• Afasi

Följas åt till körkortet?

För över en månad sedan fick jag och handledaren OK från transportstyrelsen. Idag körde vi (jag) för första gången, nervööööst! Gick väl helt okej men då det var en del bilar där vi var så vågade jag inte riktigt testa att växla och göra lite mer tyvärr.

Skulle vara kul att ha någon att prata med och följas åt under resans gång. Jag tycker att det är skitläskigt att börja med det här nu men samtidigt roligt och spännande.

Någon mer som precis har börjat?

• Svar på tråden Följas åt till körkortet?
  • frukarlssonn
    Maybe skrev 2012-11-19 17:52:17 följande:
    Lika bra att gå in vanan med backspeglarna så slipper ni det tjatet som jag fick ha med körläraren sen. Plus att på uppkörningen kan man bli kuggad för att man inte tittar ordentligt i backspeglarna...
    Absolut! Man kan ju inte titta i den för mkt precis! Blir ju snarare tvärtom, att man kollar för lite!
    Olivia 090610 ~ Freja101020
  • Afasi

Tack för alla bra tips! Skulle ut och köra idag men det var så jäääkla halt så inte ens mamma (med andra ord min handledare) var speciellt sugen på att åka ut och köra. Får bli en annan dag när det inte är så himla halt!

Tur att ni säger åt mig att börja med teorin för den hade jag helt glömt bort faktiskt. I mitt huvud snurrar bara körningen just nu. Ska ta tag i teorin i samband med att jag skriver in mig på körskolan tänkte jag. Detta för att man då kan köpa ett startpaket där teoripaket (lektioner och böcker och tillgång till tester) ingår. Och för att besvara frågan så ja, jag kan göra tester hemifrån tack vare den fantastiska körskolan! :)

• Maybe

När jag körde till jobbet idag så blev jag först försenad eftersom jag hade inte tänkt på att jag skulle skrapa rutorna.
    Så när jag gjort det och skulle köra så kommer jag till en mindre rondell. 
    I den rondellen känner jag hur bilen bara tappar fästet från vägen totalt! 
    Jag har ingen kontroll alls över bilen i nån sekund!
    Som tur va så hann jag inte reagera så mycket utan bilen fick tillbaka fäste på marken och jag fortsatte köra till jobbet i lugn takt.

Med andra ord gjorde ni nog klokt i att hoppa över körningen idag Glad       

• Maybe
    kakmonstret123 skrev 2012-11-19 18:24:52 följande:
    Ni vet hur ni skall agera för att hantera en sladd? Koppla och styra emot...

Jag gjorde inte så mycket, men det gick så snabbt över för min del idag också, hade jag börjat styra i det läget hade jag hamnat någon helt annanstans.
    Framförallt ska man undvika stora rattrörelser 
  • kakmonstret123
    Maybe skrev 2012-11-19 18:30:30 följande:

Jag gjorde inte så mycket, men det gick så snabbt över för min del idag också, hade jag börjat styra i det läget hade jag hamnat någon helt annanstans.
    Framförallt ska man undvika stora rattrörelser 
    Mm okej en väldigt väldigt liten sladd alltså :) Men hur som helst, det skall sitta i ryggmärgen att frikoppla om man får sladd. Hur stora rattrörelser man behöver använda beror ju helt på hur stor sladd man får, inte sant? Hur som helst måste man ju styra emot för att häva sladden...
  • Afasi

Hur går det för er?

Här går det inte direkt framåt. Har faktiskt varken kört eller läst i böckerna. Mamma har inte haft tid att köra och sonen är inne i en monsterperiod när han gör allt han inte får och mest bara gnäller. Segt som tusan för jag blir ju bara mer och mer sugen på att få det där jäkla kortet någon gång. Försöker åtminstone kolla hur mamma gör när hon kör, med pedalerna osv men det är ju inte så lätt när man inte ser ordentligt :P

Helt seriöst, jag fattar inte det här med växlingen. I mitt huvud blir det på tok för mycket för att kunna hantera hur man gör med pedalerna men när mamma växlar så ser det typ skitlätt ut. Man märker knappt att hon håller på med pedalerna.

• Maybe

Du kommer förr eller senare till en punkt då du inte behöver koncentrera dig på att växla, inte behöver titta på växelspaken och gör det lika lätt som din mamma.
    Det handlar bara om övning.

Det är bara att trycka ner kopplingen och växla upp/ner och sen släppa kopplingen (inte för fort dock).

Kommer du ihåg när man va liten, och man försökte hänga med i texten som visades på tv? Man kollade någon film och texten försvann så fort så man hann inte läsa vad de sa.
    Förr eller senare så hinner man läsa allt de säger utan att tänka på det öht. Man läser automatiskt.
    Det är lite samma sak Glad       

• Afasi

Åh bra jämförelse! Glad  Jag minns väldigt väl hur otroligt frustrerande det var när man hade typ tre ord kvar.

Men bara trycka ner kopplingen? Ska man inte släppa gasen samtidigt? För det är just det som är problemet för mig. Trycka ner kopplingen samtidigt som du släpper gasen, växla och sen gasa igen samtidigt som du släpper kopplingen en bit. Det går till och med sakta i huvudet när jag tänker på det och känns typ som att jag kommer vara på andra sidan parkeringen innan jag ens genomfört dom momenten haha!

Lite lustigt. När jag sitter som passagerare så går det suuupersakta i 30 men när jag själv satt bakom ratten så körde jag typ skitsnabbt fast hastighetsmätaren stadigt låg på typ 15. Så att då dessutom komma upp i fart och växla osv.. Ja herregud... Jag vågar knappt tänka på det Tungan ute

• Junior

Tänk på att 3:an och 4:an är "automatiska".. För att lägga i 3:an från 2:an så är det bara att trycka upp spaken och samma sak när det gäller att växla till 4:an från 3:an, fast man drar ner spaken såklart

Att aldrig nånsin leva är att aldrig dö
Svar på tråden Följas åt till körkortet?