• Anonym (Farmor)

Svärdottern förstör!

Min son har nyligen gift sig med sin sambo sedan många år tillbaka. De har ett barn på två år. Jag får väl erkänna att jag under de första åren av deras relation hade svårt att acceptera henne, vilket jag också lät min son få veta. Visst, det var dumt, men jag ville bara hans bästa och man måste ju få säga vad man tycker. Det är ju egentligen inget fel på henne, hon är snäll, skötsam och smart. 

Problemet: Jag känner att jag inte får träffa och rå om mitt barnbarn och min son så ofta som jag skulle vilja. Vi ses ett par gånger i månaden, men jag skulle helst vilja att det var minst en gång i veckan. Inte en enda gång har jag suttit barnvakt heller, trots att de vet att jag vill. Mormor däremot har jag hört att suttit barnvakt flera gånger. Jag blir ledsen, för när vi träffas allihopa till födelsedagar tex, så märks det att barnbarnet har en närmare relation till hennes sida av släkten än till sonens. Jag tror att svärdottern vill ha det så och manipulerar min son så att det ska bli så. 

Jag vet inte vad jag gör för fel! Jag brukar försöka åka hem till dem någon kväll då och då på väg hem från jobbet. Verkar inte så uppskattat, men man måste väl få kunna komma och hälsa på även en vardagkväll? Jag tycker att jag ställer upp så mycket för dem. Varje gång de ska göra något med huset t.ex. så frågar jag om jag ska komma och hjälpa dem. Oftast svarar de nej, så man får ju nästan tvinga sig på för att få vara delaktig och hjälpa till! Jag brukar också lämna lite saker hemma hos dem som jag tycker att de saknar i sitt hem, som dukar, blommor och gardiner. Ibland kommer jag även med lite matvaror, eller blöjor eller kanske några hundralappar. Jag vet att de har pengar, båda två tjänar ju hyfsat, men jag vill ju också få bidra lite och känna mig nyttig! 

Jag vill ju vara delaktig i mitt barnbarns uppväxt, men jag känner mig motarbetad av svärdottern. Kläder som jag köper verkar inte användas, försöker man komma med något råd så nyps det av direkt. Svärdottern vet ju alltid bäst såklart. Att få ha barnbarnet hos mig en helg känns väldigt långt bort. 

Vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Svärdottern förstör!
  • Anonym

du låter lite som min svärmor.
    Hon kommer också hem till oss under vardagen. DÅ orkar man ju inte med gäster. barnen ska sova sen vill man själv vila o spendera lite tid med sambon SJÄLVA. utan barn o svärmor

Hon brukar också komma med hushållssaker eller vill möblera om i köket. eller kylskåpen. För att grönsaker ska stå nere o blabla ska stå uppe i kylskåpet. Eller så kommenterar hon diskhögen.

Mitt tips är att slut dra så mycket till dem o bjud hem de till dig istället. och när de väl kommer så säg inte "titta, så här har jag det hemma, så borde du också göra"

• sextiotalist

Åh vad du är gränslös, nej, du är ingen svärmor som man vill ha, inte ens önska sin värsta fiende, du är faktiskt en mardröm som svärmor (och mamma).

Skulle du vilja ha din svärmor, som tidigt upplyst din man om att du inte gillar dig, springande på det sättet?      

• sextiotalist

Och så glömde jag, det är inte din svärdotter som förstör, det är du som förstört för dig själv helt själv

• Anonym (Ò.ó)

jag  tycker att det faktum att du i början la dig i din son och hans frus relation eftersom du "hade svårt att acceptera henne" gör det fullt logiskt att de inte vill umgås lika mycket med dig som med hennes mor, i mina ögon är det du som förgiftat den kontakten, inte hon.

jag hade blivit vansinnig om min svärmor håll på som du beskriver, jag tror situationen inte kommer bli något annat än värre om du inte slutar tvinga dig på som du gör.

angående varför du inte får sitta barnvakt så är det ju svårt att säga, min svärmor kommer aldrig få passa vårt framtida barn, dels eftersom jag inte litar på att hon kommer hålla sig nykter, och dels eftersom från vad min partner berättat om hur hon varit som mor så anser jag henne helt enkelt inte kapabel, två anledningar som kommer bli väldigt svåra att förmedla till henne då hon säkerligen anser att både hennes alkoholkonsumtion och hennes syn på föräldraskap är fullt normala.

min poäng är att det kanske finna anledningar till varför de inte vill lämna sitt barn med dig som de tycker är för jobbiga att ta med dig.

