• Johanninen

Varning för jollyroom.se!

Nu måste jag slänga ut en liten varning här... Jag satt i morse och skulle handla de sista julklapparna tänkte jag, och surfade in på jollyroom.se. Sidan var seg och betedde sig konstigt, saker försvann ur varukorgen, och nya saker lades i, fick klicka bort både vantar och resesäng som bara dykt upp helt mystiskt medan sakerna jag lagt i försvann. Jag tänkte att det kanske berodde på att jag inte var inloggad, så jag skapade ett konto och loggade in för att fortsätta shoppa.

Sökte rätt på det jag skulle ha, lade det i varukorgen som tycktes funka okej nu. Så kollade jag på klockan, insåg att jag var försenad och lade bara ihop datorn, tänkte att jag fick fortsätta shoppa när jag kom hem. Jag hann inte mer än ut i hallen och börja ta på mig skorna, så plingade mobilen till av ett mail från jollyroom. Grattis, tack för att du handlar hos oss osv, "Här är din orderbekräftelse." Eh, say what!? Kollade orderbekräftelsen, och grattis, på väg hem till mig just nu är en produkt jag över huvud taget inte ens TITTAT på, än mindre beställt. Svarade på mailet och skrev att nej stopp, jag har inte beställt nåt, annullera ordern för det här stämmer inte.

Det dröjde ett par timmar innan jag fick svar, men när jag fick det så var det väldigt nedlåtande i stil med att "Har du ångrat dig så är ju inte det vårt fel, och du kan ju alltid skicka tillbaka varorna för endast 59:-". Jag förklarade samma för dem som jag skrivit här, både tydligt och trevligt, jag har inte beställt något, kan ni hjälpa mig? Men nej. Det jag fick till svar var att en beställning hos dem gör man inte bara sådär, och jag hade ju uppgett både adress och kortnummer... Kortnummer? Så produkten är BETALD? Av vem då? (panikkollade kontot, men nej, inte av mig eller mina pengar).

Jo visst. En betald (inte billig, utan för ca 500 kr) produkt är nu på väg till mig. God jul, tomten kom tidigt i år? Usch, detta känns inte alls bra. Vart kortbetalningen kom ifrån kunde de inte alls svara på, för det sköts tydligen av tredje part. De rådde mig (om det nu inte verkligen var jag i alla fall, var jag säker på det?) att polisanmäla, för jag hade nog blivit utsatt för ett bedrägeriförsök... Men vilket jäkla bedrägeri? "Här har du en grej som jag har beställt och betalat åt dig."

JAG tror att det var något tok med deras sida imorse. JAG tror att någonstans har det blivit fel, och att någonstans i Sverige sitter en stackare som betalat en produkt som kommer hamna hos mig. Nån har lagt 500:- på en fin leksak, som aldrig kommer göra deras barn lyckligt på julaftons morgon. Jag vill verkligen lösa detta, men jag vet inte hur. Jollyroom är sjukt ovilliga att hjälpa till.

Och hur fan ska jag bete mig nu då? Hämtar jag inte ut paketet kommer jag ju få betala tillbaka-frakten. Samma sak om jag hämtar ut paketet och skickar tillbaka grejerna. Jag tycker inte att det är rättvist att jag ska betala för att jag var dum nog att skapa ett konto hos jollyroom. Men i deras ögon har ju allt gått rätt till, "jag" har ju både beställt och betalat produkten, och nu är den på väg. Att de inte bara kunde annullera ordern... Men det gick ju inte, och det "stod ju faktiskt i köpevillkoren som man måste godkänna innan man kunde genomföra köpet OCH i FAQ'n på sidan." Well, excuse me, jag visste inte att man måste läsa FAQ'n för att BLI MEDLEM PÅ SIDAN OCH JAG HAR FORTFARANDE INTE BESTÄLLT NÅNTING SÅ JAG HAR INTE GODKÄNT NÅGRA JÄKLA KÖPEVILLKOR!!! (sa jag inte. men jag ville!)

