detta är ju ganska många år sedan, fortfarande ska ligga mig i fatet? Jag har ju dessutom aldrig sagt något direkt till henne, om min son har fört vidare det jag sagt, ja då får det stå för honom tycker jag! Jag har bara agerat utifrån MITT BARNS bästa när jag sagt vad jag tycker. Det är så längesedan nu dessutom, så det borde vara överspelat vid det här laget. Ni har påpekat att jag ligger på för mycket. Ja, kanske jag gör det. Men jag tror att om jag inte låg på så skulle vi inte ses alls och jag skulle inte ha något alls att säga till om. Är det verkligen helt fel att tycka att man som mamma ändå har LITE rätt att kanske få sätta LITE prägel på ens barns hem? Annars är man ju som vem som helst som kommer på besök, då kunde man lika gärna vara grannen! Ja, min son är vuxen, men jag kommer alltid att vara hans MAMMA, och han kommer alltid att vara mitt BARN. Har inte farmor lika stor rätt till sitt barnbarn som mormor? Jag har jättebra hand med barn, och det finns inget som gör att jag är olämplig på något sätt. Andra släktingar anförtror sina barn åt mig och det går jättebra.
    Läser lite i tråden. Och OJ! "...verkligen helt fel att tycka att man som mamma ändå har LITE rätt att kanske få sätta LITE prägel på ens barns hem?. Du har verkligen inte rätt att göra det! Det är inte ditt barn längre, i den mening det var när han bodde hemma hos dig. Det är en vuxen man som dessutom delar sitt hem med sin fru! Är du fullständigt galen? Om du fortsätter på det här viset så lär det bli så att de INTE vill att du skall träffa ditt barnbarn och framförallt inte bli hembjuden till dom, förutom då de är tvungna att bjuda hem dig. Är det så du vill ha det. Du har ingen som helst rätt till ditt barnbarn. Den rätten är en förmån som man får arbeta för och förtjäna.

Du får börja på ruta ett nu. Tagga ner. Backa. Bete dig som folk och se det här paret som två vuxna människor, med eget liv utan en mamma. Du måste skapa ett eget liv som INTE inbegriper ovälkomna besök hos din son. Du ränner väl inte ut och in hos dina vänner hur som helst? Eller tar med dukar och gardiner till dom? Visa din son och sonhustru samma respekt som du visar alla andra människor. Det har de faktiskt rätt att begära av dig.

Tack för mig.

hälsar
    en mamma med en fantastisk svärdotter
  • sextiotalist
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 11:21:15 följande:
    Ja, jag har fått en del att tänka på. Men ni måste förstå, att det är svårt att backa när man känner sig bortmotad! Jag är van att få min vilja igenom, jag är inte en person man sätter sig på i första taget. Men jag ska försöka tona ner mig lite och se vad som händer.
    Det är ibland bra att ha den egenskapen, ibland inte. Nu har du fått möta en konsekvens med att vara en sådan person, du blir bortmotad och du har kanske mött ett motstånd som du inte är van vid.

Och risken är att du, om du inte ändrar dig, i förlängningen blir marginaliserad, dvs de kommer mota bort dig ännu mer och risken finns att om du fortsätter som du gör, att de helt enkelt väljer att inte ha med dig i deras liv.

Så du har allt på att vinna genom att backa rejält, blotta strupen.

I din sits så hade jag bett att få träffa dom och då be om ursäkt hur du bemötte henne från början, att du har kommit till insikt att du inte respekterar deras liv och att du nu vill försöka förändra detta, men du måste (för det är nog så) även ha deras hjälp. De skall vara tydliga när du kommer vid fel tillfälle.

Det är nu du skall lyssna, lyssna och åter lyssna        
  • Anonym (Farmor)

Om det ändå vore så att detta var osannolikt... nu är det inte det, och det håller på att äta upp mig.

