• Afasi

Följas åt till körkortet?

För över en månad sedan fick jag och handledaren OK från transportstyrelsen. Idag körde vi (jag) för första gången, nervööööst! Gick väl helt okej men då det var en del bilar där vi var så vågade jag inte riktigt testa att växla och göra lite mer tyvärr.

Skulle vara kul att ha någon att prata med och följas åt under resans gång. Jag tycker att det är skitläskigt att börja med det här nu men samtidigt roligt och spännande.

Någon mer som precis har börjat?

• Svar på tråden Följas åt till körkortet?
  • Afasi
    Junior skrev 2012-11-22 15:56:52 följande:
    Tänk på att 3:an och 4:an är "automatiska".. För att lägga i 3:an från 2:an så är det bara att trycka upp spaken och samma sak när det gäller att växla till 4:an från 3:an, fast man drar ner spaken såklart
    Va? Kan du förklara vad du menar? Jag är visst inte nå vidare smart Flört
  • Maybe

Jag förstår faktiskt inte heller vad Junior menar om jag ska va ärlig... =)

För att svara på frågan om det här med kopplingens moment så måste jag erkänna att jag faktiskt inte tänkt på om jag släpper gasen när jag trycker ner kopplingen.
    Men det är väl skönast att göra det? Då använder du bara en fot i taget att arbeta med och det måste ju vara enklast.

När du panikbromsar så använder du dock båda fötterna. En på kopplingen och en på bromsen.
    Annars tror jag bara man använder en fot i taget. Men jag har som sagt inte tänkt på det så kanske någon annan här som kört lite mer eller har körkort kan rätta mig om jag har fel?     

• frukarlssonn

Afasi: sådär är det n'r man är nybörjare, herregud vad svårt jag hade att dels hålla reda på pedalerna och sedan vxla på det! Jag hade en ovana att hålla kopplingen nere hela tiden i början! Men när du kört mkt gör du det utan att tänka alls! Det går helt automatiskt

Menar du när du kör eller startar när du pratar om gas och koppling? När jag växlar släpper jag gasen just för stunden, trycker ner kopplingen, växlar och släpper kopplingen! och gasar igen! (om det behövs, beror på om jag växlar upp eller ner)

Olivia 090610 ~ Freja101020
  • LaFontaine

Afasi: Jag kan inte ens förklara vad jag gör när jag växlar, för jag tänker inte på det längre. Det kommer till slut! Jag övar en del på att köra i olika skor. Jag har mest kört i gympaskor men nu övar vi med lite klack och annan sula. Skit vad svårt det är att köra i stövlett med hård sula! Fick ett motorstop sist på grund av det.

• frukarlssonn
    LaFontaine skrev 2012-11-22 18:57:11 följande:
    Afasi: Jag kan inte ens förklara vad jag gör när jag växlar, för jag tänker inte på det längre. Det kommer till slut! Jag övar en del på att köra i olika skor. Jag har mest kört i gympaskor men nu övar vi med lite klack och annan sula. Skit vad svårt det är att köra i stövlett med hård sula! Fick ett motorstop sist på grund av det.
    Oj, jösses va svårt! Jag äger bara ett par klackskor och dem vågar jag inte köra i
  • LaFontaine
    Marinero skrev 2012-11-22 19:00:24 följande:
    Oj, jösses va svårt! Jag äger bara ett par klackskor och dem vågar jag inte köra i

Jag går nästan bara i skor med mer eller mindre hög klack så jag bör kunna köra i sådana. Det är inte heller klacken som är de svåra. Det är sulan och de faktum att man tappar känslan till pedalen. Men jag börjar äntligen få kläm på det
  • frukarlssonn
    LaFontaine skrev 2012-11-22 19:07:40 följande:

Jag går nästan bara i skor med mer eller mindre hög klack så jag bör kunna köra i sådana. Det är inte heller klacken som är de svåra. Det är sulan och de faktum att man tappar känslan till pedalen. Men jag börjar äntligen få kläm på det
    Aha okej, ja då är det bra att få in vanan direkt

Låg och tänkte på detta med pedalerna när jag nattade min ena dotter... jag blev osäker på om jag släpper gasen när jag trycker ner kopplingen som jag skrev innan... man tänker ju inte på det längre! Ska försöka tänka på det nästa gång när jag kör!
  • frukarlssonn

Jag går ju alltid i gummiskor eller platta vinterskor så det är det jag alltid har på mig när jag kör!

• Maybe

Jag kör alltid i sköna gympaskor numera när jag kör.
    Jag har även platts skor (typ converse) och det funkar det med. 
    Timberlandkängorna som är höga i skaftet är inte alls bra att köra i tycker jag.
    Det är obekvämt och blir hackigt och jag kan inte böja på foten på samma sätt som i gympaskor.

Jag kör dock helst i gympaskor då det känns bäst.     

• frukarlssonn
    Maybe skrev 2012-11-23 09:01:42 följande:
    Jag kör alltid i sköna gympaskor numera när jag kör.
    Jag har även platts skor (typ converse) och det funkar det med. 
    Timberlandkängorna som är höga i skaftet är inte alls bra att köra i tycker jag.
    Det är obekvämt och blir hackigt och jag kan inte böja på foten på samma sätt som i gympaskor.

Jag kör dock helst i gympaskor då det känns bäst.     
    Ja kängor kan jag också tänka mig blir lite konstigt.

Idag fick jag käringstop Tyst Inte ofta det händer men när jag inte kupar handen när jag växlar så xäxlar jag så lätt fel!
Svar på tråden Följas åt till körkortet?