• Johanninen

Varning för jollyroom.se!

Nu måste jag slänga ut en liten varning här... Jag satt i morse och skulle handla de sista julklapparna tänkte jag, och surfade in på jollyroom.se. Sidan var seg och betedde sig konstigt, saker försvann ur varukorgen, och nya saker lades i, fick klicka bort både vantar och resesäng som bara dykt upp helt mystiskt medan sakerna jag lagt i försvann. Jag tänkte att det kanske berodde på att jag inte var inloggad, så jag skapade ett konto och loggade in för att fortsätta shoppa.

Sökte rätt på det jag skulle ha, lade det i varukorgen som tycktes funka okej nu. Så kollade jag på klockan, insåg att jag var försenad och lade bara ihop datorn, tänkte att jag fick fortsätta shoppa när jag kom hem. Jag hann inte mer än ut i hallen och börja ta på mig skorna, så plingade mobilen till av ett mail från jollyroom. Grattis, tack för att du handlar hos oss osv, "Här är din orderbekräftelse." Eh, say what!? Kollade orderbekräftelsen, och grattis, på väg hem till mig just nu är en produkt jag över huvud taget inte ens TITTAT på, än mindre beställt. Svarade på mailet och skrev att nej stopp, jag har inte beställt nåt, annullera ordern för det här stämmer inte.

Det dröjde ett par timmar innan jag fick svar, men när jag fick det så var det väldigt nedlåtande i stil med att "Har du ångrat dig så är ju inte det vårt fel, och du kan ju alltid skicka tillbaka varorna för endast 59:-". Jag förklarade samma för dem som jag skrivit här, både tydligt och trevligt, jag har inte beställt något, kan ni hjälpa mig? Men nej. Det jag fick till svar var att en beställning hos dem gör man inte bara sådär, och jag hade ju uppgett både adress och kortnummer... Kortnummer? Så produkten är BETALD? Av vem då? (panikkollade kontot, men nej, inte av mig eller mina pengar).

Jo visst. En betald (inte billig, utan för ca 500 kr) produkt är nu på väg till mig. God jul, tomten kom tidigt i år? Usch, detta känns inte alls bra. Vart kortbetalningen kom ifrån kunde de inte alls svara på, för det sköts tydligen av tredje part. De rådde mig (om det nu inte verkligen var jag i alla fall, var jag säker på det?) att polisanmäla, för jag hade nog blivit utsatt för ett bedrägeriförsök... Men vilket jäkla bedrägeri? "Här har du en grej som jag har beställt och betalat åt dig."

JAG tror att det var något tok med deras sida imorse. JAG tror att någonstans har det blivit fel, och att någonstans i Sverige sitter en stackare som betalat en produkt som kommer hamna hos mig. Nån har lagt 500:- på en fin leksak, som aldrig kommer göra deras barn lyckligt på julaftons morgon. Jag vill verkligen lösa detta, men jag vet inte hur. Jollyroom är sjukt ovilliga att hjälpa till.

Och hur fan ska jag bete mig nu då? Hämtar jag inte ut paketet kommer jag ju få betala tillbaka-frakten. Samma sak om jag hämtar ut paketet och skickar tillbaka grejerna. Jag tycker inte att det är rättvist att jag ska betala för att jag var dum nog att skapa ett konto hos jollyroom. Men i deras ögon har ju allt gått rätt till, "jag" har ju både beställt och betalat produkten, och nu är den på väg. Att de inte bara kunde annullera ordern... Men det gick ju inte, och det "stod ju faktiskt i köpevillkoren som man måste godkänna innan man kunde genomföra köpet OCH i FAQ'n på sidan." Well, excuse me, jag visste inte att man måste läsa FAQ'n för att BLI MEDLEM PÅ SIDAN OCH JAG HAR FORTFARANDE INTE BESTÄLLT NÅNTING SÅ JAG HAR INTE GODKÄNT NÅGRA JÄKLA KÖPEVILLKOR!!! (sa jag inte. men jag ville!)