• Fiona M
    Anonym skrev 2012-11-02 11:28:35 följande:
    TS! Håller du möjligen på med en uppgift i sociologi eller så? Tycker den är tråden är osannolik! Innehåller ju enbart klicher av hur man inte beter sig som svärförälder.Du tar i lite för mycket för att vara trovärdig men kanske trots detta en intressant diskussion!
    haha, tro mig, människor som TS finns! (i mitt fall är det numera en ex-svärmor, tack och lov!)
  • Anonym (Farmor)

Kan ingen förstå mig alls? Ja, jag erkänner, jag har gjort fel, men jag har inte menat illa. Det är bara det att jag har längtat sååå länge efter att få barnbarn. Vilken lycka när jag fick veta att jag äntligen skulle bli farmor! Och jag grät av glädje första gången jag fick hålla detta lilla liv i min famn. Och nu... jag är fortfarande så lycklig över mitt barnbarn, men det känns som att många av mina förhoppningar har grusats...

• Anonym (Elin)

Helt underbart att läsa alla svar i denna tråd! TS skulle lika gärna vara min svärmor och nu vet jag att jag inte är dum i huvud som känner som jag känner

• Anonym (m)

kan ju säga att den dagen min svärmor sa till min sambo att hon tyckte han skulle flytta ifrån mig kommer jag ihåg än idag. det är nog 2,5 år sen om inte mer.... det var på hennes födelsedag. för att jag inte kom och firade henne utan hade barnkalas för mitt barn. kan ju säga att svärmor aldrig har firat mig så varför skulle jag fira henne? den dagen gjorde en månad till ett helvete för mig. jag och sambon var så osams, jag var mest arg på honom för att han inte försvarade mig. han var mest arg för att jag inte följde med. ett beslut han sa innan kalaset att det var bäst att han åkte själv och jag var hemma på kalaset som vi hade planerat sen länge. visste inte att svärmor skulle promt firas den timman som vi hade bokat kalas.
    så det är inte din sons fel, utan ditt. man öppnar inte munnen utan att tänka. vad skulle du tycka om nån hatade dig, skulle du vilja umgås med den människan? om din svärmor sa förr att hon inte gillade dig och ville ha din älskade lilla son själv? du kommer ju ändå bara säga till ditt barnbarn att mamma gör fel!  

• Anonym (nee)
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 10:46:31 följande:
    Är inte svärdottern lite väl långsint om det som hände i början av förhållandet, och detta är ju ganska många år sedan, fortfarande ska ligga mig i fatet? Jag har ju dessutom aldrig sagt något direkt till henne, om min son har fört vidare det jag sagt, ja då får det stå för honom tycker jag! Jag har bara agerat utifrån MITT BARNS bästa när jag sagt vad jag tycker. Det är så längesedan nu dessutom, så det borde vara överspelat vid det här laget. Ni har påpekat att jag ligger på för mycket. Ja, kanske jag gör det. Men jag tror att om jag inte låg på så skulle vi inte ses alls och jag skulle inte ha något alls att säga till om. Är det verkligen helt fel att tycka att man som mamma ändå har LITE rätt att kanske få sätta LITE prägel på ens barns hem? Annars är man ju som vem som helst som kommer på besök, då kunde man lika gärna vara grannen! Ja, min son är vuxen, men jag kommer alltid att vara hans MAMMA, och han kommer alltid att vara mitt BARN. Har inte farmor lika stor rätt till sitt barnbarn som mormor? Jag har jättebra hand med barn, och det finns inget som gör att jag är olämplig på något sätt. Andra släktingar anförtror sina barn åt mig och det går jättebra.
    Oj vad jag är glad att min svärmor inte beter sig som dig, hon är en vagel i mitt öga men inser nu att hon är helt okej om man jämför.

Men vi har det senaste åren inte haft barnvakt, för vi inte har haft behovet  av att ha barnvakt.
    barnen är 3,5 och 2 år

Svärmor tjatar ju självklart och lägger fram det så man ska må dåligt över stackars henne som inte får träffa sina barnbarn, men hon är välkommen hit varje vardag om hon vill, eftersom jag är mammaledig med min yngsta fortfarande ska vara hemma till nästa höst, så kan hon komma på dagarna hur ofta hon vill, men det passar inte hon ska komma på lördag eller söndag och då gör vi oftast saker ihop hela familjen åker och badar eller åker till någon lekplats, maken arbetar långa pass i veckorna och vi vill vara bara vi minst en dag på helgen helst två.

