• Afasi

Följas åt till körkortet?

För över en månad sedan fick jag och handledaren OK från transportstyrelsen. Idag körde vi (jag) för första gången, nervööööst! Gick väl helt okej men då det var en del bilar där vi var så vågade jag inte riktigt testa att växla och göra lite mer tyvärr.

Skulle vara kul att ha någon att prata med och följas åt under resans gång. Jag tycker att det är skitläskigt att börja med det här nu men samtidigt roligt och spännande.

Någon mer som precis har börjat?

• Svar på tråden Följas åt till körkortet?
  • Afasi
    Marinero skrev 2012-11-22 17:32:26 följande:
    Afasi: sådär är det n'r man är nybörjare, herregud vad svårt jag hade att dels hålla reda på pedalerna och sedan vxla på det! Jag hade en ovana att hålla kopplingen nere hela tiden i början! Men när du kört mkt gör du det utan att tänka alls! Det går helt automatiskt

Menar du när du kör eller startar när du pratar om gas och koppling? När jag växlar släpper jag gasen just för stunden, trycker ner kopplingen, växlar och släpper kopplingen! och gasar igen! (om det behövs, beror på om jag växlar upp eller ner)
    Jag menar när man kör och ska växla. Du får gärna försöka tänka på det när du kör nästa gång. När jag försöker kika på mamma så ser jag inte om hon släpper gasen när hon kopplar men i min bok står det att man ska släppa gasen samtidigt som man trycker ner kopplingen snabbt, växla och sedan höja kopplingen en bit samtidigt som du gasar igen och sen släppa kopplingen helt för att undvika ryck och motorstopp.

Jag är så jävla feg att jag kom på mig själv med att köra runt med kopplingen lite nertryckt hela tiden. Glömde liksom släppa den för att jag var så rädd för att bilen skulle rycka eller dö då haha. Nu är det helg så då hoppas vi att vi hinner köra lite!
  • LaFontaine

Afasi, kör inte på det sättet. Du kommer att köra sönder kopplingen!

Jag funderade idag på hur jag gör och jag gör som sin bok beskriver. Försök att inte köra runt med kopplingen nere. Våga lita på bilen, den sticker inte iväg hur som helst. Du har kontroll över bilen, inte tvärt om!

• frukarlssonn
    Afasi skrev 2012-11-23 21:49:12 följande:
    Jag menar när man kör och ska växla. Du får gärna försöka tänka på det när du kör nästa gång. När jag försöker kika på mamma så ser jag inte om hon släpper gasen när hon kopplar men i min bok står det att man ska släppa gasen samtidigt som man trycker ner kopplingen snabbt, växla och sedan höja kopplingen en bit samtidigt som du gasar igen och sen släppa kopplingen helt för att undvika ryck och motorstopp.

Jag är så jävla feg att jag kom på mig själv med att köra runt med kopplingen lite nertryckt hela tiden. Glömde liksom släppa den för att jag var så rädd för att bilen skulle rycka eller dö då haha. Nu är det helg så då hoppas vi att vi hinner köra lite!
    Ja men exakt så gjorde jag i början, höll kopplingen nere hela tiden! Gud va min körskolelärare tjatade på mig!
    Olivia 090610 ~ Freja101020
  • frukarlssonn

När du kör med körskolan kommer du få tillsägelse om du kör med kopplingen nere! Nu ser ju inte din mamma va du gör med pedalerna men där har de full koll Men försök att träna bort det direkt! Det enda du får tänka på är att inte släppa upp den för fort, annars rycker bilen lite!

Ang boken där som du läste, ja de är nog så jag gör då! De va så jag skrev först men blev osäker på om jag hade foten kvar på gasen, eller det har jag men jag släpper upp den när jag trycker ner kopplingen, sen gasar jag igen! Däremot, växlar jag ner dvs motorbromsar, gasar jag såklart inte efteråt. Men har kvar foten ovanför gasen, alt bromsen om jag ska stanna eller köra med bromsberedskap. Eller så gasar jag lite om jag behöver hålla farten uppe. Ja det beror helt på situationen Men när du har koll på pedalerna faller det sig naturligt

• Afasi

Ni är till supermycket hjälpt, så himla glad att jag startade tråden!

Jag vet att man inte ska köra runt med pedalen nere och det var verkligen inte meningen heller. Jag höjde den lite och stannade till och sen helt plötsligt så koncentrerade jag mig på vart jag styrde och dom andra bilarna att jag liksom glömde bort att jag hade kopplingen lite nere. När jag kom på det så släppte jag givetvis väääääldigt försiktigt Tungan ute

Okej men då vet jag iaf med kopplingen vid växling. Hoppas att jag hinner träna något snart också. Idag har dagen gått åt till att städa, tvätta, handla osv. Eftermiddagen blir det nog julshopping. Synd att jag inte får köra med sambon för annars hade vi ju kunnat köra massor! Men han hade aldrig haft tålamod med mig och mina dumma frågor jämtFlört

• frukarlssonn
    Afasi skrev 2012-11-24 12:04:03 följande:
    Ni är till supermycket hjälpt, så himla glad att jag startade tråden!