Så. Varning för Jollyroom om du inte vill betala varor som hamnar hos andra.
    För övrigt anser jag att du bör lära dig stava.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-11 21:08
    Nu har jag pratat med kundserviceansvarige, fått en förklaring till vad som hänt (bugg på sidan vilken gjorde att någon annan loggades in på mitt konto. Tydligen ovanligt, men inte ickeexisterande problem.) och jag har fått löfte om att det som gått snett ska rättas till. Paketet ska jag bara låta ligga, jag behöver inte betala varken tillbakafrakt ("Sjukt dumt och helt oförankrat i företaget"), eller något annat. Den som beställt och betalat leksaken ska de söka rätt på och kompensera, precis som jag ska få kompensation (i form av rabattcheckar). Han bad även tusen gånger om ursäkt för bemötandet jag råkat ut för, och sade att om det någonsin blev några problem relaterat till detta så var det bara att ringa.

Tänker jag då använda dessa checkar och handla hos jollyroom.se? Ja, det tror jag faktiskt. Det löste sig ju till slut, och jag är mer än nöjd över det bemötande jag fick från kundtjänstansvarige. Slutet gott, allting gott! :)
  • Svar på tråden Varning för jollyroom.se!
  • Anonym
    Du MÅSTE ange en signatur skrev 2012-12-11 19:45:09 följande:
    Men om ni inte vet vad det betyder kan ni läsa på mer här: sv.wikipedia.org/wiki/Cerebral_pares

Jag ser ett antal likheter mellan programvara i utvecklingsstadiet, och likheten är helt korrekt. Det ni ser som kränkande och sårande ser jag som en utveckling av begreppet. Tyvärr ligger kränktheten hos er, och det får ni sköta själva, men ni har ingen som helst rätt att kräva censur av mitt språk på något vis bara för att ni tar lite illa upp. Väx upp och koncentrera er på riktiga problem, istället för att gå omkring och bli kränkta å andras vägnar.   

Har du enskild firma som du drar runt på att testa åt mindre företag?

För jag har svårt att tro att företag med seriösa testare skulle acceptera att någon formulerade sig på det sättet. Inte i tal och defintivt inte i skrift.
    Av två skäl.
    Dels används ordet som svordom på mellanstadienivå och har inget på en arbetsplats att göra.
    Dels är ordet ganska intetsägande. En felrapport bör snarare innehålla en beskrivning av felet.

Det enda ordet säger mig att du angtagligen inte läst på högskolan, att du inte arbetar på ett företag med mer än 10 anställda och att du tror dig vara superbra på det du gör.
  • purple box

Så skönt att det löste sig! Hoppas de hittar den andra det blev fel för också.

• Xantippa

Hm, det där var ju verkligen inte någon bra reklam för jollyroom. Känner mig inte ett dugg sugen på att handla därifrån nu.
    Pinsamt bemötande från kundtjänst, även om dom rättade till det sedan.

• CoolJen

Jag är inte heller fullt nöjd med jollyroom. Jag la en order och sen tig det en stund innan jag hämtade mitt visakort för att betala.
    När jag fyllt i alla uppgifter så kom jag inte till en bekräftelse sida utan till en sida där det stod att kundvagnen var tom.

Jag trodde då att det gått för lång tid ich gjorde om ordern.
    Denna gången blev ordern och betalningen bekräftad.

Fick senare under dagen mejl 2 gånger om ordern och såg då att det hade blivit två ordrar ändå.
    Visst ok...detta var ju delvis mitt fel.

Tog kontakt ned jollyroom som sa att den ena ordern inte var bekräftad så det skulle ändå lösa sig
    Jag bad dem alltså att annullera en av orderna och detta var de helt med på!