Svärmor är pensionär och har varit det i 8 år så hon har inget som gör att hon inte kan komma på dagarna, hon klagar dessutom på att hon har så tråkigt hemma på dagarna då hennes make(svärfar) bara tittar på tv och varje gång säger jag att hon kan ju komma till oss och att vi då antagligen bara är hemma eller går iväg och leker eller grillar korv beroende på vad hon vill göra, men nej det är behovet av att vara själv med barnen som lockar och jag förstår det inte! 
    Jag vill inte att en person som inte vill umgås med barnen när jag är med ska vara med barnen utan mig.

Men svärmor kan inte säga att någon annan fått vara barnvakt heller, enda gången vi har haft barnvakt var när yngsta föddes och då blev det naturligt  min moster för hon var hos oss när allt drog igång och det gick fort hen var ute på mindre en 2 timmar från första känningen och vi åkte hem efter 8 timmar.

Att du köper saker till dom kan jag inte fatta, jag skulle bli galen om det dök upp dukar och annat krams som jag inte vill ha.
    Kläder är okej men svärmor har noll koll på storlekar så det är alltid för stort oftast så passar det som vi fått till lillan till den stora och det som den stora fått kan hen ha om 2-3 år.
    För 2 år sedan köpte hon en overall till stora i storlek 116 och hen var då 1,5år :-0
    och våran lilla fick när hen var nyfödd en dress i 98.
    Kan tillägga att svärmor har 13 barnbarn i åldrarna 1-25 
    Men heller för stort än för smått

Jag ska nog försöka uppskatta svärmor mer för jag hade ju kunnat ha dig som svärmor.

Ja just ja svärmor och svärfar gillar inte mig heller, dom första 6 åren innan vi fick barn var dom sällan och besökte oss, när vi fick barn så passade det helt plötsligt att komma på besök.
    Vi bor 2 mil från varandra.

Min svärfar till å med uteslöt mig från sitt tal på svägerskans bröllop han pratade om sina andra 4 barns respektive men mig struntade han i fullständigt fast vi varit tillsammans i 5 år och förlovade i 3år, till å med svågerns tjej som svågern träffat i 2 månader pratade svärfar om som sin svärdotter, ( svågern och hon gjorde slut 1 vecka efter bröllopet) 

Jag har aldrig gjort något dumt mot dessa människor, annat än att jag tagit deras älskade son från dom (deras egna ord), dom bodde ganska ocentralt och jag bodde i stan så det var ganska naturligt att han ville flytta in hos mig ganska snabbt, jag tyckte första att han var lite underlig då han som 25 åring bodde hemma med mamman och pappan fast han hade jobb sedan 4 år tillbaka, men efter 1 månad ihop var vi så kära att vi bara var tvungna att bo ihop han flyttade in och vi har varit ett sedan dess.

Så för att ni ska kunna fungera, backa och det en massa steg ingen vill ha någon som tränger sig på.
    Deras boende deras regler, deras barn deras regler!!!!

• Plutteli
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 11:36:34 följande:
    Kan ingen förstå mig alls? Ja, jag erkänner, jag har gjort fel, men jag har inte menat illa. Det är bara det att jag har längtat sååå länge efter att få barnbarn. Vilken lycka när jag fick veta att jag äntligen skulle bli farmor! Och jag grät av glädje första gången jag fick hålla detta lilla liv i min famn. Och nu... jag är fortfarande så lycklig över mitt barnbarn, men det känns som att många av mina förhoppningar har grusats...

Jo, men att förstå dig är inte samma sak som att jamsa med om att du betett dig ok och att allt är din svärdotters fel eller ens ursäkta ditt beteende.

Jag kan absolut fatta att du verkligen vill vara en del i deras liv, att du sett fram emot att bli farmor, men inget av det du anser dig ha "rätt" till och inget i ditt beskrivna beteende är ok, alls!
  • sextiotalist
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 11:36:34 följande:
    Nja, förstår dig gör jag inte, eftersom det är så långt ifrån min personlighet som det kan vara. Jag är nog snarare sagt tvärtom i relationer. Även om jag kan ta plats när det behövs.

Däremot förstår jag nu att du är frustrerad eftersom du inte vet hur du skall hantera detta. 

Men gör som jag skrev innan, gå till dom med blottad strupe och var ödmjuk och be om ursäkt, då har du kommit långt     
Svar på tråden Svärdottern förstör!