Så. Varning för Jollyroom om du inte vill betala varor som hamnar hos andra.
    För övrigt anser jag att du bör lära dig stava.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-11 21:08
    Nu har jag pratat med kundserviceansvarige, fått en förklaring till vad som hänt (bugg på sidan vilken gjorde att någon annan loggades in på mitt konto. Tydligen ovanligt, men inte ickeexisterande problem.) och jag har fått löfte om att det som gått snett ska rättas till. Paketet ska jag bara låta ligga, jag behöver inte betala varken tillbakafrakt ("Sjukt dumt och helt oförankrat i företaget"), eller något annat. Den som beställt och betalat leksaken ska de söka rätt på och kompensera, precis som jag ska få kompensation (i form av rabattcheckar). Han bad även tusen gånger om ursäkt för bemötandet jag råkat ut för, och sade att om det någonsin blev några problem relaterat till detta så var det bara att ringa.

Tänker jag då använda dessa checkar och handla hos jollyroom.se? Ja, det tror jag faktiskt. Det löste sig ju till slut, och jag är mer än nöjd över det bemötande jag fick från kundtjänstansvarige. Slutet gott, allting gott! :)
  • Svar på tråden Varning för jollyroom.se!
  • Anonym

Har beställt från jollyroom 1 gång snabb lev och allt var som utlovat.

Däremot så har jag vid några tillfällen hört eller råkat ut för följande:

* Beställde från VFO en vinteroverall där saldot inte stämde men fick pengarna tillbaka. Två månader senare stod det är min beställning var skickat och fick t.om. mail från posten om paket påväg till posten. Tog kontakt och det var felaktigt så ingen skada skett.

* Hört andra som beställde på mellandagsrean på Polarn och Pyret att systemet vart överbelastat och endel råkade få andra kunders kontouppgifter. Detta rättades till men endel blev utan det de hade velat beställt pga. detta.

* Varit med om att när jag funderade på att anämla intresse för och bli testpilot för vinteroverall här på familjeliv fick upp en annan användares alla uppgifter, kontakt information, adress med mera. Som ett redan ifyllt dokument. Detta anmälde jag till forumvärdarna.

Så tyvärr så är inte säkerheten den bästa alltid det förekommer strul ibland på sidor man kan råka få infromation som man inte skulle ha och det kan förekomma tekniskt strul, buggar. Men lite besvärligt om en kund beställer och råkar hamna på en annan kund.   

• Nordsaga
    Du MÅSTE ange en signatur skrev 2012-12-11 15:54:06 följande:
    Hej allihop!

Jag arbetar som mjukvarutestare, så webbshoppar är vardagsmat för mig. Antagligen har TS helt rätt, eftersom denna shoppen är riktigt dålig. Det tog mig mindre än en minut att börja hitta rejäla buggar på den. Varukorgen är t ex helt cp, och borde göras om direkt. Faktum är att hela sidan borde läggas ner och göras om från scratch. 

Nope, här hade jag inte handlat.  
    Bra!

Fler med din kunskap borde surfa runt och testköra webbshoppar, så att vanligt folk kan känna sig säkra när de handlar.

Jag tror buggen samkört TS varukorg med någon annans som varit inne och handlat samtidigt. Den stackaren måste ju också blivit rätt så frustrerad när saker togs bort ur varukorgen, av vår ovetande TS.  Mest frustrerande av allt är väl ändå att produkten som slutligen köptes och BETALADES aldrig kommer att nå fram till rätt person. 