Nån timme senare får jag ytterligare 2 mejl om att bägge ordnarna är skickade!
    Nu hade de även dragit pengar för bägge.

Jag förstår inte hur man kan börja packa och skicka en order som är annulerad?

Iaf så var det en ganska stor summa som nu drogs två ggr och det var resterande pengar jag hade innan barnbidraget så jag tog kontakt med dem igen och frågade om jag kunde få mina pengar tillbaka och att de stoppar paketet men det gick inte utan jag var först tvungen att vänta på att paketet skulle komma fram, sen skulle jag inte ta emot det och sen får jag mina pengar när de fått tillbaka paketet.
    Tillslut fick jag tillbaka mina pengar men jag tycker att om det har blivit fel så ska man bli kompenserad på nåt sätt vilket jag inte blev så har nu därför inte jättebra inställning till jollyroom längre.

• CoolJen

För övrigt är det skrämmande att det kan gå till som i TS fall, nu kommer jag inte våga handla där mer.

• Mina3älsklingar

TS, detta hände mig medi juni det här året!!
    då gick de till som så här att ja va inne å skule handla,va ej inloggad utan la till grejer som ja ville ha i varukorgen, märkte att de las till bebisbadkläder som ja tog bort om och om igen!! kunde verkligen inte koppla till att något va fel utan trodde att ja råkat trycka på den då sidan seeegar! till slut när ja fått ihop grejer för 4000!!! kr (för nästan hela sonens rum) jaa då tänkte ja att ja skulle logga in eller skapa ett konto, det va DÄR ja borde kollat noga för ja va tydligen inloggad på någon annans konto redan när ja gick in på deras sida!! förstod inte de just då utan ja såg på ett namn på en tjej som bodde i stockholm(bor själv i uddevalla) namn,adress å hela köret stod där å ja trodde de va något exempel på hur man skulle fylla i rätt( JA VET att de va idiotiskt att FORTFARANDE inte koppla att något va fel) så då tog ja bort de å la till mitt namn och adress, så de ja gjorde va alltså att lägga till YTTERLIGARE en leveransadress som då va min. så efter att ja redan betalat stod de att ett mejl skickades nu till en mejladress ja inte kände igen(tjejens). jaa DÅ mina vänner började ja få panikFörvånad.. som tur va så stod hennes mobnr så testade att ringa för att kolla om den personen verkligen va på riktigt å JO de va hon som höll på å beställa badkläderna, å stackarn förstod inte varför den blev borttagen från varukorgen hela tiden! hon hade även fått alla mina uppgifter och orderbekräftelsen till sin mejl som hon sedan skickade över till mig.. denna gång gick de ju bra då ja iaf skrev till min adress å fick varorna levererade till mig men tänk om ja INTE hade gjort de och varorna hade istället hamnat hos henne?! nu va ju hon en ärlig person (ocj ja me då ja va snäll och inte fortsatte beställa i hennes namn)men tänk om de hade varit en idiot som hade blivit glad över att få saker för över 4000 gratis!!! men iaf, efter massor av samtal mellan massa olika pers på jollyroom så bad de såå om ursäkt och sa att detta aldrig hänt,elller huur? och de skickade även ckeckar på 100 kr var till både mig å henne å ja kan då säga att de kunde lika gärna kört upp den i röva då ja ABSOLUT inte vågar handla därifrån igen!!!! hoppas ni förstod nått av de ja skrev=)

• Du MÅSTE ange en signatur
    Johanninen skrev 2012-12-11 21:15:39 följande:
    Jag använde Mac, och Firefox.
    Tack, det underlättar. 
    Anonym skrev 2012-12-11 21:25:47 följande:

Har du enskild firma som du drar runt på att testa åt mindre företag?

För jag har svårt att tro att företag med seriösa testare skulle acceptera att någon formulerade sig på det sättet. Inte i tal och defintivt inte i skrift.
    Av två skäl.
    Dels används ordet som svordom på mellanstadienivå och har inget på en arbetsplats att göra.
    Dels är ordet ganska intetsägande. En felrapport bör snarare innehålla en beskrivning av felet.

