• Delia

Pepparkaksgubben är rasistisk!

Anonym: Vilket fantastiskt argument. Med den logiken får vi nog stryka 99,8% av alla diskussioner här på FL.

• Delia

Anonym: Vi ska inte avdramatisera någonting, vi ska sluta använda ett ord som uppenbarligen är stötande
    för väldigt många. Precis som vi har gjort med andra ord.

• Delia

Druttenogena: Du förstod jag inte riktigt. Du tycker inte att människor är bruna utan svarta? Märkligt, alla afrikaner jag känner är bruna.

• Delia

Nu tappade du bort mig igen, vad vi ska kalla dom från Niger? Nigerier vore väl lämpligt eftersom det är så det heter.

• Delia

Druttogena: Men nu var det inte det du skrev, du skrev "vilka
    Människor är bruna". Jag har aldrig sett någon som är kolsvart men det är säkert vanligt i ditt liv, jag ser bara bruna människor.

För övrigt så förstår jag mig inte på liknelsen med ordet ryss, tänkte du överhuvudtaget innan du skrev eller förstår du på riktigt inte skillnaden mellan orden ryss/svensk/spanjor och neger?

• Delia

Törnrosa: Ingeting? Det var ett missförstånd och ingen har tidigt illa upp. Men det visste du säkert eftersom du läst tråden.

• Delia

Anonym: Hur är det själv, känns det viktigt att påpeka att en lärare i hela Sverige missuppfattar varför man valt att inte ha pepparkaksgubbar? Känns det lite bättre i själen när du får kalla någon PK?

• Delia

Anonym: Vad är det jag ska svara på? Om det känns viktigt att påpeka felaktigheter? Det säger väl sig självt ändå.

• Delia

Anonym: Det är fortfarande ett missförstånd, oavsett om det kommer från läraren eller mamman.

Skolans orsak var att pepparkakslåten helt enkelt inte skulle vara med och då blev pepparkaksgubbar onödigt.

Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!