Johanninen skrev 2012-12-11 21:15:39 följande:
Jag använde Mac, och Firefox.
Tack, det underlättar.
Anonym skrev 2012-12-11 21:25:47 följande:
Har du enskild firma som du drar runt på att testa åt mindre företag?
För jag har svårt att tro att företag med seriösa testare skulle acceptera att någon formulerade sig på det sättet. Inte i tal och defintivt inte i skrift.
Av två skäl.
Dels används ordet som svordom på mellanstadienivå och har inget på en arbetsplats att göra.
Dels är ordet ganska intetsägande. En felrapport bör snarare innehålla en beskrivning av felet.
Det enda ordet säger mig att du angtagligen inte läst på högskolan, att du inte arbetar på ett företag med mer än 10 anställda och att du tror dig vara superbra på det du gör.
Vilken tur att jag verkligen inte är en "seriös" testare då.
En felrapport anpassas efter beställaren. För de allra flesta är termer som "skit, cp, idioti, vrak, dynga, skräp" fullt godtagbara. De vill veta en sak, och en sak allena: kan vi släppa releasen? Buggrapporter som jag skickar till utvecklare är en helt annans sak, de vill veta detaljer som chefer inte bryr sig ett skit om. Då är termer som cp fortfarande helt ok. Mina buggrapporter är i de flesta fall bra, och för varje dag jag jobbar, varje kurs jag går, varje rapport jag skriver blir de bara bättre. Om ett par år kommer de att vara helt jävla fantastiska, och de kommer fortfarande att innehålla ord som cp.
En tanke; ska man dra ert resonemang till sin spets så skulla jag inte få kalla ett system för ålderdomligt eller gammalt heller. Var går gränsen?
Du har rätt i två av tre. Jag har INTE gått på högskola, tack och lov. Ja, jag tror mig vara riktigt bra på det jag gör, med ambitionen att bli helt överjävlig. Vi är ungefär runt tjugo stycken på företaget.
Nordsaga skrev 2012-12-11 20:27:01 följande:
Bra!
Fler med din kunskap borde surfa runt och testköra webbshoppar, så att vanligt folk kan känna sig säkra när de handlar.
Jag tror buggen samkört TS varukorg med någon annans som varit inne och handlat samtidigt. Den stackaren måste ju också blivit rätt så frustrerad när saker togs bort ur varukorgen, av vår ovetande TS. Mest frustrerande av allt är väl ändå att produkten som slutligen köptes och BETALADES aldrig kommer att nå fram till rätt person.
Nä, inte blir det Jollyroom för min del heller så som läget är just nu. Så jäkla JOLLY är det knappast att behöva dra sitt ärende i vändor med kundtjänst...
Tack för det. Jag ska säga som så att vi som jobbar med det är rätt så nördiga, och många av oss sitter gärna med sånt här på kvällar och helger bara för att det är en skön känsla när endorfinet börjar pumpa vid upptäkten av en trevlig bugg. Dessutom inbillar vi att vi gör lite nytta emellanåt också.
Generellt sett så vill programmerare verkligen göra ett så bra jobb som möjligt, men fel uppstår alltid, och det bästa utvecklingsgänget med det bästa testeamet kan inte upptäcka alla i förväg. Tyvärr så kan vi aldrig känna oss riktigt säkra med en dator i närheten, men vi, och jag, gör vårt bästa för att folk ska vara trygga när de använder tjänster på nätet, appar i telefonen eller flyger med en autopilot. Vi jobbar verkligen arselet av oss för allmänhetens bästa, och sen kommer det någon otacksam typ och hänger upp sig på mitt språkbruk. Jag har viktigare saker för mig, nämligen se till att ni inte råkar illa ut och blir blåsta i skumma webshoppar.
Så, nog rage'at från min sida, cp-debatten är släppt. Vill någon ställa en fråga om test, webbshoppar eller dåliga appar så svarar jag jättegärna om jag kan.