Det enda ordet säger mig att du angtagligen inte läst på högskolan, att du inte arbetar på ett företag med mer än 10 anställda och att du tror dig vara superbra på det du gör.
    Vilken tur att jag verkligen inte är en "seriös" testare då. 

En felrapport anpassas efter beställaren. För de allra flesta är termer som "skit, cp, idioti, vrak, dynga, skräp" fullt godtagbara. De vill veta en sak, och en sak allena: kan vi släppa releasen? Buggrapporter som jag skickar till utvecklare är en helt annans sak, de vill veta detaljer som chefer inte bryr sig ett skit om. Då är termer som cp fortfarande helt ok. Mina buggrapporter är i de flesta fall bra, och för varje dag jag jobbar, varje kurs jag går, varje rapport jag skriver blir de bara bättre. Om ett par år kommer de att vara helt jävla fantastiska, och de kommer fortfarande att innehålla ord som cp.

En tanke; ska man dra ert resonemang till sin spets så skulla jag inte få kalla ett system för ålderdomligt eller gammalt heller. Var går gränsen? 

Du har rätt i två av tre. Jag har INTE gått på högskola, tack och lov. Ja, jag tror mig vara riktigt bra på det jag gör, med ambitionen att bli helt överjävlig. Vi är ungefär runt tjugo stycken på företaget.
    Nordsaga skrev 2012-12-11 20:27:01 följande:
    Bra!

Fler med din kunskap borde surfa runt och testköra webbshoppar, så att vanligt folk kan känna sig säkra när de handlar.

Jag tror buggen samkört TS varukorg med någon annans som varit inne och handlat samtidigt. Den stackaren måste ju också blivit rätt så frustrerad när saker togs bort ur varukorgen, av vår ovetande TS.  Mest frustrerande av allt är väl ändå att produkten som slutligen köptes och BETALADES aldrig kommer att nå fram till rätt person. 

Nä, inte blir det Jollyroom för min del heller så som läget är just nu. Så jäkla JOLLY är det knappast att behöva dra sitt ärende i vändor med kundtjänst... 

Tack för det. Jag ska säga som så att vi som jobbar med det är rätt så nördiga, och många av oss sitter gärna med sånt här på kvällar och helger bara för att det är en skön känsla när endorfinet börjar pumpa vid upptäkten av en trevlig bugg. Dessutom inbillar vi att vi gör lite nytta emellanåt också. 

Generellt sett så vill programmerare verkligen göra ett så bra jobb som möjligt, men fel uppstår alltid, och det bästa utvecklingsgänget med det bästa testeamet kan inte upptäcka alla i förväg. Tyvärr så kan vi aldrig känna oss riktigt säkra med en dator i närheten, men vi, och jag, gör vårt bästa för att folk ska vara trygga när de använder tjänster på nätet, appar i telefonen eller flyger med en autopilot. Vi jobbar verkligen arselet av oss för allmänhetens bästa, och sen kommer det någon otacksam typ och hänger upp sig på mitt språkbruk. Jag har viktigare saker för mig, nämligen se till att ni inte råkar illa ut och blir blåsta i skumma webshoppar.

Så, nog rage'at från min sida, cp-debatten är släppt. Vill någon ställa en fråga om test, webbshoppar eller dåliga appar så svarar jag jättegärna om jag kan.  
  • violatricolor

Är själv jättenöjd med Jollyroom, en av mina favoritbutiker, men det är beklagligt att du blev så dåligt bemött! Bra att du får kompensation!

• gedansk

Låter som ett bra svar från företaget, de vill reda ut situationen och göra det bästa av läget. Ingen är perfekt varken köpare eller företag i alla lägen. 

Svar på tråden Varning för jollyroom.se!