• Afasi

Följas åt till körkortet?

För över en månad sedan fick jag och handledaren OK från transportstyrelsen. Idag körde vi (jag) för första gången, nervööööst! Gick väl helt okej men då det var en del bilar där vi var så vågade jag inte riktigt testa att växla och göra lite mer tyvärr.

Skulle vara kul att ha någon att prata med och följas åt under resans gång. Jag tycker att det är skitläskigt att börja med det här nu men samtidigt roligt och spännande.

Någon mer som precis har börjat?

• Svar på tråden Följas åt till körkortet?
  • Afasi
    Marinero skrev 2012-11-15 16:47:04 följande:
    Ja precis. Men som det är nu så gör jag inte alls i den ordningen Går inte göra ngt förrän man startat bilen Tungan ute Förutom att ställa in växeln, så jag ställer in växeln först, trycker ner kopplingen och har foten på bromsen samtidigt och sedan drar jag handbromsen. Får se vad körskolan säger sedan, med tanke på vad Maybe skrev så verkar det lite olika Jag uppfattade det som att ordningen hade med eco-driving att göra. Att inte låta bilen gå mer än nödvändigt, även fast det handlar ju bara om sekunder liksom, så eg vet jag inte vad för roll det spelar i längden.

Ja växlingarna är lite knepigt (fast logiskt) men gör man det mycket och ofta så kommer man in i det fortare än man tror Men jag är ff på växelspaken mer än nödvändigt enligt min sambo. Och med de modernaste bilarna (som oftast körskolorna har) så är det enklare. Man behöver inte växla lika mkt! På Bonniers trafikskola står det att med de nyaste bilarna kan man köra på femman i 50 km/h.
    Hehe ja jag är fortfarande bra förvirrad kan jag säga. Nu är det en vecka sedan jag körde och känns som att jag glömt allt och hur det kändes. Växlingen känns inge rolig att tänka på eftersom jag inte riktigt vågar gasa haha. Känns som att jag behöver ett helt flygfält för att träna. Är så rädd att jag ska gasa på för mycket eller krocka typ Tungan ute

Hur går det för alla? Jag har varit kass på att svara, är ofta inne och läser och tittar men jag är alltid sån, läser och sen glömmer jag liksom bort att skriva. Kan ju ana varför folk tycker jag är så tråkigt när dom skickar sms osv Tungan ute
    Tror det blir körning imorgon. Vill verkligen men jag är fortfarande så jäkla feg. Hur kommer man över rädslan och nervositeten? Vill ju att det ska kännas roligt att få lära sig men jag är fortfarande så nervös och rädd haha!
  • Maybe

Enda sättet att komma över nervositeten och rädslan är att köra helt enkelt. Ut o kör så ska du se att det kommer släppa mer och mer för varje gång.
    Du lär dig hela tiden när du kör. När du känner att du till slut vågar gasa lite mer har du kommit över ett hinder, sen kommer nästa hinder du ska ta dig över osv. Efter varje hinder känns det bättre och tryggare att köra bil.
    Men glöm inte bort teorin!   

• frukarlssonn
    Afasi skrev 2012-11-18 10:47:34 följande:
    Hehe ja jag är fortfarande bra förvirrad kan jag säga. Nu är det en vecka sedan jag körde och känns som att jag glömt allt och hur det kändes. Växlingen känns inge rolig att tänka på eftersom jag inte riktigt vågar gasa haha. Känns som att jag behöver ett helt flygfält för att träna. Är så rädd att jag ska gasa på för mycket eller krocka typ Tungan ute

Hur går det för alla? Jag har varit kass på att svara, är ofta inne och läser och tittar men jag är alltid sån, läser och sen glömmer jag liksom bort att skriva. Kan ju ana varför folk tycker jag är så tråkigt när dom skickar sms osv Tungan ute
    Tror det blir körning imorgon. Vill verkligen men jag är fortfarande så jäkla feg. Hur kommer man över rädslan och nervositeten? Vill ju att det ska kännas roligt att få lära sig men jag är fortfarande så nervös och rädd haha!
    Precis, säger som Maybe, kör kör kör och åter kör! Jag har vart så rädd för att köra och ställt mig frågan HUR ska jag komma över rädslan? Men efter många körtimmar så kommer man över det! Jag kan ff känna så innan jag sätter mig bakom ratten. Men så fort jag börjar köra försvinner det! Ja såvida jag inte kör på ställen dr jag inte riktigt fixar än, men det gör jag inte, skyndar långsamt

Idag körde vi åter till Skövde då vi skulle handla lite på köpcentret. Detta ligger då lite i utkanten så har ff inte vågat mig på att köra i centrum. Gick väldigt bra men eftersom det går ibland en vecka mellan körningarna så blir jag lite ringrostig, dochk inte som förr, märker att det börjar sitta i djupet men krävs ändå lite uppvärmning, när jag kör tillbaka är det som jag suttit bakom ratten flera dgr i sträck Tungan ute Sambon tycker ff jag bromsar för mkt vilket beror på att jag inte riktigt lärt mig titta långt fram! Eller det gör jag men jag har ff svårt att läsa av trafiken. Dock går det så mkt bättre i de stora rondellerna nu som jag förr va livrädd för att köra in i utan att stanna!