Jag vet att man inte ska köra runt med pedalen nere och det var verkligen inte meningen heller. Jag höjde den lite och stannade till och sen helt plötsligt så koncentrerade jag mig på vart jag styrde och dom andra bilarna att jag liksom glömde bort att jag hade kopplingen lite nere. När jag kom på det så släppte jag givetvis väääääldigt försiktigt Tungan ute

Okej men då vet jag iaf med kopplingen vid växling. Hoppas att jag hinner träna något snart också. Idag har dagen gått åt till att städa, tvätta, handla osv. Eftermiddagen blir det nog julshopping. Synd att jag inte får köra med sambon för annars hade vi ju kunnat köra massor! Men han hade aldrig haft tålamod med mig och mina dumma frågor jämtFlört
    Ok är han för ung, eller inte haft körkort tillräckligt länge? Jag kör med sambon och det underlättar massor eftersom jag inte har ngn annan att köra med alls! Men tur att du har din mamma då Det kommer släppa snarare än du anar och sedan glider du fram på vägarna Skrattande När jag va gravid med första barnet bråkade jag och sambon ganska mkt under övningskörningen! Fast jag ska ju givetvis lyssna på honom eftersom han är en mkt rutinerad förare men man kan känna sig sååå korkad ibland när man sitter där bakom ratten och kämpar och kämpar! Nu går det dock mkt bättre men det är för att han inte har lika mkt att anmärka på

I början hade jag dels svårt att se trafiken för att jag va så koncentrerad på vad jag gjorde med växlar och pedaler och vise versa. Så när det går utan att man behöver tänka så kan man koncentrera sig på trafiken och övriga trafikregler, back/sidospeglar osv!

Ja det är bra att man kan utbyta lite erfarenheter här

Julshoppingen har vi gjort på nätet Har en grej kvar att köpa till barnen som jag oxå ska köpa på nätet Men vi har en bit till stan och sedan är det lite billigare där vi handlar på nätet

Imorgon ska vi hälsa på svärmor som bor 7 mil fr oss då får jag köra lite igen Tungan ute
  • frukarlssonn

Afasi: har du bokat in ngn körlektion än? Kanske jag har frågat redan så ber om ursäkt, jag har det såkallade teflonminnet

• Afasi

Hehe han är både för ung och har haft körkortet för kort tidTungan ute Jag tycker det är skitsvårt och känner mig jättekorkad när det gäller körningen, har tusen frågor ibland men vågar knappt ställa dom till sambon eller mamma för att det känns som dom kommer dumförklara mig haha. Då är det superbra att ni finnsFlört

Hehe blev visst ingen julshopping idag. Sambon måste fixa biljäveln, han har hållit på sen förmiddagen och kom bara hem för lite mat. Får bli imorn eller en annan helg. Smidigt att fixa på nätet! Kanske en annan också borde göra men jag gillar att klämma och känna på sakerna hehe.

Oj då blir det mycket övning då! Det är ju skitbra, så får man testa på att köra lite längre sträcka också!

Haha lugnt, jag har också skitkasst minne och glömmer innan jag ens hinner blinka. Men nej, jag har inte bokat någon körlektion. Ska köpa "startpaketet" snart men jag är så himla nervös. Vill ju hinna köra lite innan så man inte känner sig så jävla dum haha!

• kajsaa

Jag har precis (4 månader sedsan) tagit körkort, om ni har några frågor så svarar jag gärna:)

• frukarlssonn
    kajsaa skrev 2012-11-24 15:28:59 följande:
    Jag har precis (4 månader sedsan) tagit körkort, om ni har några frågor så svarar jag gärna:)
    Grattis Skrattande Du får gärna flika in och ge tips och råd när du har några

Afasi: jo man känner ju sig dum men du ska inte tveka att fråga din mamma eller sambo ändå tycker jag! Annars lär man ju sig inte Och de har ju vart nybörjare ngn gång med

Ja jag brukar handla alla klappar på hiko eller lekmer, de har bra priser nackdelen är att det ibland fattas delar, förra julafton upptäckte vi att det saknades ett hjul till dockvagnen vi köpte till äldsta dottern! Men vi fick ett nytt hjul ganska snabbt Ja det kan väl iofs saknas när man köper i affären med... ja lite surt är det. Jag handlar p nätet mest för att det är så smidigt

Ja för mig är det bra att köra de lite längre sträckorna där jag får öva mkt rondeller, har haft svårt för det men numera behöver jag nästan aldrig stanna längre innan rondellen vilket jag alltid gjorde i början då jag va så feg att köra in och inte kunde anpassa farten! Tungan ute
Svar på tråden Följas åt till körkortet?