• Anonym (!)

Jag tycker att du verkar jätterar. Min mamma är också som du och farmor hade gärna också fått ta för sig mer, det har blivit bättre sedan vi fick barn. Att lämna inredningspsylar är kanske inte jättepopulärt eftersom man kanske inte har samma smak men att få rå om din son och barnbarn är ju absolut en del av din roll tycker jag!

Prata med din son, jag tycker att det är självklart att också du som farmor ska få vara mer delaktig.

• sextiotalist
    Anonym (!) skrev 2012-11-02 10:33:12 följande:
    Jag tycker att du verkar jätterar. Min mamma är också som du och farmor hade gärna också fått ta för sig mer, det har blivit bättre sedan vi fick barn. Att lämna inredningspsylar är kanske inte jättepopulärt eftersom man kanske inte har samma smak men att få rå om din son och barnbarn är ju absolut en del av din roll tycker jag!

Prata med din son, jag tycker att det är självklart att också du som farmor ska få vara mer delaktig.
    Hur kan man vara rar när man klart och tydligt talar om för sonen att man inte vill att han skall vara tillsammans med den kvinnan. Jag tycker ts verkar vara en riktigt mardröm
  • Anonym (Marie)

Sluta kom dit oanmäld, acceptera ett nej och sluta komma dragandes med prylar de inte har bett om. Hade de velat ha dukar och gardiner så hade de köpt de själva eftersom du säger att de inte har dåligt om pengar. Din svärdotter upplever det förmodligen som kritik mot hennes inredning (med all rätt). Vill du ha en bra relation så backa och var lyhörd istället för att gå på och tro att du vet något du faktiskt inte har en aning om.

• SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-11-02 10:25:36 följande:

jag tycker det låter hårt att säga att ts inte ingår i familjen? ok att hon inte ingår i kärnfamiljen men mor & farföräldrar är viktiga för hela familjen. klart de inte har rätten att bestämma över den nya familjen, det måste ts acceptera men jag tror i grund och botten inte att det är hennes avsikter heller. alla är de ju släkt, och man måste få lov att uttrycka åsikter och önskemål, men det gäller att vara finkänslig såklart och inte klampa på för hårt.
    För mig är det som att säga att min sambos ex också tillhör familjen för att de har barn ihop.

Nu har jag inga problem med min blivande svärmor, hon är underbar Men hade hon betett sig så där hade min sambo fått säga ifrån eller så hade vi inte varit ihop så speciellt länge. För mig är mitt hem min fristad, jag vill inte att NÅGON kommer dit oanmäld, som inte tillhör familjen.  
    Jag vill inte heller ha saker som inte jag och/eller sambon valt i mitt hem så jag hade inte uppskattat att få dukar (som jag inte använder knappt) eller annat ditlagt. Som yngre hade jag tagit det som kritik mot min smak och min förmåga att sköta hemmet, nu hade jag suckat och tänkt att människan har inget vett och kastat den alt lämnat tillbaka den och sagt att det var snällt men vi använder inte dukar så hon kan ge den till någon annan istället.

• SupersurasunkSara
    Anonym (!) skrev 2012-11-02 10:33:12 följande:

Du kan ju ta över henne då
  • Adephi

Två frågor till dig själv.
    Skulle inte du ha svårt att släppa in någon som klart markerat att den inte accepterar dig?
    Skulle du vilja lämna ifrån dig det käraste du har till någon du inte litar på? 

Svar på tråden Svärdottern förstör!