På körskolan har de platser där de kr just för att du på ett effektivt sätt ska lära dig växla! Och när man kan grunderna så är det bara övning som gäller. När man gjort det tusen ggr så kan man det. Jag kommer nog få ställa om mig med växlingen n'r jag ska kra med körskolan eftersom bilar alltid funkar lite olika. Detta är en tysk bil som är byggd efter att köra i höga hastigheter så man kan inte köra på så höga växlar i lägre farter som t.ex med deras nya bilar! De bilar som min körskola har är Wolkswagen, gissar på att de inte är några sportbilar iaf

Försök bara köra så ofta du kan, även om det bara är små stunder eller till affären så ger det dig ngt varje gång!
    Olivia 090610 ~ Freja101020
  • frukarlssonn

Just det, läs teori vid sidan om så mkt du kan, det hjälpte mig jättemkt när jag va nybörjare!!

• Maybe

En bra grund är A och O när du börjar på körskolan sen. Du kan komma spara tusenlappar på att ha en bra grund!
    Men gå inte för fort framåt heller. Kör runt på parkeringar så länge du känner att du är redo och öva rondeller tills du känner att det verkligen sitter osv (jag hatar när jag ska till vänster i rondell)

Vi gjorde så när vi körde privat att vi körde ut till en grusparkering där jag fick slita så mycket på bilen jag ville. Slira och rivstarta  och bara "leka" med bilen ett bra tag. Det släppte mycket nervositet för mig också för jag lärde känna bilen lite mer på det sättet.
    Det får man nog inte göra på körskolan...

Jag tipsar fortfarande om Bonniers Trafikskola som jag tycker är jättebra och det är aldrig för tidigt att börja med teorin! Tvärtom är det bäst att börja med teorin innan man börjar köra...

Öva tidigt på att titta i alla backspeglar så mycket ni bara kan. Det ska va en snabb blick, du behöver inte kunna se precis vilket registreringsnummer bilen bakom har, utan bara precis så hjärnan hinner uppfatta att där är något.
    Är där inget så vet du det. Är där en bil bakom så kan du slänga en extra blick sen.
    Bara blixtsnabba blickar i backspeglarna men ofta!  

Precis som att det är bra att öva tidigt på att ha blicken långt fram.

Tips:
    Min sambo gjorde så att när vi körde på motorväg (vi körde också en bit bort för att handla tex just för att jag skulle få köra) så frågade han tex "vad står det på skylten där borta", "hur långt är det till löddeköpinge från den skylten", "vad är det för färg på kyrkan på vänster sida" just för att jag skulle få upp blicken lite och röra lite mer på blicken och få större överblick.
    Det kanske inte funkar för alla.
    Jag får fortfarande känslan att bilen inte går rakt om jag inte stirrar precis raaaaaakt fram.

Min körlärare sa att jag bränner snart hål i bilen framför med blicken Glad 

• frukarlssonn

Ja Bonniers är skitbra! Jag kör med den nu, varje dag! Men du hade väl möjlighet att köra trafikskolans teori hemifrån va Afasi?

Kan bara hålla med Maybe, massa bra tips

Jag har haft jättesvårt med rondeller. De större rondellerna. Därför har jag tränat extra mkt på detta nu.

• frukarlssonn

Ang backspegeln, min sambo vill alltid att jag ska säga till när jag har en bil bakom och när den kör om. Kör den om frågar han mig alltid om jag såg att den skulle köra om. På landsväg/motortrafikled då. (Eller motorväg) I stadskörning är inte backspeglarna riktigt lika viktiga men man ska givetvis ha koll!!

• Maybe
    Marinero skrev 2012-11-19 16:33:38 följande:
    Ang backspegeln, min sambo vill alltid att jag ska säga till när jag har en bil bakom och när den kör om. Kör den om frågar han mig alltid om jag såg att den skulle köra om. På landsväg/motortrafikled då. (Eller motorväg) I stadskörning är inte backspeglarna riktigt lika viktiga men man ska givetvis ha koll!!

Enligt mig är backspeglarna minst lika viktiga i stan! Där är det fler filbyten och stressade folk som rusar genom stan som ska till jobbet. Cyklister, mopedister osv. Mer att hålla koll på öht. 

Jag kom på att min körlärare gjorde likadant som din sambo marinero!
    Jag skulle säga till så fort en bil skulle köra om mig under en hel lektion på 80 minuter.
    Jag ville rycka av backspegeln och hutta den i huvudet på körläraren Skrattande       
  • frukarlssonn
    Maybe skrev 2012-11-19 17:27:48 följande:

Enligt mig är backspeglarna minst lika viktiga i stan! Där är det fler filbyten och stressade folk som rusar genom stan som ska till jobbet. Cyklister, mopedister osv. Mer att hålla koll på öht. 

Jag kom på att min körlärare gjorde likadant som din sambo marinero!
    Jag skulle säga till så fort en bil skulle köra om mig under en hel lektion på 80 minuter.
    Jag ville rycka av backspegeln och hutta den i huvudet på körläraren Skrattande       
    Ja absolut i sådana lägen är det jätteviktigt. likaså döda vinkeln!  Beror kanske på hur stor stad man bor i oxå Här är det inga filer precis Men jag kollar av ren vana mkt i backspeglarna ändå

Jag höll på att krocka på motorvägen en gång för att jag inte kollade döda vinkeln! Fick avbryta den körningen, fy va rädd jag blev!!

Haha, ja man kan bli galen på tjatet ibland {#emotions_dlg.djavulsk} 
  • Maybe

Lika bra att gå in vanan med backspeglarna så slipper ni det tjatet som jag fick ha med körläraren sen. Plus att på uppkörningen kan man bli kuggad för att man inte tittar ordentligt i backspeglarna...

Svar på tråden Följas åt till körkortet?