Man är man för gammal 46 år
Är man för gammal för att skaffa barn ? Är ihop med min kärlek som är betydligt yngre. Vi vill gärna men kan vara intressant att höra er årsikt
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-22 22:48
?
Är man för gammal för att skaffa barn ? Är ihop med min kärlek som är betydligt yngre. Vi vill gärna men kan vara intressant att höra er årsikt
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-22 22:48
?
Och gällande barnafödandet så är jag helt säker. Jag ska ha 3 barn och inte fler. Har en dotter på 3år nu, som jag fick när jag var alldeles för ung 16år (men det gick bra det med), är gravid igen och sedan blir det en till om 5-10år Efter det kommer jag att sterilisera mig. Man ska ha tid med sina barn också, kunna njuta av framtida barnbarn och ha ett "eget" liv när man blir äldre :) Men alla resonerar olika.
Många åsikter......generellt är det väl så att när man är i 20-årsåldern tycker man att 46 är lastgammalt,ens egna föräldrar är kanske i den åldern och att de skulle skaffa barn känns väldigt märkligt. Men i takt med att man blir äldre själv inser man att livet inte är slut vid 30, man är inte färdig för rollator vid 35, är inte stel och förbrukad vid 40. Dessutom är det så olika vart i livet man står. Har man fått barn tidigt och lagt småbarnsåren bakom sig förstår jag att man inte vill börja om igen (även om en del vill det) likaväl som om man inte bildat familj än men känner sig redo först runt 40 så är man beredd för det. Det går inte att jämföra bara utifrån ålder.
Jag är 40 och har min personliga gräns där men stör mig inte på om man skaffar barn vid 42 heller. Beträffande män har jag nog gränsen mer runt 55 kanske. Att påstå att man ska bli mormor/farmor istället vid 45...ja, hur många blir det så tidigt? Och att barnbarnen skulle växa upp utan mor- och farföräldrar....ja, det finns säkert andra äldre i omgivningen som kan vara förebilder i så fall. Dessutom händer det faktiskt att man inte bor på samma ort, kanske inte ens samma land, som mor- och farföräldrar. Så det går att överleva utan att ha dem i sin närhet. Likaså om pappan är gammal och inte kommer att leva tills barnet är 30; de som växer upp med två mammor och aldrig har en pappa då? De som växer upp med en ensamstående mamma? Är det skillnad att vara ensamstående mamma (med en pappa på 55) mot att leva med en pappa på 55? Borde man inte skaffa barn om man sitter i rullstol och aldrig kommer att kunna spela fotboll med sonen? Borde man inte skaffa barn om man har ärftliga sjukdomar i släkten och många i släkten som dör i 50-årsåldern av t ex hjärtattack? Man kanske inte skulle skaffa barn om man har ett riskfyllt jobb eller håller på med någon farlig sport? För man kan ju dö......Vem har rätt att skaffa barn? Den som är i rätt ålder med bra gener, med ett stabilt förhållande, god ekonomi och fast jobb?? Vem kan garantera att det gäller även tio år senare??
Om man är en bra eller dålig förälder har inte med ålder att göra utan med mognad. Är man redo att ta ansvar för ett liv till, att sätta sig själv i andra rummet, så är man mogen. Av erfarenhet tycker jag att denna mognad normalt kommer lite senare i livet, barn och ungdomar är ju egoistiska (ska vara det också) och det växer bort efter hand, hos de flesta i alla fall. Jag fick mitt första barn vid 20 och tyckte då att jag var mogen men när jag tänker tillbaka så undrar jag.....Den bästa tiden för mig personligen att skaffa barn var från 25 och framåt. Men vi är ju olika, som sagt.
Jag tycker generellt att vi i Sverige hänger upp alldeles för mycket på ålder, drar alla över en kam. Jag anser t ex att man borde dela upp skolklasserna efter kunskaper oavsett ålder. Och överallt ska åldern skrivas i intervjuer och annat som att det är det mest väsentliga, man tittar och tycker att folk ser gamla/unga ut, tycker att folk beter sig konstigt/klär sig konstigt med tanke på deras ålder. Jag önskar att vi kunde sudda ut alla åldrar och se varandra som vi är utan siffror.
Det finns gamla 20-åringar och det finns unga 50-åringar.