Nä, inte blir det Jollyroom för min del heller så som läget är just nu. Så jäkla JOLLY är det knappast att behöva dra sitt ärende i vändor med kundtjänst... 
  • Rocket Mania
    NextUp skrev 2012-12-11 19:51:01 följande:
    Kan någon klippa in Jollyrooms svar från fb? Jag har inget konto där.
    Jollyroom.se Hej Johanna! Det är ett problem som uppstått här med ditt konto, och vi beklagar verkligen detta! Så här ska det absolut inte få gå till! Vi tar självklart på oss ansvaret för detta, och vi vill hjälpa dig på alla sätt som är möjligt. Vår kundservicechef kommer kontakta dig under dagen och försöka reda ut detta, och hjälpa dig så mycket vi någonsin kan för att ställa detta till rätta. Du ska självklart få ett bra bemötande, och en bra service, vilket i ditt fall här inte har skett. Vi beklagar verkligen detta och vi ber om ursäkt för att du fått detta problemet. Vi kommer som sagt kontakta dig under dagen, och göra vårt yttersta för att försöka åtgärda och kompensera detta! MVH Jollyroom
  • Anonym
    NextUp skrev 2012-12-11 19:51:01 följande:
    Kan någon klippa in Jollyrooms svar från fb? Jag har inget konto där.
    ja tack kan någon göra det Glad
  • NextUp
    Rocket Mania skrev 2012-12-11 20:27:25 följande:
    Hej Johanna! Det är ett problem som uppstått här med ditt konto, och vi beklagar verkligen detta! Så här ska det absolut inte få gå till! Vi tar självklart på oss ansvaret för detta, och vi vill hjälpa dig på alla sätt som är möjligt. Vår kundservicechef kommer kontakta dig under dagen och försöka reda ut detta, och hjälpa dig så mycket vi någonsin kan för att ställa detta till rätta. Du ska självklart få ett bra bemötande, och en bra service, vilket i ditt fall här inte har skett. Vi beklagar verkligen detta och vi ber om ursäkt för att du fått detta problemet. Vi kommer som sagt kontakta dig under dagen, och göra vårt yttersta för att försöka åtgärda och kompensera detta! MVH Jollyroom

Tack!
  • Boulder

OT: Buggar i webbshoppar är fö inte alltid av ondo. På vissa siter kan de få konsekvensen att man får bra rabatter ;) Exempelvis hade ett stort klädföretag tidigare ett antal sådana problem som man tyvärr har åtgärdat nu.

• Pale

Det känns oseriöst att de bara avslutar med "Mvh Jollyroom" när de svarar på kritik. Tycker personen skulle skrivit under med namn, så att köparen lättare har någon att referera till när man gång på gång måste ta kontakt.

• Johanninen

Nu har jag uppdaterat i TS om vad som hänt, allt har löst sig vad gäller mig, och jag hoppas verkligen att det löser sig för den andra kunden också!

• Johanninen
    Anonym (segt) skrev 2012-12-11 15:55:45 följande:
    jollyroom.se är ju så segt!!! Sidan tar hur lång tid som helst att öppna och bläddra i så att det skulle ha skett ett tekniskt fel verkar inte osannolikt. 
    Kundserviceansvarige sade att det var ett problem de var medvetna om. Det beror på hög belastning. Samma sak att det ibland kunde dyka upp saker man inte lagt dit själv i varukorgen, känt problem.
  • Johanninen
    Du MÅSTE ange en signatur skrev 2012-12-11 16:44:57 följande:
    Om något är cp, så skriver jag att det är cp. Problem med det? Om sedan någon ber mig definiera cp, så gör jag det. Det är därför jag får betalt. Och har världens bästa jobb där cp är en helt korrekt beskrivning. 

Det ligger nog något i det, men det förklarar inte problem med t ex varukorgen. Min högst okvalificerade gissning är att produkten också är undermålig från början. 

Yes, BonPrix är t ex en sådan som jag går omvägar runt. Sen har jag krossat div. småfirmor på nätet, men det är garanterat såna som du inte känner till. Mysko småfirmor i USA och liknande.

Prova själva ett av standardtesterna (här hittar vi nästan alltid fel inom en minut eller två):

a) Gå till en valfri webbutik.
    b) Lägg till en (1) valfri vara i varukorgen.
    c) Ta bort två (-2) av samma vara från varukorgen.

Har du nu 1 vara i korgen, -1 vara, 0 varor eller fortfarande 2? Ibland är butikerna så jävla uppfuckade så att de faktiskt skickar hem ett tomt paket, samt betalar dig pengar för varan du reducerade från totalt antal varor.

True story! Seen it happen!

Till sist: TS, vad har du för system (windows7/Mac) och vilken browser använde du när detta inträffade? 
    Jag använde Mac, och Firefox.
Svar på tråden Varning för jollyroom.se!