Varning för jollyroom.se!
Nu måste jag slänga ut en liten varning här... Jag satt i morse och skulle handla de sista julklapparna tänkte jag, och surfade in på jollyroom.se. Sidan var seg och betedde sig konstigt, saker försvann ur varukorgen, och nya saker lades i, fick klicka bort både vantar och resesäng som bara dykt upp helt mystiskt medan sakerna jag lagt i försvann. Jag tänkte att det kanske berodde på att jag inte var inloggad, så jag skapade ett konto och loggade in för att fortsätta shoppa.
Sökte rätt på det jag skulle ha, lade det i varukorgen som tycktes funka okej nu. Så kollade jag på klockan, insåg att jag var försenad och lade bara ihop datorn, tänkte att jag fick fortsätta shoppa när jag kom hem. Jag hann inte mer än ut i hallen och börja ta på mig skorna, så plingade mobilen till av ett mail från jollyroom. Grattis, tack för att du handlar hos oss osv, "Här är din orderbekräftelse." Eh, say what!? Kollade orderbekräftelsen, och grattis, på väg hem till mig just nu är en produkt jag över huvud taget inte ens TITTAT på, än mindre beställt. Svarade på mailet och skrev att nej stopp, jag har inte beställt nåt, annullera ordern för det här stämmer inte.
Det dröjde ett par timmar innan jag fick svar, men när jag fick det så var det väldigt nedlåtande i stil med att "Har du ångrat dig så är ju inte det vårt fel, och du kan ju alltid skicka tillbaka varorna för endast 59:-". Jag förklarade samma för dem som jag skrivit här, både tydligt och trevligt, jag har inte beställt något, kan ni hjälpa mig? Men nej. Det jag fick till svar var att en beställning hos dem gör man inte bara sådär, och jag hade ju uppgett både adress och kortnummer... Kortnummer? Så produkten är BETALD? Av vem då? (panikkollade kontot, men nej, inte av mig eller mina pengar).
Jo visst. En betald (inte billig, utan för ca 500 kr) produkt är nu på väg till mig. God jul, tomten kom tidigt i år? Usch, detta känns inte alls bra. Vart kortbetalningen kom ifrån kunde de inte alls svara på, för det sköts tydligen av tredje part. De rådde mig (om det nu inte verkligen var jag i alla fall, var jag säker på det?) att polisanmäla, för jag hade nog blivit utsatt för ett bedrägeriförsök... Men vilket jäkla bedrägeri? "Här har du en grej som jag har beställt och betalat åt dig."
JAG tror att det var något tok med deras sida imorse. JAG tror att någonstans har det blivit fel, och att någonstans i Sverige sitter en stackare som betalat en produkt som kommer hamna hos mig. Nån har lagt 500:- på en fin leksak, som aldrig kommer göra deras barn lyckligt på julaftons morgon. Jag vill verkligen lösa detta, men jag vet inte hur. Jollyroom är sjukt ovilliga att hjälpa till.
Och hur fan ska jag bete mig nu då? Hämtar jag inte ut paketet kommer jag ju få betala tillbaka-frakten. Samma sak om jag hämtar ut paketet och skickar tillbaka grejerna. Jag tycker inte att det är rättvist att jag ska betala för att jag var dum nog att skapa ett konto hos jollyroom. Men i deras ögon har ju allt gått rätt till, "jag" har ju både beställt och betalat produkten, och nu är den på väg. Att de inte bara kunde annullera ordern... Men det gick ju inte, och det "stod ju faktiskt i köpevillkoren som man måste godkänna innan man kunde genomföra köpet OCH i FAQ'n på sidan." Well, excuse me, jag visste inte att man måste läsa FAQ'n för att BLI MEDLEM PÅ SIDAN OCH JAG HAR FORTFARANDE INTE BESTÄLLT NÅNTING SÅ JAG HAR INTE GODKÄNT NÅGRA JÄKLA KÖPEVILLKOR!!! (sa jag inte. men jag ville!)
Så. Varning för Jollyroom om du inte vill betala varor som hamnar hos andra.TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-11 21:08
Nu har jag pratat med kundserviceansvarige, fått en förklaring till vad som hänt (bugg på sidan vilken gjorde att någon annan loggades in på mitt konto. Tydligen ovanligt, men inte ickeexisterande problem.) och jag har fått löfte om att det som gått snett ska rättas till. Paketet ska jag bara låta ligga, jag behöver inte betala varken tillbakafrakt ("Sjukt dumt och helt oförankrat i företaget"), eller något annat. Den som beställt och betalat leksaken ska de söka rätt på och kompensera, precis som jag ska få kompensation (i form av rabattcheckar). Han bad även tusen gånger om ursäkt för bemötandet jag råkat ut för, och sade att om det någonsin blev några problem relaterat till detta så var det bara att ringa.
Tänker jag då använda dessa checkar och handla hos
jollyroom.se? Ja, det tror jag faktiskt. Det löste sig ju till slut, och jag är mer än nöjd över det bemötande jag fick från kundtjänstansvarige. Slutet gott, allting gott! :)